Garantiärende hos Canyon

Garantiärende hos Canyon
Den 24/4 körde jag ett lopp där min ram plötsligt bröts. Ingen vurpa eller annan yttre påverkan var orsak till detta.
Min första tanke var att det var synd men det löser sig mig inom rimlig tid eftersom cykeln inte ens är 1 år gammal.
Morgonen därpå så drog jag iväg ett mejl med foto till Canyon Sverige. Efter några dagars väntan utan respons ringer jag. Till svar får jag att jag måste skicka in fler bilder på cykeln från fler håll, gör detta omgående. Påpekar samtidigt att jag inte fått någon form av respons på att mejlet gått fram.
Vänta drygt 1 vecka och börjar undra vad som händer. Försöker ringa men inget svar. Mejlar igen, inget svar. Till sist mejlar jag Tyskland där jag omgående får ett kvitto på mejlet och info om att de ska svara snarast.
Plötsligt får jag kvitto på all min mejl och ett svar från Sverige som säger att min mejl hamnat i skräpposten. Till saken hör att jag skickat från flera olika adresser eftersom jag misstänkte detta. Får också ett svar att de ska låta sin tekniker kolla på bilderna och återkomma.
I måndags hade det gått nästan en månad och inger respons så provade att ringa. Såklart inget svar. Provade att mejla till svenska Canyon men inget kvitto på mejlet. Fick mejla Tyskland igen och då fick jag svar från Sverige att de återkommer när tekniker kollat på bilderna (hur lång tid kan det ta att kolla på bilderna? svårt att missa rambrottet eller?)
Känner nu att det här kommer inte lösa sig inom rimlig tid så lär få fortsätta cykla på min gamla HT ett tag till. Det skadade cykeln står kvar nu i garaget utan besked om hur Canyon tänker hantera ärendet.
Någon mer därute som råkat ut för liknande behandling av Canyon vid garantianspråk?
Lär inte bli fler affärer med Canyon framöver....
/Jonas
20160425_171331.jpg

Garantiärende hos Canyon
Det har varit ganska många liknande historier tyvärr...

Det verkar inte riktigt ligga i deras intresse att ta hand om kunder efter att de väl bara betalat...

Garantiärende hos Canyon
Du har köpt en Canyon. Då får man räkna med usel kundservice när ramen går av, det verkar vara på den avdelning man kapat en hel del av kostnaderna.

Garantiärende hos Canyon
Mina garantiärenden med Canyon har fungerat fint. Det var visserligen ett par år sedan och det tog lite tid, men inte alls som TS beskriver.
Jag fick nya delar/ram utan knussel.

Garantiärende hos Canyon
Skitdåligt! Jag råkade ut för samma sak för 1,5 år sedan, jag hade en ny ram på en vecka. Verksamheten verkar ha chanserat sedan dess.

Garantiärende hos Canyon
Skral sa:
Bra att du skulle skicka fler bilder från olika vinklar... det var ju lite svårt att se att nåt var trasigt på den där :D

En bild från en sida kan ju dölja typ vad som helst på andra sidan. Det är inte särskilt konstigt när någon annan ska betala för att laga. :)

Törs man inte skriva med sitt riktiga användarnamn pga rädsla eller hur fungerar det?

Garantiärende hos Canyon
Ha min gick av precis på samma ställe en beggad iförsig så ingen garanti för mig. Den höll ändå 60 mil i min ägo :)

Garantiärende hos Canyon
Trist att läsa. Har själv en Aeroad CF SLX 8.0 som är ny för året. Otroligt nöjd med hojen men man blir ju orolig när man läser detta. Vurpade nyligen men som tur var gick bara bakhjulet, sadeln och hoodsen sönder. Ramen helt intakt och oskrapad som tur är.

Jag har varit i kontakt med Canyon Sverige angående nytt växelöra, oval sadelklämma och lite annat och allting har gått supersmidigt med riktigt bra kundservice.

Hoppas det löser sig för dig!

Garantiärende hos Canyon
Lite svårt att se skadan på den där bilden, kan du ringa in den?

:-)

Canyon = för stora för sitt eget bästa?

Garantiärende hos Canyon
Är också en av många som drabbats av rambrott med bedrövlig garantihantering av Canyon. Hände hösten 2015 på en Nerve 29:a. Ramen gick av på ungefär samma ställe som TS och samma erfarenhet av obefintlig eller ofullständig återkoppling, riktigt korkade svar och resonemang mm. Ofta veckors väntan på svar på mail (trots påminnelser) och svårt att komma fram på telefon.
Från början besked att ny ram skulle beställas och jag skulle få tillbaka cykeln på "ca 2-3 veckor" - ett svar som sedan blev återkommande allt eftersom tiden gick. Canyon hörde aldrig av sej med något besked under hanteringstiden utan fick hela tiden själv ligga på och fråga med några veckors mellanrum (och ibland vänta på svar lika länge). Ca 6 veckor efter rambrottet fick jag en lånecykel (inget dom proaktivt erbjöd, utan fick själv föreslå och fråga efter) som jag skulle få använda de ca "2-3 veckor" det skulle ta att fixa cykeln - för nu var tydligen ny ram på väg. Det var den inte. Inte ens när cykeln var klar hörde dom av sej utan ringde dom och efterlyste cykeln en tisdag och fick veta att den stått klar hos dom redan fredagen veckan innan. Det tog till slut nästan 5 månader(!) innan ärendet var löst och de lyckades även strula i 1,5 vecka med returen av cykeln från deras verkstad i Bålsta
Under samma period har flera bekanta råkat ut för olika ramhaverier och hanteringen av deras ärenden har tyvärr inte varit bättre. För några veckor sedan drabbades ytterligare en bekant av spricka i ram och vad jag hört hittills så har han fortfarande inte fått något besked eller svar överhuvudtaget från Canyon...

Sålde Nerven i veckan och väntar leverans av ny cykel. Annat märke.

Bilagor

• image_3.jpg
    image_3.jpg
    353.6 KB · Besök: 46
Garantiärende hos Canyon
Är det samma problem med äldre Nerve? Min är från 2012 och köpt begagnad. Man blir ju orolig om samma sak ska hända en själv.
Varför går de sönder just där? Vilken "kraft" är det som får det att gå av på detta ställe?

Garantiärende hos Canyon
Svårt att säga utan att jag vet cykelns geometri osv. Min teori är att du får ett böjmoment som sig inte är så stort men tillräckligt stort för att få en spricka att växa vid körning i terräng. För att spricktillväxt ska ske behöver du ha en materialdefekt, i senaste bilden har man fått det från svetsen. Dvs det är inte en stor kraft/smäll som fått den att gå av direkt utan det är cyklisk utmattning. Obs detta är min teori och utan att veta all bakgrundsinformation är det svårt att säga något. Men helt klart är ju att det är ett garantiärende oavsett om det är desigfel eller materialfel.

För övrigt skulle jag skulle inte vara orolig att den ska gå sönder om du kört mycket och den hänger ihop efter 4 år.

Garantiärende hos Canyon
Däremot kan jag konstatera att min 2016 har en annan form på det röret, så förhoppningsvis har man iaf lärt sig av misstaget och designat en hållbarare konstruktion nu.

Garantiärende hos Canyon
En kompis till mig som i vintras var på väg att köpa en Canyon blev då av mig vänligt men bestämt avrådd från detta just med tanke på flertalet liknande fall som detta.

Jag visade honom inlägget från TS i onsdags kväll, han är mkt glad över att han blev avrådd och att han valde ett annat märke.

Garantiärende hos Canyon
Som sagt, nu har man använt sig av hydroforming (vad jag kan se) till mycket större del och har därmed mer optimerad grovlek på rören samt mjukare former som fördelar spänningarna bättre. I teorin iaf. Nackdelen, om man nu får spekulera lite, är ju att det är lite lömskt att få rätt godstjocklek när man blåser upp rören så.

Garantiärende hos Canyon
Vanliga cyklar bland oss prismedvetna internetcyklister. Inte så svårt att räkna ut att det då oftare kommer skrivas av just oss prismedvetna internetcyklister här på forumet..

Garantiärende hos Canyon
Mjuka former. Men hallå de går ju av på mitten av sadelröret där det ska hålla emot dämparen. Spelar väl ingen roll om det är hydroformat eller ej där, är ju inte uppe i styrhuvudet där alla ska ha nån gooseneck osv...eller tänker jag åt helvete??

Garantiärende hos Canyon
Canyon har mycket att jobba på gällande garantihanteringen. Om det råder inget tvivel.

Det är dock inte samma sak som att de har större kvalitetsproblem än sina konkurrenter. Dock kommer fler historier upp till ytan när garantiärenden missköts.

Garantiärende hos Canyon
EST sa:
Mjuka former. Men hallå de går ju av på mitten av sadelröret där det ska hålla emot dämparen. Spelar väl ingen roll om det är hydroformat eller ej där, är ju inte uppe i styrhuvudet där alla ska ha nån gooseneck osv...eller tänker jag åt helvete??

Nja, nu är jag ingen expert på hållf men såhär tänker jag:

Gooseneck-formen ser jag mer som kosmetiskt och kanske för några geometriska fördelar. Men generellt så är det så att ju mjukare former desto hållbarare eftersom det fördelar spänningarna mjukare och bättre. I princip kan man se spänningarna som vågor om det vore vatten, och allt som hade gjort att det samlats virvlar (hål, materialdefekt, skarpa kanter...) gör att spänningarna samlas där varpå du får ett brott. Om du jämför hydroformat rör där du kan göra en lång fin båge vid infästningen med den traditionella varianten där två rör möts med en skarp, får du med hydroformingen bättre fördelning av spänningarna och därmed lägre risk för haveri. Sen hur det blir i praktiken med en svets mitt uppe i allt låter jag vara osagt.

Garantiärende hos Canyon
Grundproblemet är länkagedesignen. Reaktionskraften från dämparen plus krafterna i sadelstaget skapar dragspänningar i sadelröret, och detta bigtime. Kolla på hur en vanlig rocker ser ut på de här läckagen och frilägg. Borde användas som skolboksexempel. Att ha ständigt drag i områden som utsätts för dynamiska laster påverkar livslängden negativt även för svetsad struktur. Canyon har förmodligen inte kompenserat tillräckligt för detta tillräckligt i designprocessen och valt för tunn dimension på röret.
Därför har de nu förmodligen väldigt många garantiärenden gällande detta just nu och har därför svårt att hinna svara alla. Ganska naturligt. Låt oss hoppas att de lär sig något på det hela och tillverkar bättre cyklar i framtiden. Alternativet är väl att de skriver ner garantitiden till ca 1 månad. ;)

Garantiärende hos Canyon
Men går detta inte att förutse innan modellerna släpps fria på marknaden? Lite prototyper som man kör skiten ur? Som med jaktplan och civilplan fast lite enklare och simplare, det är väl gammal känd metodik?

Tillbaka
Topp