Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
Garmin Connect har uppdaterats till helt ny version men alla användare har inte fått det som förinställning ännu. Om du fortfarande har gamla versionen, prova att klicka på "Switch to Modern" uppe i höger hörn. (Jag hade i alla fall en sådan länk när jag tittade på siten alldeles nyss.)

Garmin Edge 1000
larason skrev:
-------------------------------------------------------
> 4500 inkl kadens fart puls. Team sportia.

Det är väl för 810? Eller?

Garmin Edge 1000
Ni som haft den nu ett tag, hur funkar den?

När man läste review på både ebay och amazon så var det inga bra betyg på enheten...

Är lite sugen på den men ska man pynta nästa 5 lakan för en sak vill man det ska vara bra saker ju....

Garmin Edge 1000
Läs på lite på https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?464-Edge-1000
Det är ju en Garmin enhet och de brukar inte vara helt felfria första året så om du förväntar dig att ex kommunikation med iPhone/Android ska fungera felfritt så har man du för höga förväntningar.
Sen har man skippat Cykelprofiler vilket förbryllar många och tycks röra till det om man har många cyklar med puls/kadensmätare.

Garmin Edge 1000
Nä, du kan alltså inte ha koll på hur många km du kört per cykel.
Min gissning är att många hört av sig till Garmin support och gnällt att de inte får igång fart/kadens sensorerna och de i själva verket har fel cykelprofil aktiverat.
Därför har de helt enkelt tagit bort funktionen.
Garmins tanke var väl att det då ska fungera med en profil och många olika sensorer parat, men det har tydligen fungerat dåligt då den inte får kontakt med de olika.
Efter att ha returnerat min Garmin Virb kamera två gånger nu så är jag inte jättesugen på att köpa något mer från Garmin.

Garmin Edge 1000
Cykelprofiler är ersatta med aktivitetsprofiler.
Jag har tre aktivitetsprofiler (döpta efter resp cykel) och har där ställt in lite olika vilka fält och och annat som jag vil se.
Jag har sen döpt mna kadens- och fart-givare till vilken cykel de siter på.
Fungerar alldeles utmärkt. De går dock inte att koppla till aktivitetsprofil, men who cares?

Hur många km/timmar jag kört på resp cykel loggar jag på annat sätt.

Tycker den hittils fungerat utan problem, kommer att testa navigeringen på Mallis nu till helgen när jag och frugan åker ner för lite cykling +ANNAT.

Garmin Edge 1000
gsb skrev:
>
> Hur många km/timmar jag kört på resp cykel
> loggar jag på annat sätt.
>

+1, särskilt när 810an ändå inte sparade i aktiviteten vilken "bike profile" som använts.

Garmin Edge 1000
Fondriest skrev:
> Garmin edge 1000 bra pris på xxl nu endast 3374.
> Under två dagar, 3-4 juni får du som prenumerant
> av XXL´s nyhetsbrev 25% RABATT PÅ HELA KÖPET*

Det lär nog i sådana fall vara ett misstag från deras sida då asterisken refererar till att *Rabatten gäller ej: Presentkort, licenspliktiga vapen, ammunition, GPS, pulsklockor och actionkameror och Garmin Edge bör kvala in under både GPS och pulsklocka.

Garmin Edge 1000
Fondriest skrev:
> Jag la en beställning precis fick priset 3374.

Samma här. Återstår bara att se om man får den levererad eller annullerad...

Garmin Edge 1000
Hittar ej Garmin Edge 1000 i webbshoppen, har kollat under cykeldatorer, sökt på "garmin edge 1000", "garmin edge", "garmin", "edge" och hittar den ej.....

Hur gjorde ni andra?

Garmin Edge 1000
Lite buggar och iPhones vanliga semi-bluetooth verkar vara kärnan i missnöjet. Själv vill jag ha en tydligare skärm än den som sitter i min 800. I övrigt saknar jag ingen funktionalitet.

Garmin Edge 1000
Ja, innan ni köper bör ni nog läsa Rays numera kompletta test av Edge 1000: http://www.dcrainmaker.com/2014/06/garmin-1000-depth-review.html

Ray brukar vara väldigt positiv om det mesta och även Garmins produkter, men Edge 1000 tar nog priset som en av de sämre på länge. Bl a är skärmen rikigt besvärlig att använda. Svårt att se att det kan lösas med programvara.

Vad gäller Bluetooth problemen är det inte fel på iPhone då det ju fungerar utmärkt med ex Fenix2 på samma sätt.

Touch Screen Display: This, is also rather ugly. Garmin is using a new capacitive technology here over their previous resistive screens. This makes it more like cell phones than past Garmin devices. The problem is that it’s just horribly sensitive. I can hover over the screen a few millimeters and it’ll randomly touch things. Trying to enter anything into the keyboard is equally as useless because the ‘hovercraft’ action pushes other things I didn’t want in the middle of things I did want. Further, the screen is constantly locking itself without me telling it to – a problem reported by virtually everyone using the unit and Garmin has confirmed as an issue.

Garmin Edge 1000
Äsch då, grisen i säcken är det som gäller! Är den bråkig är det ju bara att sälja.

Jag hoppas ju på att kombinationen av GPS och Glonass ska vara bra i våra breddgraders täta skogar. Sen hade de tydligen förbättrat GPX-spår så de blir lättare att följa. Det är annars något jag tycker 800an inte direkt glimrar på, speciellt om man kör slingor som överlappar. Förbättrade möjligheter att kolla runt i sina kartor är också fint om man är ute i skogen och härjar OSM-stig. Ser även fram emot att få rundorna uppladdade till Garmin Connect (och därefter synkad till Strava via Tapiiiriiiik), antingen via Bluetooth eller WiFi. Nu verkar ju inte Bluetoothprestandan vara så lovande men själv hade jag så jäkla mycket olika sorters BT-strul med iPhones innan jag bytte till min S4 så jag hoppas att det ska funka fint trots GPS-mannens problem.

Självfallet kommer det här bli en mental prövning om det buggar och har sig men jag sätter min tillit till framtida firmwareuppdateringar och/eller Blocket.

Skaplig skillnad i precision mellan 800-serien och 1000-serien när Glonass är påslagen:

http://connect.garmin.com/modern/activity/512189760 (Edge 1000)
http://connect.garmin.com/modern/activity/513027200 (Edge 810)

Garmin Edge 1000
Fondriest skrev:
> Jag la en beställning precis fick priset 3374.

Hur går det, har du fått den skickad än?

Garmin Edge 1000
Roy Mance skrev:
> Äsch då, grisen i säcken är det som gäller!
> Är den bråkig är det ju bara att sälja.
>
> Jag hoppas ju på att kombinationen av GPS och
> Glonass ska vara bra i våra breddgraders täta
> skogar. Sen hade de tydligen förbättrat
> GPX-spår så de blir lättare att följa. Det är
> annars något jag tycker 800an inte direkt glimrar
> på, speciellt om man kör slingor som
> överlappar. Förbättrade möjligheter att kolla
> runt i sina kartor är också fint om man är ute
> i skogen och härjar OSM-stig. Ser även fram emot
> att få rundorna uppladdade till Garmin Connect
> (och därefter synkad till Strava via
> Tapiiiriiiik), antingen via Bluetooth eller WiFi.
> Nu verkar ju inte Bluetoothprestandan vara så
> lovande men själv hade jag så jäkla mycket
> olika sorters BT-strul med iPhones innan jag bytte
> till min S4 så jag hoppas att det ska funka fint
> trots GPS-mannens problem.
>
> Självfallet kommer det här bli en mental
> prövning om det buggar och har sig men jag
> sätter min tillit till framtida
> firmwareuppdateringar och/eller Blocket.
>
> Skaplig skillnad i precision mellan 800-serien och
> 1000-serien när Glonass är påslagen:
>
> http://connect.garmin.com/modern/activity/51218976
> 0 (Edge 1000)
> http://connect.garmin.com/modern/activity/51302720
> 0 (Edge 810)

För 810 har väll glonass även den?

Garmin Edge 1000
Roy Mance skrev:
> Fondriest skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag la en beställning precis fick priset 3374.
>
>
> Hur går det, har du fått den skickad än?

Hej!
Den är skickad nu hoppas den kommer denna vecka.

Garmin Edge 1000
Glonass är inte någon frälsare, jag har sett minimala förbättringar med glonass när jag jämförde tidigare, klart det är bättre om det finns men skillnaden är rätt liten.
Jag tror snarare att de helt enkelt fick plats med en större/bättre antenn i 1000 modellen och det är den absolut bästa uppgraderingen man kan göra när det gäller radiomottagare i kompakt elektronik.

Garmin Edge 1000
Roligt att se att GPS mottagningen blivit bättre.
Vad säger ni om skärmen då? Är det svårare att kontrollera enheten än ex Edge 810?

Garmin Edge 1000
kave skrev:
> Roligt att se att GPS mottagningen blivit
> bättre.
> Vad säger ni om skärmen då? Är det svårare
> att kontrollera enheten än ex Edge 810?

Den är lättare att hantera, man behöver bara nudda den för att det ska hända saker. På 810 måste man verkligen trycka till.

Garmin Edge 1000
NLC skrev:
> Tricket är väl att köpa med en sån här -
> https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by-accessorie
> s/remotes/edge-remote-control/prod146078.html

Hehe, jag men det är lite svårt att navigera runt på kartan ex med den.
Vad säger ni om när man kartvisningen när man stannar?
På Edge 800 så snurrar kartan runt lite när man stannat och så vet man inte vad som är fram eller tillbaka på kartan. Är det lika illa på Edge 1000? Jag antar att den dessvärre inte har kompass.

Garmin Edge 1000
kave skrev:
> Och nu kan man få automatisk synkning mellan
> Connetc och Trainingpeaks.
> Nu väntar jag på Strava synkning också.

Om du har träningsdatan i Connect så kan du ju använda Tapiiiriiiiiik för att auto-synka mellan Strava och Connect .

Garmin Edge 1000
rularn skrev:
> Är det någon som vet om garmins produkter kommer
> vara kompatibla med
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satellitnavi
> gationssystem) när det öppnas upp?

Citat:
"Galileo är tänkt att vara kompatibelt med de tidigare systemen GPS och Glonass".

Mao så borde det fungfera med bef. Garmin-grejor.

Garmin Edge 1000
Fick hem min idag, så det funka!! Känns som en okej deal för dryga 3300kr för den nyaste :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.1 KB · Besök: 59
Garmin Edge 1000
GPS mottagaren är mycket känsligare än någon GPS jag testat tidigare. Jag får positionsfix flera meter in i ett rum med betongväggar och endast ett litet fönster med alu-persienn nerdragen.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Fondriest skrev:
> Roy Mance skrev:
> -----
> > Fondriest skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag la en beställning precis fick priset
> 3374.
> >
> >
> > Hur går det, har du fått den skickad än?
>
> Hej!
> Den är skickad nu hoppas den kommer denna vecka.

Fick den idag priset blev 3374.

Garmin Edge 1000
Så, nu har jag haft en tur med både min gamla 800 och min nya 1000 på styret. Man kan väl konstatera att 1000 är mer exakt men det är inte någon jätteskillnad mot 800 så jag tycker inte man ska byta enbart av det skälet. Däremot tycker jag den är betydligt trevligare att hantera. Touchskärmen (som DC Rainmaker inte gillade) är både tydlig och har bra respons. Har verkligen inget att klaga på vad det gäller den.

Nedanför är ett exempel på hur 1000 är exaktare. Den översta bilden visar 800-loggen där det ser ut som jag vinglat lite kors och tvärs medan den nedre visar 1000-loggen där man ser att jag hållit till höger i båda riktningarna.

edgy.jpg

Garmin Edge 1000
Idag kom det en firmwareuppdatering 2.30 som fixar en förfärlig massa buggar.

Changes made from version 2.20 to 2.30:
Made improvements to Bluetooth connection stability.
Made improvements to prevent unnecessary touch screen locked messages. While recording an activity and other situations when touch accuracy is critical, a large amount of perspiration or rain may cause the screen to lock. To clear the locked status remove perspiration or rain by swiping the screen with a full, bare palm.
Added Device Transfers feature for sharing Courses, Workouts, and Segments between Edge 1000 devices.
Added Segment support to the Route Planner.
Fixed issue preventing Shimano Di2 gear sizes from being entered. Some users may need to reenter the gear sizes following the update.
Changed supported Wifi WEP security from WEP-shared to WEP-open.
Fixed an issue causing Bluetooth Smart to advertise without a smart phone being previously paired.
Made numerous improvements to Segments, including smarter detection to ignore Segments that are heading in the opposite direction of travel and increased Segment name length.
Made improvements to Route Planner.
Added Bluetooth and Wifi MAC addresses to the device About page.
Added Sensor About page for all sensors. Some older ANT+ sensors may not support sending this information.
Fixed issue causing unrealistic values to be calculated for Normalized Power, Intensity Factor, and Training Stress Score with some power sensors.
Added Navigation in Progress to the Status Bar / Connections UI for easier access to stopping navigation.
Fixed collection of bugs, freezes, and shutdowns.
Made several general UI improvements.

Tillbaka
Topp