garmin 800 knappar fastnat - vad göra?

jpett

Medlem
Körde ett regnigt och lerigt crosspass idag, Gamin 800 knapparna funkade fint tills jag skulle stänga av enheten då de tydligen fått nog med lera för o gå på strejk. De går inte ens att trycka ner dem längre, helt stumma. Vilket också verkar ha påverkat on/of knappen, då den inte går att tända enheten igen. Låter som det kommit ner skit under knapparna tänker jag.

Så, någon som har skruvat isär en Gamin o kan ge lite vägledning? Eller är det kanske en riktigt dålig ide o öppna den själv?

Hoppas i alla fall det räcker med lite hemma fix, köpte den här på köp o sälj, så jag antar att garanti retur eller liknande inte är aktuellt. Har inte ens kvittot.

Trist och har inget tips om hur man rengör den. Men när du får ordning på den igen, se till att skaffa en sådan här:
silicone-case-edge-800.jpg

Finns numera i många olika färger och skyddar mot både skit, väta och lättare slag.

ok, tack, trodde inte man behövde ha skydd.. de borde ju rimligtvis vara gjorda för att tåla användas i mer än solsken.

Jag hade samma problem med min 800 efter finnmarksturen.. Men det va bara å skruva isär med en liten torx å pilla lite i några minuter så fungerade knapparna bra igen..
Mvh/ Benny

Då så, hur svårt kan det va?

Back in the days var det ju bara o skruva isär videon eller nintendot o blåsa lite så funkade det oftast igen. Och samma princip verkar fungera fortfarande!

Photo-2013-11-03-19-15-32.jpg

Photo-2013-11-03-19-15-53.jpg

6 skruvar på undersidan.

Photo-2013-11-03-19-16-04.jpg

Köpte ett skruvmejselset på klas ohlsson.

Photo-2013-11-03-19-19-51.jpg

Skruvmejseln som gäller är en torx - T5

Photo-2013-11-03-19-18-40.jpg

Börjar med o lossa 6 skruvar för att separera skalet.

Photo-2013-11-03-19-20-33.jpg

Asken för skruvarna kändes pro.

Photo-2013-11-03-19-21-00.jpg

innanför sitter det mesta i underselen men knapparna på överdelen, sammankopplade med en kabel.

Photo-2013-11-03-19-27-20.jpg

Denna lossas i vertikal led (vertikalt från bordet om enheten ligger ner på bordsytan) - dra försiktigt.

Photo-2013-11-03-19-28-43.jpg

Lyft av gummihattarna

Photo-2013-11-03-19-32-15.jpg

Lossa c-brickorna och notera hur de sitter fast i skåran precis under hatten på kanppaxeln.

Photo-2013-11-03-19-33-35.jpg

Ta ett gem eller en syl eller penna kanske, och tryck genom knappen.
två delar får man då, en fjäder o en knapp. rensa dessa, samt knappkoppen i skalet

sätt ihop i omvänd ordning.

---------------------

c-brickan var knivig o få på plats, fibblade säkert en kvart med den ena. Tricket verkar vara att träffa skåran exakt i sidled, då glider den på plats utan något motstånd.

O glöm inte torka av skärmskalets insida från fingeravtryck.

Till min stora förskräckelse var enheten stendöd när jag fått ihop den igen, men lyckligtvis var det bara batteriet som laddat ur helt.

jpett skrev:
-------------------------------------------------------
>
> [...]
>
> Till min stora förskräckelse var enheten
> stendöd när jag fått ihop den igen, men
> lyckligtvis var det bara batteriet som laddat ur
> helt.

Peeeewww :-D

Tillbaka