Garmin Edge 1030 Plus

Garmin Edge 1030 Plus
Är det fler än jag som med frontfästet upptäckt att datorn pekar lite snett? Sjukt irriterande med bara någon millimeter snett.

Garmin Edge 1030 Plus
Haha, jodå, något irriterande.

_A061079.jpg_A061087.jpg

Kan det gå att fixa kanske, det går ju att skruva bort själva fäst-delen där!?

Senast ändrad:
Garmin Edge 1030 Plus
Har lagt vantarna på en begagnad 1030 Plus och försöker få till en datasida så som jag har den på 530n men hittar inte fältet jag söker? Det borde heta KraftsZonsDiagram eller något i den stilen, det jag har längst upp i 530n på bilden. Någon som vet vad jag letar efter och var det finns? Eller finns det helt enkelt inte att väja än eftersom jag inte anslutit den sensorn än?

Edit: Hittade det, under "översikt"...

530.JPG

Senast ändrad:
Garmin Edge 1030 Plus
Jaha, efter två dagars tur låste den sig på morgonen på tredje dagen. Den hittade aldrig några satelliter och när jag tänkte att "en omstart hjälper ju alltid" kom den inte längre än så här. Att sätta den på laddning verkar inte hjälpa. Finns det några standardritualer som skall utföras i någon speciell ordning?

20220804_194310.jpg

Garmin Edge 1030 Plus
Hur funkar denna apparat i minusgrader?
Råkade köpa mig en begagnad tidigare i sommar till ett pris jag inte kunde motstå och funderar därför nu på att sälja min 530, men bara om denna 1030 plus funkar lika bra under vintern som 530n har gjort...?

Garmin Edge 1030 Plus
Hur funkar denna apparat i minusgrader?
Råkade köpa mig en begagnad tidigare i sommar till ett pris jag inte kunde motstå och funderar därför nu på att sälja min 530, men bara om denna 1030 plus funkar lika bra under vintern som 530n har gjort...?
Min fungerade ner till -19 utan problem, det har jag testat, kallare än så var det inte när jag var ute och cyklade.

Garmin Edge 1030 Plus
Min fungerade ner till -19 utan problem, det har jag testat, kallare än så var det inte när jag var ute och cyklade.
Jamendåså, då ska jag bara lista ut om den installerade friluftskartan på min 530 kan laddas ner av nästa ägare, annars är det väl ingen vits att sälja den eftersom de är så billiga nu...

Garmin Edge 1030 Plus
Hmm, efter dagens tur i -18 så stängde den ner direkt efter jag stoppat inspelningen. Startade den efter tio minuter i rumstemperatur och då laddade den upp passet samt visade 75% batteri. Hade jag bara tur att jag inte cyklade i tio minuter till och tappade sista delen av turen, eller stänger de ner i kyla om man inte har något igång?

Garmin Edge 1030 Plus
Garmin Edge är specad ned till -20 grader. Sedan gör fartvinden sitt också. Det hjälper att ha batteriet fulladdat innan. Stänger den ned sig så går det att alltid att återuppta inspelningen när den åter fått upp värmen.

Har hänt mig två gånger denna vinter pga kallgrader. Då har jag lagt den i ryggfickan ett tag för den ska komma igång.

Garmin Edge 1030 Plus
Garmin Edge är specad ned till -20 grader. Sedan gör fartvinden sitt också. Det hjälper att ha batteriet fulladdat innan. Stänger den ned sig så går det att alltid att återuppta inspelningen när den åter fått upp värmen.

Har hänt mig två gånger denna vinter pga kallgrader. Då har jag lagt den i ryggfickan ett tag för den ska komma igång.
Ok, så då höll den kanske värmen pga inspelning, och när jag stoppade blev den kall om tårna och lämnade in?
Skulle det hjälpa att nånstans öka ljuset på displayen, ger det värme eller batterimotion? På vintern är man ju ändå bara ute i ett par timmar när det kryper ner mot -20...

Garmin Edge 1030 Plus
När jag tar och laddar in en rutt från Trailforks som den här:
1674407368356.png

och startar navigation så får 1030+ lite feeling och lägger upp två slingor på kartan:
1674407458757.png

Den mörklila är av allt att döma rutten jag vill följa men apparaten verkar navigera med en rosa slinga som följer på ett ungefär.

Hur fan blir jag av med den rosa?

Garmin Edge 1030 Plus
Nu har jag inte mojängen i närheten men killgissar att du någonstans har en option för navigation där du kan välja spår eller karta, den ska stå på spår i ditt fall. Så funkar det iaf i klockorna från Garmin…

Garmin Edge 1030 Plus
Jag köpte ett skärmskydd till min 1030+. Glas med självhäftande baksida. Är det någon annan som kör med det?

Jag funderar på hur det påverkar touchfunktionen. Jag upplever att den är känsligare vid t.ex. regn. Någon med erfarenhet av skärmskydd? Jag kan ju bara ta av det och testa utan men då är ju det skyddet rökt så att säga. Enklare och billigare att fråga här. :)

Garmin Edge 1030 Plus
Jag köpte ett skärmskydd till min 1030+. Glas med självhäftande baksida. Är det någon annan som kör med det?

Jag funderar på hur det påverkar touchfunktionen. Jag upplever att den är känsligare vid t.ex. regn. Någon med erfarenhet av skärmskydd? Jag kan ju bara ta av det och testa utan men då är ju det skyddet rökt så att säga. Enklare och billigare att fråga här. :)
Jag kör med glasskydd och märker ingen skillnad mot hur det var innan. Har för mig det finns en inställning för känsligheten någonstans?

Garmin Edge 1030 Plus
Jag kör med glasskydd och märker ingen skillnad mot hur det var innan. Har för mig det finns en inställning för känsligheten någonstans?
Det är snö och regn som får skärmen att tändas till och från. Jag har inte kört med den så mycket i dåligt väder tidigare så jag är inte helt säker på hur den brukar bete sig.

Jo, man kan ställa in känsligheten. Den står på lägsta just nu.

Garmin Edge 1030 Plus
På 1030+ går du in på activity profile för önskad profil och scrollar ner så ligger den långt ner. Touch sensitivity.

Den verkar hänga ihop med respektive profil, inte en global inställning

Garmin Edge 1030 Plus
Det är snö och regn som får skärmen att tändas till och från. Jag har inte kört med den så mycket i dåligt väder tidigare så jag är inte helt säker på hur den brukar bete sig.

Jo, man kan ställa in känsligheten. Den står på lägsta just nu.
Det finns en funktion för skärmlås också. Tror man ändå kan bläddra mellan sidorna när det är aktiverat.

Garmin Edge 1030 Plus
Först två småsaker...

1) Det här vet alla säkert redan, men ändå. Jag upptäckte det för ett tag sedan och det är ju en snuskigt bra finess. Om man trycker kort på power-knappen så låser man/låser upp skärmen! Riktigt bra när det börjar regna eller om man vill bara vill låsa skärmen ändå.
(har man pausat stänger man ner den, också bra)

2) Vet någon hur man avbryter en rutt om man avvikit och den slutat navigera och man bara cyklar runt och kollar läget? Den tror ju uppenbarligen att man ska tillbaka till rutten för att sedan återuppta navigeringen. Men om man INTE gör det utan vill bara skippa rutten, hur gör man då? Den här avbryta-ikonen är borta. Inte heller finns det något i navigera-menyn. Helt svindumt, de verkar ha missat detta på GUI-avdelningen.

Garmin Edge 1030 Plus
Sedan...

Har lite problem med senaste firmware tror jag, version 6.75, antar att 6.73 är den föregående (iaf om man läser här)

Den tappar GPS rätt vad det är. Har typ aldrig haft det problemet innan, någonsin, varken på denna eller min gamla Edge 1000. Men nu händer det kanske en gång per vecka. Riktigt irriterande!

Tänkte jag skulle nedgradera men det går inte att hitta firmware numera :( någon som har något annat knep? Tyckte jag läste något någonstans att man kan lura den och tvinga installera en äldre firmware. Men inte hittat några specifika instruktioner :(

Någon som har något att gå på? Hopplöst detta

Garmin Edge 1030 Plus
2) Vet någon hur man avbryter en rutt om man avvikit och den slutat navigera och man bara cyklar runt och kollar läget? Den tror ju uppenbarligen att man ska tillbaka till rutten för att sedan återuppta navigeringen. Men om man INTE gör det utan vill bara skippa rutten, hur gör man då? Den här avbryta-ikonen är borta. Inte heller finns det något i navigera-menyn. Helt svindumt, de verkar ha missat detta på GUI-avdelningen.
Jag har inte lyckats lista ut det iaf och har gett upp helt om att följa rutter. Jag gör istället som många andra och bläddrar fram rutten, kryssar i "visa alltid på karta" och går sedan ut utan att starta navigation. Då får man ett blått streck att följa, men inga pipande anvisningar.

Garmin Edge 1030 Plus
Sedan...

Har lite problem med senaste firmware tror jag, version 6.75, antar att 6.73 är den föregående (iaf om man läser här)

Den tappar GPS rätt vad det är. Har typ aldrig haft det problemet innan, någonsin, varken på denna eller min gamla Edge 1000. Men nu händer det kanske en gång per vecka. Riktigt irriterande!

Tänkte jag skulle nedgradera men det går inte att hitta firmware numera :( någon som har något annat knep? Tyckte jag läste något någonstans att man kan lura den och tvinga installera en äldre firmware. Men inte hittat några specifika instruktioner :(

Någon som har något att gå på? Hopplöst detta
Brukar du köra med Garmin Express när du uppdaterar den? I så fall så ligger varje version du installerat kvar på din dator någonstans... Sitter tyvärr inte på min privata PC nu men google kanske kan hjälpa dig.
Med det sagt så har jag inga problem med 6.75 och GPS...

Garmin Edge 1030 Plus
Brukar du köra med Garmin Express när du uppdaterar den? I så fall så ligger varje version du installerat kvar på din dator någonstans... Sitter tyvärr inte på min privata PC nu men google kanske kan hjälpa dig.
Med det sagt så har jag inga problem med 6.75 och GPS...
Nä, uppdaterar via Wifi. Har hänt att jag sparat ner uppdateringsfilen innan den kört igång, men det gjorde jag ju inte förra gången tyvärr.

Garmin Edge 1030 Plus
Om du har kartan framme, är det inte bara att klicka på runda ikonen med ett vitt kryss för att avbryta rutt?
Tror jag gjort det några gånger

1701168902864.png

/S

Garmin Edge 1030 Plus
Jag har i princip aldrig haft problem med mjukvaran i mina garminenheter. Men min edge 1030 plus har krånglat till och från ett tag, den startar om under aktiviteter. Ibland "bara" en omstart, ibland fastnar den i en loop där den startar om hela tiden. Både med och utan planerad rutt. Alltid något anslutet via BT eller ANT+.

Pratade med supporten idag och fick rådet att installera betaprogramvara. Så nu har jag 6.81 istället för 6.75.

Någon mer där ute som har samma problem med sin enhet? Jag vet inte när jag fick 6.75 så jag kan inte säga om problemen kom direkt med den uppdateringen eller ej.

Och av någon anledning har jag en känsla av att det är något med GPS-signalen som får den att starta om. Det har hänt flera gånger när jag skall cykla efter jobbet och går ut från kontoret. Man kommer ut mellan flera höga byggnader (10-16 våningar). Inte optimalt för en GPS. I morse startade den om när jag kom till jobbet.

Det är kanske bara ett märkligt sammanträffande. Omstarterna har skett på andra platser med men absolut mest när jag varit vid jobbet.

Garmin Edge 1030 Plus
Jag har i princip aldrig haft problem med mjukvaran i mina garminenheter. Men min edge 1030 plus har krånglat till och från ett tag, den startar om under aktiviteter. Ibland "bara" en omstart, ibland fastnar den i en loop där den startar om hela tiden. Både med och utan planerad rutt. Alltid något anslutet via BT eller ANT+.

Pratade med supporten idag och fick rådet att installera betaprogramvara. Så nu har jag 6.81 istället för 6.75.

Någon mer där ute som har samma problem med sin enhet? Jag vet inte när jag fick 6.75 så jag kan inte säga om problemen kom direkt med den uppdateringen eller ej.

Och av någon anledning har jag en känsla av att det är något med GPS-signalen som får den att starta om. Det har hänt flera gånger när jag skall cykla efter jobbet och går ut från kontoret. Man kommer ut mellan flera höga byggnader (10-16 våningar). Inte optimalt för en GPS. I morse startade den om när jag kom till jobbet.

Det är kanske bara ett märkligt sammanträffande. Omstarterna har skett på andra platser med men absolut mest när jag varit vid jobbet.
Jag har samma problem. Vet inte vilken programversion jag har men såg till att ha den senaste i slutet av januari när jag ändå installerade kartan för GC.

Garmin Edge 1030 Plus
Jag har samma problem. Vet inte vilken programversion jag har men såg till att ha den senaste i slutet av januari när jag ändå installerade kartan för GC.
Du kan gå med i betaprogrammet om du vill testa. Senaste betaprogramvaran skall fixa det här problemet enligt supporten.

Länk till info om beta:

Man måste ha wifi aktiverat på enheten för att kunna söka efter och ladda ner uppdateringar på enheten. Jag fick dock inte upp uppdateringen där så jag anslöt med kabel via garmin express på datorn istället. Då hittade den uppdateringen direkt.

Senaste officiella versionen är 6.75. Betan är 6.81.

Garmin Edge 1030 Plus
Du kan gå med i betaprogrammet om du vill testa. Senaste betaprogramvaran skall fixa det här problemet enligt supporten.

Länk till info om beta:

Man måste ha wifi aktiverat på enheten för att kunna söka efter och ladda ner uppdateringar på enheten. Jag fick dock inte upp uppdateringen där så jag anslöt med kabel via garmin express på datorn istället. Då hittade den uppdateringen direkt.

Senaste officiella versionen är 6.75. Betan är 6.81.
Ok. Har du testat att betan fixar problemet?

Garmin Edge 1030 Plus
Ok. Har du testat att betan fixar problemet?
Nej inte än. Bara installerat.

Jag skall snart ut och köpa lunch så jag tänker att jag tar med cykeldatorn ut och ser om det fungerar.

Det är ju inte problem varje gång så det är väl först om ett tag man vet om det verkligen löste problemet. Men så som den krånglat kan det inte bli värre tänker jag. Enheten är ju inte alls pålitlig just nu så jag loggar allt via min klocka parallellt.

Tillbaka
Topp