Garmin 310xt?

Bwanatom

Medlem
Garmin 310xt?
Någon som testat? Jag har varit sugen på 305 men avstått pga av låg batteritid, nu ska den vara uppe på 20 timmar. Vad tror ni? Köpläge eller ska man vänta in och se vad Polar kommer med? Har en 725 just nu som jag varit ruggigt nöjd med men är sugen på GPS.

Garmin 310xt?
Den har väl inte "riktigt" släppts än?
Den släpps i här i usa den 27:e. Vad ha lyckats läsa mig till verkar den ha lite barnsjukdomar.
Jag köper en den 27:e!
Batteritid och Mac-kompabilitet avgjorde det för mig.

Garmin 310xt?
OK! Jag såg nämligen en kille som hade en på armen i ett löpspår här i Jönköping häromdagen. Den finns i tolv butiker på "Pricerunner" (Sen är ju nästa fråga om dom kan leverera?)
Vad har du sett för "barnsjukdomar"?

Garmin 310xt?
Har precis skaffat en 305a...Jag tvivlar på att jag kommer träna mer än 10h i rad...mellan passen vilar den i "dockan"...tycker den funkar utmärkt med pulsmätning, gps och allt vad den har...vet inte vad 310an hamnar på i pris men 2,2kkr som jag betalade för min tyckte jag var prisvärt...

Garmin 310xt?
Typiskt, Jönköping ska alltid vara först med allt... ;)
Den finns på nätbutiker här med, men levereras inte förrän den 27:e.
Det verkar som att pulsöverföringen vid simning fungerar dåligt, mer oroväckande verkar vara att flera klockor "hänger" sig efter vatten kontakt. Det ska tydligen åtgärdas med en "hard-reboot" men då tappar men all data. Jag har letat efter någon typ av recension men inte hittat någon än.

@peklund: Jag är än så länge för slö för att klara en IM på under 10h så jag får betala extra för en 310xt med längre batteritid.

Garmin 310xt?
Man får väl helt enkelt avvakta ett tag och se! Jag vacklar lite från dag till dag om man ska gå ifrån Polar eller om man ska byta till Garmin. Har varit grymt nöjd med min 725 men vill som sagt ha GPS. En polare köpte precis en 705 och den verkar grymt cool men lite väl begränsad bara.

Garmin 310xt?
Någon som hunnit testa denna ännu?

Jag har levt med Polar senaste 15 åren, men är nu sugen på att få GPS i klockan.
Tyvärr har man ju hört att Garmins pulsband ska vara hårdare/oskönare än Polars...men dom kanske fixat till detta???

Garmin 310xt?
Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som hunnit testa denna ännu?

> Tyvärr har man ju hört att Garmins pulsband ska
> vara hårdare/oskönare än Polars...men dom
> kanske fixat till detta???

Beträffande hårdheten så håller jag inte med alls, känner inget obehag what so ever. Sungam, du är väl Tyresöit? Det är jag med, stundom och just nu. Hör av dig så kan du få testa......Trollbäcken i 6 veckor.

//A

Garmin 310xt?
SUUNTO lär ha ett "Comfort Replacement Heart Rate Belt" med ANT+ och eftersom Garmin Forerunner 310xt har stöd för protokollstacken så borde det väl gå att para ihop de båda? Jag har själv inte provat Garmins pulsband men känner en hel drös som använder Garmin och har aldrig hört dem klaga. Om man trivs med Polars pulsband så lär man inte bli besviken över SUUNTOs, jag har själv en av varje.

Garmin 310xt?
ranger_rob skrev:
> Typiskt, Jönköping ska alltid vara först med
> allt... ;)

Så är det! :)

Garmin 310xt?
Var i USA förra veckan och köpte där en 310xt. Har hunnit med några pass sedan dess både löpning och cykel och jag måste säga att jag är mäkta nöjd hittills. Har tidigare använt Polar och har ingen erfarenhet av GPS klockor sedan tidigare men detta gör ju träningen ännu roligare!!! Klockan som jag köpte levererades med Garmins nya soft strap vilket jag måste säga är det skönaste pulsband jag använt. Har testat olika Polar både hårda och mjuka och Suuntos mjuka. Köpte även en cykelpod för att få kadens. Funka klockrent! Kör över all min träning till SportTracks och har gjort så även när jag körde Polar. Fick dock ut mer av programmet nu då det är gjort för Garmin.

Mängder med funktioner i klockan men om det är så stor skillnad från 305 förutom batteritid och vattentäthet vet jag inte. Denna klocka kommer dock sitta som en smäck på armen på triathlon och multisport!

/H

Garmin 310xt?
Bwanatom skrev:
> Vad kostade den rackarn "over there" om man får
> fråga?

Jag gav 399$ för den och det inkluderar soft strap HRM (säljs även utan pulsband då för 349$) blev med dåvarande växelkurs ca 3000 sek. Klart bättre pris än hemma!

Garmin 310xt?
henbro skrev:
> Klockan som jag köpte levererades med
> Garmins nya soft strap...bla bla bla

Är detta "soft trap" standard i paketet för 310xt, eller är det något man själv måste se till att man får med?

Garmin 310xt?
Det finns två paket ett med det mjuka pulsbandet och ett helt utan band. Det utan är ca en femhundring billigare. Lönt för de som redan har ett band från Garmin eller har ett band som stödjer ANT+.

Garmin 310xt?
@ranger_rob: Min håller laddning i 12h trots "löftet" om 10h så den kanske räcker till IM ändå?
(själv hade jag nog fått ha en bärbar generator för att min klocka skulle räcka under ett helt sådant lopp)

Garmin 310xt?
Nu har tomten kommit och även jag är ägare till en 310XT!

Men jag lyckas inte få USB ANT-sticken att fungera...den vill ha drivrutinen "Dynastream ANT2USB"...men den hittas inte av Windows update och då frågar den efter en cd.
Men den enda skiva jag fick med innehåller bara instruktionsboken :(

Någon som kan hjälpa mig out there?

Garmin 310xt?
Toni skrev:
> Någon som testat simma med klockan, hur bra
> funkar pulsbandet i vattnet?

Här är en kille som heter Håkan som har testat, och han verkar mena att det inte funkar alls. http://www.shapelink.com/sv/blog/hakanlarsson/recension-garmin-310xt-2. Dessutom anser han att GPS-funktionen är högst bristfällig vid simning.

Jag var på väg att sälja min 705:a till en kompis för att köpa 310:an istället, det slutade med att jag sålde 705:an och lägger pengarna på hög istället för att få råd med en riktigt fin ram till nästa år. Jag har ändå en Polar 625 som faktiskt fungerar ypperligt i vatten.

Garmin 310xt?
Jag premiärkörde min 310a idag på Gran Fondo-loppet i Göteborg/Kungsbacka. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1197383

riktigt nöjd faktiskt. Har inte en full rapport än, men skall även testa den i vattnet så klart. Nästa helg blir det Tjörn Halv ironman, och då skall det verkligen bli intressant. Det är ju riktigt bra att kunna planera upp en Multisport (dvs Triathlon), och klockan byter enheter och inställningar när man går från ena sporten till den andra.

Tidigare har jag kört med Polar 725, Suunto T4 (?) samt senast Polar RS800. Den sista är till salu nu om någon är intresserad. Men 310an är en klar favorit redan nu....

P

Garmin 310xt?
Jag är lite nyfiken på 310xt men är lite osäker på vad som behöver köpas in. Priset är en annan osäkerhetsfaktor, det blir ju inte gratis direkt. ;-)

Avser att använda den för cykling och löpning men att den är ordentligt vattentät skadar ju knappast.

Har försökt lista ut vad som i så fall ska köpas in.

Har jag missat något? Sedan undrar jag om fotpoden egentligen behövs? Är den ett nödvändigt komplement för löpning i områden med taskig gps mottagning (tex skog?)?

Från inwarehouse.se

Garmin Forerunner 310XT HRM (ingår pulsbälte eller inte??)
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=478126
Artikelnummer: 478126
kr 3790.00

Garmin sensor för fart/kadens
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=494938
Artikelnummer: 494938
519.00 kr

Garmin Premium Pulsbälte
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=494940
Artikelnummer: 494940
689.00 kr

Garmin cykelfäste till Forerunner
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=374505
Artikelnummer: 374505
199.00 kr

Garmin Fotsensor (onödigt eller behövs i terräng?)
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=494963
Artikelnummer: 494963
1295.00 kr

Totalt: 6.492,00

Garmin 310xt?
Toxy skrev:
> När de står HRM efter ingår pulsband

Utmärkt.

Då är väl det enda kvarstående frågetecknet om fotpod verkligen behövs för löpningen

Någon som vet mera om den?
Jag antar att syftet är att möjligöra någorlunda exakt mätning även i terräng? Eller får man ytterligare funktionalitet med hjälp av den?

Beslutet hänger ju också på hur bra gps mottagningen egentligen är bland träd?

Garmin 310xt?
Jag har en 305 (föregångaren) och den fungerar (tillräckligt) bra i skogen jag kört både löpning och cykling i. Större problem i tät stadsbebyggelse, där gör nog studsande signaler skadan. Ofta ligger man en halv parallellgata fel på Google Maps när man efteranalyserar.

Det fotpoden ger som fördel är nog en ökad precision i momentan hastighetsangivelse, den är inte så jätteexakt vid löpning när man kör på enbart GPS.

(Har ingen fotpod själv så jag gissar om dess förträfflighet.)

Garmin 310xt?
har haft 310an några månader nu. mycket nöjd... så här skrev jag till en polare avseende 310an

Mycklet bra att lägga upp intervaller på, om man vill spontanköra lite.
310an är ju ett träningsredskap fullt ut.
extremt bra integration med bikeroutetoaster (där man kan definiera upp tracks att köra efter), och enkelt synkade till 310an, som kör turn by turnnavigering - funkar lysande för löpning och cykling.
grymt bra integration med till exempel funbeat.
mycket snyggt med multisportfunktion, att kunna köra triathlon med förutbestämt schema i klockan. väldigt många sätt att kustomisera den. enkel hantering. bra batteritid. jäkligt skönt att ha GPSen i klockan och inte en extragrej på armen. mycket snabb att låsa satelliterna. Polar Rs800 som jag hade förut tog minst 3 minuter varje gång, 310an låser på 30 sek max.
310an synkar mycket bra med datorn. bra med möjlighet att ansluta alla ANT-enheter, även Powermeter om man har råd med det.

jag kör bara med 310 + hrm + kadens.

om man springer mycket på löpband eller i RIKTIGT tät skog kanske man behöver komplettera med footpod. annars fungerar GPSen mycket bra. Höjdmätningen (Ascent + decent) via GPSen är dock inte tillförlitlig (som på alla GPSer).

Garmin 310xt?
Tack för bra info, då tror jag att jag vet vad som gäller. Om jag nu köper 310xt kommer jag avakta med footpod.

Angående bikeroutetoaster, att man kan definiera upp tracks att köra efter osv.

På den här sidan jämförs features mellan 305 och 310 och enligt sidan så finns inte möjligheten till routes i 310, vad innebär denna nackdelen?
http://www.teamfakta.se/default.asp?TitelID=444&Tooltip=1&TID=444

Han som författat sidan har själv kommenterat: "Man ser då att nya 310XT är tjockare, väger marginellt mindre, har rejält längre batteritid, saknar pulsband (tillägg), saknar möjligheten till rutter (Följa en fördefinierad väg)."

Jag antar att han missuppfattat det hela med tanke på att man kan följa fördefinierad väg med hjälp av tex bikeroutetoaster, eller?

Senast redigerad av en moderator:
Garmin 310xt?
Jag vet inte vad som han skriver om, men själv så har jag skapat rutter på bikeroutetoaster, laddat in i garmin 310 och sen fått turn by turnguidning på hur man skall springa eller cykla. funkar fint!

Garmin 310xt?
Hur vatten-o-tät är 305an? Finns det behov av 310xt av den anledningen(om man bara cyklar och åker skidor, dvs ingen simning) eller är det enbart batteritiden som skiljer i praktiken?

Garmin 310xt?
Toxy skrev:
> Någon som vet hur man ändrar dataregistreringen
> till tex 1 sekund?

Står i manualen. Nånstans under system-data-recording tror jag. Du har den på "smart recording" nu och då loggar den bara då det blir en förändring, för att hålla datafilerna nere storleksmässigt. En del websiter, som tex Motionbased tar inte annat än smart record:ade filer vid uppladdning. Nu har de dock införlivats med mygarmin.com.

Garmin 310xt?
Westman skrev:
> Hur vatten-o-tät är 305an? Finns det behov av
> 310xt av den anledningen(om man bara cyklar och
> åker skidor, dvs ingen simning) eller är det
> enbart batteritiden som skiljer i praktiken?

Det är väl som med 405:an, den är vattentät men man ska inte simma med den?

Garmin 310xt?
jomper skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur vatten-o-tät är 305an? Finns det behov av
> > 310xt av den anledningen(om man bara cyklar och
> > åker skidor, dvs ingen simning) eller är det
> > enbart batteritiden som skiljer i praktiken?
>
> Det är väl som med 405:an, den är vattentät
> men man ska inte simma med den?

Använde min 305:a under mina träningar inför Vansbro för några år sedan... Simmade Gömmaren fram och tillbaka ett antal gånger... och den funkar än... det var innan jag insåg att garantin inte täckte vid sådant användande. Utöver det så sköljer jag av den under rinnande vatten efter varje träning.

Så nog kan man säga att den tål vatten hyfsat bra.

Garmin 310xt?
Oscar skrev:
> Toxy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som vet hur man ändrar
> dataregistreringen
> > till tex 1 sekund?
>
>
> Står i manualen. Nånstans under
> system-data-recording tror jag. Du har den på
> "smart recording" nu och då loggar den bara då
> det blir en förändring, för att hålla
> datafilerna nere storleksmässigt. En del
> websiter, som tex Motionbased tar inte annat än
> smart record:ade filer vid uppladdning. Nu har de
> dock införlivats med mygarmin.com.

Hittar inget i manualen. Och inget där du förklarar heller?

Garmin 310xt?
Ni som kör med Garmin, vad kör ni för programvara? Jag har endast hunnit snabbtitta på min nya julklapp (310xt) och har intstallerat ANT plus att jag har skaffat mig ett garmin-konto. Men jag tycker det känns lite konstigt att spara mina träningsfiler på nätet? Jag har alltid varit van vid Polars programvara som har varit kanon. Finns det andra bättre program, eller är det bara jag som är ovan? Tacksam för tips!

Garmin 310xt?
Bwanatom skrev:
> Ni som kör med Garmin, vad kör ni för
> programvara? Jag har endast hunnit snabbtitta på
> min nya julklapp (310xt) och har intstallerat ANT
> plus att jag har skaffat mig ett garmin-konto. Men
> jag tycker det känns lite konstigt att spara mina
> träningsfiler på nätet? Jag har alltid varit
> van vid Polars programvara som har varit kanon.
> Finns det andra bättre program, eller är det
> bara jag som är ovan? Tacksam för tips!ej

Hej!

De flesta brukar rekommendera Sporttracks som finns att ladda ner gratis. Jag använder det till min 305:a och tycker det fungerar bra.
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

/Matte

Garmin 310xt?
Nu har man tankat ner sportstrack och det ser mycket bra ut, men jag kan inte hitta 310an bland alla modeller för att imoprtera data? Någon som har en lösning?

Garmin 310xt?
348an och 6510an och 725an funkar as bra batteri tid på typ 50 timmar , funkar super 6 " skärmar ochgrejer sen måste jag rekomendera , glasögon med gps, finns i japan , man fäller en skärm så blir det som head up display fast neråt,

grymt

,

Garmin 310xt?
Bwanatom skrev:
> Nu har man tankat ner sportstrack och det ser
> mycket bra ut, men jag kan inte hitta 310an bland
> alla modeller för att imoprtera data? Någon som
> har en lösning?

min globalsat gh-625m fans inte med i nån lista,så jag sparade som GPX-fil i det programet som följde med min klocka och sedan så importerade i sporttrack, fins kanske fler lösningar.

Garmin 310xt?
Sweet! Men tycker mig ändå sakna "pro-trainer" från Polar. Kankse bara är gammal vana somn ska städas bort. Körde idag skidor med en polar på vänster hand och garmin på höger....

Tillbaka
Topp