Garmin edge 500 eller vanlig pulsklocka?

castrello

Aktiv medlem
Ja... Frågan är redan ställd. Har tre cyklar just nu. Är ingen stor analytiker av mina pass men kan ju bli. Är lite småtrött på strulande cykeldatorer. Cyklar mest. Väldigt sällan annat. Puls o tid är det jag ser på under ett pass, att stirra mog blind på hur mycket jag cyklat under en vecka eller ett år är inte intressant. Så valet då; egde eller någon polar eller något annat?

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Är ingen stor analytiker av mina pass
> men kan ju bli. Är lite småtrött på strulande
> cykeldatorer. Cyklar mest. Väldigt sällan annat.

En GPS blir enl min mening mycket mer användbar med karta och navigeringsfunktion,
alltså en Edge 800 (eller 750 som reas nu) istf Edge 500.

Men vill du vara mer seriös med att låta pulsen styra din träning bör du kolla på
finska(!) Firstbeat http://en.firstbeat.fi
och då ffa Firstbeat Sports
http://www.firstbeatsports.com/index.php?page=101&lang=7

Om du inte tänker dig att föra över och analysera dina pass i datorn bör du kolla på finska(!)
Suunto T3, den har en del intressanta funktioner bla kan du få TräningsEffekt(TE) i realtid.
http://www.suunto.com/en/Sports/Endurance-sports/Training-terminology/training-effect/

images

http://www.suunto.com/en/Products/Heart-Rate-Monitors/Suunto-t3d/suunto-t3d-black/

Finns även som Cycling Pack
images

http://www.suunto.com/en/Products/Training-Packs/performance-packs/Suunto-t3d-Cycling-Pack/

/Håkan

Annars har du ju alltid den prisvärda Garmin Forerunner 305 för 1499 på Addnature. Går ju att köpa till cykelfäste och kadensmätare om man skulle känna för det. Har en själv och den fungerar hur bra som helst.

Har aldrig ångrat mitt 500 köp. Mycket enkelt om man har två cyklar och flyttar emellan. Inga sensorer i hjul o dylikt....Köp

Har inte heller ångrat mitt Garmin 500 köp. LIten och smidig, enkel att flytta mellan olika k cyklar.

Saknar dock navi/karta (vilket du säkert vet). Kan man leva med det så är det ett bra köp. Visst skulle det vara "bra att ha" men i ärlighetens namn så cyklar man mer eller mindra samma rundor år efter år. (trist men sant i mitt fall)

Randonördar du så kanske den större 800 är bättre då du kan använda kartor och navigator.

Har inte ångrat mitt köp av 500 heller men behöver man bara puls och tid känns det ju som om det finns billigare alternativ.

Om man inte behöver karta så är ju som sagt Forerunner 305 ett prisvärt alternativ för ca 1500.

castrello skrev:
> Är lite småtrött på strulande
> cykeldatorer. Cyklar mest. Väldigt sällan annat.
> Puls o tid är det jag ser på under ett pass, att
> stirra mog blind på hur mycket jag cyklat under
> en vecka eller ett år är inte intressant.

Har du inte svarat själv på frågan?

Köp enklaste polarklockan med pulsmätning så har du tidtagnng och puls att titta på under träningen. Eftersom den sitter på armen följer den ju med automatiskt då du byter cykel också. Allt annat verkar du ju tycka vara ointressant.

kapar lite: (minns att fråga varit uppe tidgare, men hittar ej svaret)

Finns det någon pulsklocka med konstant bakgrundsbelysning för ex.vis spinning i mörker? (Jag vill ej famla efter någon funktionsknapp för att tända lyset)

Klart Castrello skall ha en Garmin. Han skall ju förmedla vidare sina monsterpass via nätet för polarna och göra dem avundsjuka. Puls och tid har han ju redan !!

incognito skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är lite småtrött på strulande
> > cykeldatorer. Cyklar mest. Väldigt sällan
> annat.
> > Puls o tid är det jag ser på under ett pass,
> att
> > stirra mog blind på hur mycket jag cyklat
> under
> > en vecka eller ett år är inte intressant.
>
>
> Har du inte svarat själv på frågan?
>
> Köp enklaste polarklockan med pulsmätning så
> har du tidtagnng och puls att titta på under
> träningen. Eftersom den sitter på armen följer
> den ju med automatiskt då du byter cykel också.
> Allt annat verkar du ju tycka vara ointressant.

Njaa.... var kanske lite otydlig:

-vill ha bra pulsfunktioner, inte bara aktuellt puls. Vill ha max, medel, procent, och gärna en hel del intervallfunktioner (.tex. förinställningar av olika slag)

-kartor är ointressanta för mig

-sträckor och sånt är ok om det är en bonus och i fallet edge vore det intressant att ha en dator som inte kräver magneter, olika hjulinställningar etc. Men jag cyklar inte för att samla kilometrar för året utan för att få träning. Har långa perioder kört helt på puls/tid och haft bort cykeldatorn när batterierna varit tomma osv.

Kikat lite på Polars 300, 400, 800 också.

Maniac skrev:
> Klart Castrello skall ha en Garmin. Han skall ju
> förmedla vidare sina monsterpass via nätet för
> polarna och göra dem avundsjuka. Puls och tid har
> han ju redan !!

Håller med där. Speciellt det om att förmedla monsterpassen.
Det andra [tekniska joxet] vet jag inget om.

Det är riktigt grymma monsterpass jag utför just nu. 30 minuter morgon och sen 30 minuter kväll. Och lite till ibland. Sånt borde man blogga om.

ÅL skrev:
> kapar lite: (minns att fråga varit uppe
> tidgare, men hittar ej svaret)
>
> Finns det någon pulsklocka med konstant
> bakgrundsbelysning för ex.vis spinning i mörker?
> (Jag vill ej famla efter någon funktionsknapp
> för att tända lyset)

inte helt hundra, men tror att polar tänder bakgrundsbelysningen om man för upp klockan nära pulsbandet. dock inte hundra, var så länge sen jag använde funktionen. alltså, den tänder, men inte säker på om den gjorde nått mer. o vet inte om det gäller alla deras klockor

Jensen skrev:
> inte helt hundra, men tror att polar tänder
> bakgrundsbelysningen om man för upp klockan nära
> pulsbandet. dock inte hundra, var så länge sen
> jag använde funktionen. alltså, den tänder, men
> inte säker på om den gjorde nått mer. o vet
> inte om det gäller alla deras klockor

På min gamla Polar 725i gick det att välja vilken funktion man ville få med "heart touch" som de kallade det.
Det var bl.a. belysning eller varvtid och sånt som gick att välja.

Jag kör med både GPS (Edge 305) och pulsklocka (polar 725). Tror Polar 800 är efterföljaren till 725.
Tränar med pulsklockan då jag kör en del intervallträning i olika pulszoner. Då är det smidigast med pulsklockan då den kan programmeras och hålla koll på träning med alarm och tidtagningen. Enkelt att göra träningarna på datorn och ladda över dem till klockan. Eftersom jag även springer och åker längdskidor är armbandsklocka mest versatil till olika träningsformer.

GPS används på längre cykelturer för att logga rundan på karta eller på tävling när jag bestämt att jag ska hålla en viss medelhastighet. Det är enklare att se på GPSens större skärm tycker jag.

hakangustafsson skrev:
> Menar du att du har tre cyklar (som du använder?)
> och du är inte intresserad av hastighet eller
> sträcka?

Japp. En cx en xc och en lvg. Visst sneglar jag på hastigheten och ibland kollar jag på sträckan men när jag ger mig ut så är det för att cykla ett visst antal timmar på ett visst sätt med en viss intensitet, inte för att få ett antal kilometrar. Så ja; min "dator" får gärna mäta hast och sträcka men har aldrig sett det som speciellt intressant. Tid och intensitet och form/känsla är däremot viktiga.

ÅL skrev:
> kapar lite: (minns att fråga varit uppe
> tidgare, men hittar ej svaret)
>
> Finns det någon pulsklocka med konstant
> bakgrundsbelysning för ex.vis spinning i mörker?
> (Jag vill ej famla efter någon funktionsknapp
> för att tända lyset)
På edge 500:an kan du välja konstant bakgrunds belysning.

För övrigt kanon nöjd med min 500:0

Slår ju min gamla Polar 710i med hästlängder då..

Senast redigerad av en moderator:
castrello skrev:
> -vill ha bra pulsfunktioner, inte bara aktuellt
> puls. Vill ha max, medel, procent, och gärna en
> hel del intervallfunktioner (.tex.
> förinställningar av olika slag)
...
> Kikat lite på Polars 300, 400, 800 också.
och
> min "dator" får
> gärna mäta hast och sträcka men har aldrig sett
> det som speciellt intressant. Tid och intensitet
> och form/känsla är däremot viktiga.

Som jag skrev redan ovan http://happymtb.org/forum/read.php/1/1590719/1590733#msg-1590733

Vill du ffa ha bra pulsfunktioner som stöder din träning bör du definitivt kolla närmare på ngt av Suuntos Cycling Pack och deras realtidsfunktioner som tex TE http://www.suunto.com/en/Sports/Endurance-sports/Training-terminology/training-effect/

/Håkan

Jo. Kollat på suunto t6d. Verkar bra men deras poddar är verkligen flr stora. Som endast pulsklocka så kanske. Men är inte det där med TE mest en gimmick? 399 e är den så inte billog heller... Så edge 500 leder väl just nu om jag vill ha cykelfunktioner och om jag vill bara ha en pulsklocka så... Ingen aning.

Blev en 500.

För att..

-tillräckliga pulsfunktioner
-virtual partner bra på klubbtempo
-samma mätare på alla cyklar
-ok pris
-garmin connect verkar ok

Typ nåt sånt. Var också inne på en POlar 800 också, men blev nu en sån där. Kanske det blir ett armband också sen. Kanske.

Tillbaka
Topp