Garmin connect - Training effect

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte bara kolla om någon vet hur training effect i garmin connect beräknas? Jag får 8.8 på en skala från 0 till 5 där 5 är over reaching. Jag antar att garmin inte riktigt kan beräkna och därför ger ett knasvärde. Jag har googlat utan resultat... Kanske funkar det inte alls på en 310? Någon som vet något?

Intressant, jag visste inte ens att connect räknade ut det. Du behöver en klocka som kan mäta det som kallas R-R intervaller, dvs tiden mellan två slag beräknat på R-delen av hjärtslaget. TE räknas ut med hjälp av hur R-R tiden varierar över tiden. Mer vetenskapligt kan hittas på http://www.firstbeat.fi/. Leta annars på heart rate variability, det forskas lite om det och vad det kan användas till.

Jag har använt suuntos variant och den verkar stämma hyfsat överens med hur jag känner mig. Jag ser den som en av anledningarna för mig att köpa en Garmin 610.

Måste kolla upp hur det ser ut på Connect.

P

Tack för länkarna! Jag ska titta på dem. Jag letade i garminforumet men hittade inte just det jag letade efter. Garminforumet är på tok för uppdelat för att det ska gå att använda på ett vettigt sätt...

Pastor Hannes skrev:
-------------------------------------------------------
Garminforumet är på tok för
> uppdelat för att det ska gå att använda på ett
> vettigt sätt...

Kan du inte lite naivt fråga varför de har kategorier och föreslå att de slår ihop allt till en kategori? :)

Bongo skrev

> Kan du inte lite naivt fråga varför de har
> kategorier och föreslå att de slår ihop allt
> till en kategori? :)

Jo, det är väl så man blir mest poppis. Komma från ingen stans och hävda att det sätt som funkat bra i alla tider är helt förkastligt och att alla andra borde anpassa sig efter mig ;-)

Jag provade att ladda in mina träningar från helgen i Garmin Connect för första gången (har bara haft 310:an några dagar).

Fick också en träningseffekt på 8.8 på det passet som jag kommer ihåg. Det kanske helt enkelt är så att cykling alltid är extremt bra träning, :).

Tillbaka
Topp