Garbage till gravel/endurance, istf nytt..

Raftö

Aktiv medlem
Jag har en gammal Nishiki PRO SL som jag vill blåsa liv i efter att ha sett GCN serie Garbage to gravel på YT. Min tanke var

- Byta rakt styre till racestyre
- Kolfibergaffel och sadelstolpe
- Möjligen uppgradera växlar osv (groupset?), Tiagra idag, EDIT 3x8 (inte 2x8).
- Lacka om den, den är svart och trött.

Ramen upplever jag som helt ok för mina syften (3 mil till jobbet och skogsstigar på helgturen). Hjulen uppgraderade jag vid köp så de behåller jag.

Racerstyret kräver nya växel/bromsreglage men jag har V-broms samt 8-delad kassett. Hittade Shimano Claris som kanske passar?

Har ni tips åt mig, bra ställe att köpa delar på (här kanske?:sneaky:), vad jag bör tänka på eller om ni känner till något liknande projekt så tipsa på.

Senast ändrad:
Jag har en gammal Nishiki PRO SL som jag vill blåsa liv i efter att ha sett GCN serie Garbage to gravel på YT. Min tanke var
- Byta rakt styre till racestyre
Med bockstyre kommer du att sitta mkt mer utsträckt, se bilden nedan
6e6d9b890d753993a8f276e00b2e766c.gif

(Googlad bild)
Som du ser hamnar händerna en hel del längre fram, särskilt när du har händerna i Hand Position 1: Hoods
du bör alltså kolla xtra noga att den nya sittställningen funkar för dig. Det kanske räcker med en kortare styrtapp?

Racerstyret kräver nya växel/bromsreglage men jag har V-broms samt 8-delad kassett. Hittade Shimano Claris som kanske passar?
Racerbromsar och V-bromsar har olika geometri, dvs de drar olika mkt vajer
För att kunna använda V-broms med racerreglage behövs det därför en
Travel Agent, tex Rose säljer sådana under eget namn
bG9jYWw6Ly8vcHJvZHVjdC81NTIxNDRfMi5wbmc.jpeg

Xtreme Pro Adjust Converter för 166,46 SEK: https://www.rosebikes.se/xtreme-pro-adjust-converter-38793
Läs även här: https://www.parktool.com/blog/repair-help/travel-agent-installation-and-adjustment
Jag har en sådan bromslösning på en av mina cyklar, jag har haft den sedan 2009 och den fungerar riktigt bra.

Med bockstyre kommer du att sitta mkt mer utsträckt, se bilden nedan

(Googlad bild)
Som du ser hamnar händerna en hel del längre fram, särskilt när du har händerna i Hand Position 1: Hoods
du bör alltså kolla xtra noga att den nya sittställningen funkar för dig. Det kanske räcker med en kortare styrtapp?

Racerbromsar och V-bromsar har olika geometri, dvs de drar olika mkt vajer
För att kunna använda V-broms med racerreglage behövs det därför en
Travel Agent, tex Rose säljer sådana under eget namn

Xtreme Pro Adjust Converter för 166,46 SEK

Bra tips. Mina inköp skulle se ut såhär långt.
styre.jpg

Jag plockar bara ihop och väntar på fler svar och idéer innan jag beställer. Jag kan kanske uppgradera till 10-kasset (Tiagra) eller kanske klämma ett helt groupset Tiagra 2x10 men då måste jag läsa på hur stor utväxling jag ska ha osv.. Bra start, tack!

Jag gjorde precis samma sak med just en Pro SL för länge sen. Trots kort styrstam blev jag inte särskilt nöjd med sittställningen och byggde tillbaka till rakt styre rätt omgående.
Inte omöjligt att du blir nöjd men jag tror det är en god idé att tänka efter noga och eventuellt försöka låna ett styre av någon innan du kör på. Kostar ju en slant att få ihop allt, trist om det inte blir bra.

Jag gjorde precis samma sak med just en Pro SL för länge sen. Trots kort styrstam blev jag inte särskilt nöjd med sittställningen och byggde tillbaka till rakt styre rätt omgående.
Inte omöjligt att du blir nöjd men jag tror det är en god idé att tänka efter noga och eventuellt försöka låna ett styre av någon innan du kör på. Kostar ju en slant att få ihop allt, trist om det inte blir bra.

Du och HåkanC är ju inne på samma sak och ni har definitivt en poäng för av alla de cyklar jag har haft genom åren så har de som dragit ut mig sålts rätt omgående. Min billigaste ombyggnad går ju lös på 2k, kör jag hela paketet så landar jag inte under 6k och då är jag nära en helt ok beg Tiagra racer på blocket. Många känner nog igen sig här.. :)

Min billigaste ombyggnad går ju lös på 2k, kör jag hela paketet så landar jag inte under 6k och då är jag nära en helt ok beg Tiagra racer på blocket.
Låter som ett bra val,
men du behöver inte begränsa dig till Blocket, det brukar finnas en hel del att välja på här.
Tex den här som dök upp i går
Scott Gravel Tiagra strl 56
(Jag har ingen som helst personlig koppling till vare sig annons, säljare eller cykel)
Många känner nog igen sig här.. :)
+1

Generellt kan man nog utgå från att större ombyggnader av cyklar inte lönar sig i ekonomisk mening. Däremot kan det såklart finnas andra anledningar att hålla på och meka...

Generellt kan man nog utgå från att större ombyggnader av cyklar inte lönar sig i ekonomisk mening. Däremot kan det såklart finnas andra anledningar att hålla på och meka...
Precis, det är kul - och hållbart. Cykeln är lite rostig och gisten men fortfarande helt ok att träna på så att fixa till det som behövs känns motiverat. Men det blir nog inget bockstyre, jag blir för utdragen.

Tillbaka
Topp