Garanti, Orbea, Råtorps cykel

Maqqan

Aktiv medlem
Vet inte hur jag skulle ange rubriken, kanske blev tokigt.

Inför cykelvasan upptäckte jag att en av bultarna i länkaget på hustruns Orbea Oiz H30 var lös. VI hade då haft den mindre än två månader. Se tidigare inlägg HÄR och HÄR. Lösningen i fulmekstråden höll hela vägen i mål som tur var så det förstörde inte resan för oss åtminstone. Sen dess har vi inte använt cykeln.

Väl hemma hörde jag av mig till Viktor på Råtorp cykel i Karlstad där vi köpte cykeln 2025-06-10. Hade fått ett väldigt bra intryck av honom tidigare så tänkte att detta inte skulle bli några som helst problem men då fick jag detta svar.

IMG_7305.webp

Något uppgiven har jag nu mailat Orbea och väntar på svar. Vet inte vad jag skulle säga till Norra Cykel om jag hör av mig till dom, är ju inte deras problem. Då får jag bara betala för reservdelen gissar jag. Detta var första gången jag köpte en cykel lokalt (hyfsat iaf) efter att tidigare beställt mina från Rose och Allebike. Känslan just nu är att det blir internethandel nästa gång igen. Hjälpte mig inte att handla lokalt för att få hjälp vid eventuella fel, känns inte som han anstränger sig för att hjälpa mig direkt.

Har ni någon erfarenhet från liknande fall? Är det bara att bita i det sura och betala för reservdelen, inte jättedyrt men lite surt på en så ny cykel och vetskapen om att jag inte har någon hjälp framöver heller. Alternativ 2 gissar jag är att reklamera hela köpet men då måste vi köpa en annan cykel till hustrun.

Om jag läser ditt inlägg så har du ju dragit sönder länkageskruven när du "kände på den", så det är ju ingen garanti. Har du på det kört minst 9 mil utan att fått OK på att cykla med en trasig del så vettetusan hur någon ska stå för det.
Jag förstår inte varför du drar in dina andra cykelköp, dom är ju ännu mindre lokalt förankrade och troligen ännu svårare (iaf canyon). Har din ÅF blivit av med agenturen får du väl helt enkelt gå vidare i livet.

Mh glad att man slipper privatpersoner som kund på kneget ;)

Om jag läser ditt inlägg så har du ju dragit sönder länkageskruven när du "kände på den", så det är ju ingen garanti. Har du på det kört minst 9 mil utan att fått OK på att cykla med en trasig del så vettetusan hur någon ska stå för det.
Jag förstår inte varför du drar in dina andra cykelköp, dom är ju ännu mindre lokalt förankrade och troligen ännu svårare (iaf canyon). Har din ÅF blivit av med agenturen får du väl helt enkelt gå vidare i livet.

Då var det dåligt beskrivet av mig. Jag kände bara på bulten utan att dra åt, och den gick runt direkt.

Vet inte varför du kände jag trampade dig på tårna men tack för hjälpen? Mina erfarenheter från Rose och Allebike är bara goda.

Senast ändrad:

Det är ömsesidigt, vi privatpersoner är glada att vi slipper dig som leverantör :-). Vi vill ha leverantörer som kan konsumentköplagen.

Har TS köpt en cykel med där handlaren lämnat garanti, eller om TS reklamerar inom 6 månader, är det handlarens problem att lösa. TS har ingen affärsrelation med cykeltillverkaren (eller bromsoljeleverantören, aluminiumtillverkaren, gaffelfabrikören, kullagertillverkaren...). Bortsett från delen i konsumentköplagen gäller det för övrigt normalt sett även om kunden inte är privatperson.

Om det verkligen är så att Orbea slutar tillhandahålla delar omedelbart när en handlare sagt upp avtalet är det tyvärr inte heller helt seriöst hanterat. De måste så klart ha en garantitid som grace-period.

Nu förutsätter jag så klart att det faktiskt är ett garantiärende, och eftersom det gått mindre än 6 månader sedan köpet är det handlaren som skall bevisa att TS haft sönder sin cykel om han skall komma undan.

Senast ändrad:
Om du köpte cykeln ny och har registrerat ramen på orbeas hemsida kan du lämna in cykeln på vilke orbea handlare som helst och ta ut reklamationer. Lite som om du köper en volvo i norrland ny så kan du lämna in den på en volvohandlare i Malmö på garanti. Finns inget som säger att handlaren äger en fabriksgaranti på din cykel utan det gör orbea om du registrerat ramen. Jag har köpt min på nätet men kommer lämna in den på min lokala orbeahandlare om något händer, inga problem.

Om du köpte cykeln ny och har registrerat ramen på orbeas hemsida kan du lämna in cykeln på vilke orbea handlare som helst och ta ut reklamationer. Lite som om du köper en volvo i norrland ny så kan du lämna in den på en volvohandlare i Malmö på garanti. Finns inget som säger att handlaren äger en fabriksgaranti på din cykel utan det gör orbea om du registrerat ramen. Jag har köpt min på nätet men kommer lämna in den på min lokala orbeahandlare om något händer, inga problem.
Precis, kolla vilka som Orbea hänvisar dig till, alla auktoriserade handlare ska kunna ta hand om garantier gentemot Orbea. Får känslan av att Orbea är snabba att stänga av handlare efter att de gått skilda vägar...

Jo men det en bit att resa till nästa handlare i Örebro så inte jättesugen på att åka dit för en bult. Kryllar inte av Orbeasäljare i närheten av Karlstad. Men jag har kontaktat Norra Cykel och skickat bilder på skadan nu, avvaktar svar på det. Försökte kontakta Orbea direkt men de hänvisade enbart till deras handlare.

Har läst på nu att jag inte är ensam med detta problem, verkar vara vanligt förekommande att bultarna i länkaget ger sig på denna modell.

Till sist har jag äntligen reservdelen hos mig utan att det har kostat mig en krona. Ser inte exakt ut som den som gick sönder men Orbea har ju gått på ramnumret så borde passa.

Försökte först ta det direkt med Orbea eftersom Råtorps cykel inte ville hjälpa mig. De hänvisade som sagt enbart till sina återförsäljare. Så jag kontaktade Norra Cykel i Örebro som initialt gav ett väldigt bra intryck och besvarade mina mail inom ett dygn. Skickade bilder och information så de kunde sköta garantiärendet med Orbea.

Sen blev det total radiotystnad i två veckor. Hörde av mig igen till Norra för att höra hur det gick, inget svar. Efter fyra veckor fick jag till sist info om att mina delar hade kommit men att jag skulle få betala frakten för att få delarna hem till mig samt en garantiavgift då cykeln inte var köpt hos dom. Blev less igen och kontaktade Orbea om det, de kontaktade då Norra om saken som sedan meddelade att jag slapp avgift och frakt.

Hoppas innerligt att jag inte kommer behöva utföra något mer garantiärende. Kommer aldrig rekommendera någon att köpa Orbea efter detta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp