Garmin connect imponerar inte

På min Instinct 2X kan jag modifiera aktivitetskategorierna, byta namn på dem, vad som ska visas på displayen etc. Behöver inte "Horsie Racing" så nu har jag istället gjort en egen till variant för skidor istället. Man är inte helt fri att göra exakt vad man vill, men en hel del går.

På min Instinct 2X kan jag modifiera aktivitetskategorierna, byta namn på dem, vad som ska visas på displayen etc. Behöver inte "Horsie Racing" så nu har jag istället gjort en egen till variant för skidor istället. Man är inte helt fri att göra exakt vad man vill, men en hel del går.
Men dom kommer laddas upp som den typen av aktivitet dom var från början

Man borde i alla fall få möjligheten att mot betalning låsa upp mjukvarufeatures som saknas i budgetenheterna, som t ex tidigare nämnda skidåkning och surfing.
Eftersom minnesutrymmet i många klockor kan vara begränsat och det kommer nya och/eller uppdaterade appar relativt ofta tycker jag att det skulle vara bättre om de saknade funktionerna fanns som nedladdningsbara (betal?)
Garmin Connect IQ-appar

Att ett hårdvarumässigt premiumbygge tingar en större slant har jag större förståelse för.
+1

Ser ut som hastighet slår mellan 0 och 6mph i f3b skiing när man sitter still.
Verkar vara ett ständigt pågående äventyr med garmin.

Om målet bara är att få in det i strava kan du köra vilken aktivitetstyp som helst på klockan och sen ändra till alpine skiing i strava.
Ja, det funkar ju nu. Bara noterade hastigheten när vi satt o fikade.

Inte så att behovet är stort. Kul att se var vi åkt och jag ville att AIn i trainerroad ser att jag rör på mig.

Kanske inte connect problem , men, köpt en Forerunner 265s som jag kopplade ihop med mitt gamla Polar pulsband. Inga problem, men eftersom det är minst 15 år gammalt så beställde jag ett nytt från Garmin. Läste Garmins instruktioner och försökte massor av gånger utan att lyckas.
Provade då att bara googla problemet och då förklarade AI på några få sekunder hur jag skulle göra och vips så fungerade det :sneaky:

Jag tänker att min aktivitet håller på från start till mål, även om jag fikar och har mig. Sen kan man ju diskutera var gränsen går för när en lunch inte ska räknas i aktiviteten (om det inte är ett lopp alltså, då räknas det ju på riktigt från start till mål och det gäller att minimera stoppen)

Oavsett så får jag ju ut det uppdelat. Nedan exempel är kanske dåligt från ett träningsperspektiv, då det är långfärdsskridskor, där fika är en viktig del som får ta tid.

Och som TobiasLj är inne på. Om jag måste stanna vid rödljus, då är det del av aktiviteten.

Screenshot_20260218-212552.webp

Det beror väl på. Om jag åker skidor utför bryr jag mig inte om vilket. Cykel utför är det varje nedfart som gäller men jag nöjer mig med strava segment för det och bryr mig inte om vad klockan säger.

Cyklar jag en runda så jag intresserad av totalen inte time moving som strava visar.
Det är nog bara om jag skulle köra varv som jag vore intresserad av att pausa

Efter några månader i byrålådan vill sambons Vivoactive 4s inte koppla ihop med hennes iPhone 12. Klockan är fabriksåterstålld och uppdaterad till senaste mjukvaran, Connect-appen är senaste varianten, Bluetooth är igång på telefonen.

IMG_3026.webp

Inga problem att lägga till den i Garmin Connect på min telefon (iPhone 16). Vad kan problemet med sambons koppling vara?

Är den parad sen tidigare med telefonen? I så fall: Har för mig att jag varit tvungen att ta bort klocka/ANNAT ur BT-enhetslistan på telefonen för att lösa strul genom återparning.
Ah japp den tidigare anslutningen har jag (som vanligt missat och) endast tagit bort ur Connect. Testar!

Update: funkar!

Senast ändrad:
I måndags slutade Garmin Connect synka aktiveterna från min Edge 840. Parkopplingen fungerade dock tillräckligt bra för att skicka notifieringar (sms) från mobil till GPS. Tyvärr innebar sagda notifieringar att GPSen kraschade om man hade en aktivitet igång...

Nåväl, tar bort 840 enheten från GC-appen - och mobilens BT-inställningar - och försöker parkoppla igen. Enheten hittas men GC-appen lyckas inte slutföra kopplingen. På nytt får jag ta bort enheten från mobilens BT-inställningar. Prövar igen. Och igen. Och igen. Samma resultat. Dödar appen och prövar igen. Samma resultat. Startar om GPSen och prövar igen. Efter en lååååång väntan funkar det till sist och de senaste tre dagarnas aktiviteter laddas upp.

Stabilt.

Jag har haft problem med Garmin Connectappen under minst en veckas tid. Men allra mest har jag haft problem med Garmins Tacx-app. Vid flera tillfällen har det varit omöjligt att komma in på appen, vilket gjort att jag inte kunnat köra mina hemmasnickrade träningspass. Dags att leta efter någon lämplig träningsapp som ersättare eller backup som kan synka data till Garmin connect.

I måndags slutade Garmin Connect synka aktiveterna från min Edge 840. Parkopplingen fungerade dock tillräckligt bra för att skicka notifieringar (sms) från mobil till GPS. Tyvärr innebar sagda notifieringar att GPSen kraschade om man hade en aktivitet igång...

Nåväl, tar bort 840 enheten från GC-appen - och mobilens BT-inställningar - och försöker parkoppla igen. Enheten hittas men GC-appen lyckas inte slutföra kopplingen. På nytt får jag ta bort enheten från mobilens BT-inställningar. Prövar igen. Och igen. Och igen. Samma resultat. Dödar appen och prövar igen. Samma resultat. Startar om GPSen och prövar igen. Efter en lååååång väntan funkar det till sist och de senaste tre dagarnas aktiviteter laddas upp.

Stabilt.
Tog du bort telefonen från enheten?

Även min Epix pro skall ha tupplursspårning och som jag har skrivit här tidigare är en av de få ggr den öht har detekterat en tupplur var när jag var hos tandkirurgen och välbedövad låg helt still i 30min.
Tupplur tyckte min Garmin!
Vill jag registrera en tupplur gör jag det manuellt numer. Men oftast bryr jag mig helt enkelt inte.

Min plockar upp typ 95% av alla tupplurar (jag är duktig på sånna) så det tycks ju vara indivduellt hur mycket puls/hrv ändras när man somnar…? Eller hur den nu listar ut det.

Min plockar upp typ 95% av alla tupplurar (jag är duktig på sånna) så det tycks ju vara indivduellt hur mycket puls/hrv ändras när man somnar…? Eller hur den nu listar ut det.
Samma här. Brukar kolla klockan strax efter då det är rätt intressant hur mycket av dagen jag missat, men det verkar ta lite tid innan den bokförs; kanske för att jag är för "sovande" när jag tittar så den inte stämplat ut än. Men tror aldrig att den har missat att logga nån sen jag köpte Fenix 7 Pro för ~2 år sen.

Tupplur är oehört sällsynt även om döden är nära av andra tecken att dömma

Har nu en fitbit på ena armen och garmin på andra.
Garmins sömn track är nog lite hit n miss jämfört m fitbits.
Speciellt deep sleep som känns rätt viktigt.

Edit. Vilken som är rätt vet jag inte så klart och båda är ungefär lika nöjda med sömnen.
Det kan vi en skillnad i defintion men känns spontant som garmin missar ssker som fitbit ser.
Olika gränsvärde skulle iofs ge samma resultat

Senast ändrad:
Tupplur är oehört sällsynt även om döden är nära av andra tecken att dömma
Vi kommer alla närmare döden för varje dag som går....

Har nu en fitbit på ena armen och garmin på andra.
Garmins sömn track är nog lite hit n miss jämfört m fitbits.
Speciellt deep sleep som känns rätt viktigt.

Edit. Vilken som är rätt vet jag inte så klart och båda är ungefär lika nöjda med sömnen.
Det kan vi en skillnad i defintion men känns spontant som garmin missar ssker som fitbit ser.
Jag tycker att man skall se ett armbandsurs sömnspårning mer som mätteknisk kuriosa än en bild av verkligheten, eller att med säkerhet kunna säga att den ena armbandsurs "apparaten" är bättre än den andra
Jag har för mig att DCRainmaker har länkat till en forskningsrapport som visade 80% noggrannhet hos sömspårare i bästa fall!

Visst kan sömnspårning via en "apparat" på handleden vara kul och intressant, men om man på ngt sätt skulle bli stressad av resultaten så bör man sluta använda den.
De flesta av oss sover ju som vi gör ändå, oavsett sömnspårning eller ej!

Vi kommer alla närmare döden för varje dag som går....

Jag tycker att man skall se ett armbandsurs sömnspårning mer som mätteknisk kuriosa än en bild av verkligheten, eller att med säkerhet kunna säga att den ena armbandsurs "apparaten" är bättre än den andra
Jag har för mig att DCRainmaker har länkat till en forskningsrapport som visade 80% noggrannhet hos sömspårare i bästa fall!

Visst kan sömnspårning via en "apparat" på handleden vara kul och intressant, men om man på ngt sätt skulle bli stressad av resultaten så bör man sluta använda den.
De flesta av oss sover ju som vi gör ändå, oavsett sömnspårning eller ej!

Precis, jag kan se att man blir stressad. I mitt fall så blev jag mindre stressad eftersom att fitbit sa att jag ändå sov mer än det kändes som (i den perioden). Oavsett om fitbit hade rätt eller inte.

Nu var det flickan som sa att hon hade 15 min deep max. Hon fick låna fitbit som sa två timmar vilket ska vara lämpligt för åldern.
Tänkte jag skulle jämföra själv nu.

Syftet var aldrig att hon skulle använda den utanför träning men nu har hon den som klocka hela tiden. Jag köpte den egentligen mest för att hon skulle lära sig hålla koll på pulsen vid cykling efter att hon gått in i väggen ordentligt.

Inatt visa båda väldigt lika t.o.m "score" är väldigt nära varandra.
Garmin missat sista deep men har mer tid på de andra.
Garmin tror ännu mer att jag sover innan o efter.

Jag har inte facit m tror fitbit är närmare.

Fattar inte Garmins löpar-kraftmätning. Sprang 20 min idag i mellantempo.

IMG_3371.webp

Det motsvarade absolut inte 321 watt cykling i ansträngning iaf, då hade jag trillat ihop efter 5 minuter.

Hur funkart?

Det korta svaret om kraftmätning för löpning är att det inte finns någon vedertagen standard om hur det ska mätas eller uppskattas. Så att jämföra med någon annan idrott eller ens ”mätare” (dvs olika märken på klockor) är helt meningslöst. Det fungerar möjligen inom ett ekosystem.

Fattar inte Garmins löpar-kraftmätning. Sprang 20 min idag i mellantempo.

Visa bilaga 821438
Det motsvarade absolut inte 321 watt cykling i ansträngning iaf, då hade jag trillat ihop efter 5 minuter.

Hur funkart?
Tempo, höjdmätning, vinddata och Garmins löpdynamik kombineras för att uppskatta kraft vid löpning. Men du orkar säkert inte löpa lika länge som du orkar cykla heller? Du är mer aerodynamisk på en cykel också. Många faktorer som spelar in. Men ja att springa producerar mycket höga watt.

Tillbaka
Topp