Garmin connect imponerar inte

Vi kommer alla närmare döden för varje dag som går....

Jag tycker att man skall se ett armbandsurs sömnspårning mer som mätteknisk kuriosa än en bild av verkligheten, eller att med säkerhet kunna säga att den ena armbandsurs "apparaten" är bättre än den andra
Jag har för mig att DCRainmaker har länkat till en forskningsrapport som visade 80% noggrannhet hos sömspårare i bästa fall!

Visst kan sömnspårning via en "apparat" på handleden vara kul och intressant, men om man på ngt sätt skulle bli stressad av resultaten så bör man sluta använda den.
De flesta av oss sover ju som vi gör ändå, oavsett sömnspårning eller ej!
Litet instick om sömnmätning och Garmin är att det iallafall ligger någorlunda nära sanningen. Dricker jag bara EN öl och inte ens känner mig påverkad så blir min sömn dramatiskt sämre än vanligt. Finns inte en chans att det är slump då det händer igen och igen varje gång jag dricker alkohol.

Tempo, höjdmätning, vinddata och Garmins löpdynamik kombineras för att uppskatta kraft vid löpning. Men du orkar säkert inte löpa lika länge som du orkar cykla heller? Du är mer aerodynamisk på en cykel också. Många faktorer som spelar in. Men ja att springa producerar mycket höga watt.
Klurade ett tag på ifall det är antalet watt jag skulle behöva cykla i för att förbränna motsvarande kalorier under 20 minuters cykling.

Att jag kan för lite om energikonvertering. Och att jag nog inte kan hålla 300+ watt i 20 minuter. Å andra sidan är jag mer van löpare än cyklist. Så nä.
Energy (kcal) = Power (watts) * Time (hours) * 3.6

Använd gärna ovan formel. Jag är nyfiken också på om det stämmer med vad du brukar trycka på med cykeln.

Ny klocka = börjat köra med Garmin Express igen. Tycker mest den säger detta, men ingen direkt förklaring ges kring vad som skall synka och vad felet är?

1774608293540.webp

Det var ju en bugg med Garmin som gjorde att alla ens devices blev ”bortkopplade” från ens konto/telefon. Men nu vill min Edge 1040 inte para med mobilen. Alls. Någon som vet hur man bör göra?

Den hittade Edgen först men när jag skulle gå vidare i inställningarna så dog det helt. Nu hittar dom inte varandra.

Det var ju en bugg med Garmin som gjorde att alla ens devices blev ”bortkopplade” från ens konto/telefon. Men nu vill min Edge 1040 inte para med mobilen. Alls. Någon som vet hur man bör göra?

Den hittade Edgen först men när jag skulle gå vidare i inställningarna så dog det helt. Nu hittar dom inte varandra.
Har samma problem med en ny enhet. Vill inte koppla alls

Åkte på samma grej idag med min Epix Pro. Uppdaterade mjukvaran för ett par dagar sedan och i morse vägrade den koppla ihop med telefonen. Kopplade bort den ur Connect, i mobilens BT-lista låg den inte ens kvar (??). Parade igen och allt blev som vanligt.

Åkte på samma grej idag med min Epix Pro. Uppdaterade mjukvaran för ett par dagar sedan och i morse vägrade den koppla ihop med telefonen. Kopplade bort den ur Connect, i mobilens BT-lista låg den inte ens kvar (??). Parade igen och allt blev som vanligt.
Även min Epix pro blev uppdaterad tidigare i veckan, men jag har inte haft några som helst problem med sammankopplingen mot telefonen sedan dess.
Kan det bero på din telefon? Jag har en Samsung med Android 16/OneUI 8.0

Jag fick inga problem efter uppdateringen annat än att rösten som berättar split-tider mm. böts till kvinnlig. Jag gick in i inställningarna för att byta tillbaka, men tänkte att, ja det kan jag ju behålla, det spelar ingen roll så jag ställde in den på kvinnlig. På dagens runda var rösten manlig…
Edit: kör iOS

Senast ändrad:
Jag undrar om det går att ställa in olika maxpuls och trösklar på 2 enheter. När jag springer har jag en högre tröskel än när jag cyklar, även uppskattad maxpuls verkar skilja sig. Eftersom jag varierar min träning mellan cykel och löpning så får algoritmen för pulsen ny information och vill justera.
Antar att det är garmin connect som skapar oreda och tycker det ska vara samma överallt, hade varit bra om löpningen hade en inställning och cyklingen en annan, och bara justerar inom sin domän.

Jag undrar om det går att ställa in olika maxpuls och trösklar på 2 enheter. När jag springer har jag en högre tröskel än när jag cyklar, även uppskattad maxpuls verkar skilja sig. Eftersom jag varierar min träning mellan cykel och löpning så får algoritmen för pulsen ny information och vill justera.
Antar att det är garmin connect som skapar oreda och tycker det ska vara samma överallt, hade varit bra om löpningen hade en inställning och cyklingen en annan, och bara justerar inom sin domän.
Det är deviceberoende, vissa devices kan och vissa inte. Så här ser det t.ex. ut i min Edge 530.
Screenshot_20260416-074925411 (1)~2.webp

Men du kan ha mer avancerade devices.

Jag kan ha olika i klockan och på cykeldatorn, men vad som händer med den andra om jag skulle låta Garmin ändra själv vet jag inte. Prova!

Min klocka och min edge har olika inställningar! Gå in på menyn och till Garmin Devices och ställ in på dom en och en

Nu kan jag inte android, men på min iphone fick jag lägga till engelska (inte byta till) sedan dök språkval upp på inställningarna för strava-appen...?

Ja, språket måste nog vara installerat, jag har engelska och svenska på min telefon. Sen måste appen stödja annat än systemets default-språk, det gör inte connect, men tex tacx.

Screenshot_20260416-093719.webp

Ja, språket måste nog vara installerat, jag har engelska och svenska på min telefon. Sen måste appen stödja annat än systemets default-språk, det gör inte connect, men tex tacx.

Visa bilaga 825280
Du kan byta språk för Connect genom att gå till Inställningar > Appar > Connect > Språk. Men som du skrev så finns bara språkalternativet om man har Svenska och Engelska installerat som språk på enheten (Inställningar > Allmänt > Språk och region > Lägg till språk...)

Edit: Sorry, missade att du pratade Android. Men ovan gäller för de sm har iPhone.

Tillbaka
Topp