Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan koplettera kadensmätare på efterhand för typ 350:-

Eller köpa paketet med kadensmätare för 2235:- (rabatt ej avdragen).

EmperioLives SSL-certifikat är självsignerat och det går inte att öppna loginsidan krypterad. Ser inte bra ut.

Garmin Edge 500
Bang skrev:
> ... Man kan koplettera kadensmätare på
> efterhand för typ 350:- ...

Var hittar du den till det priset?

Garmin Edge 500
Fanns på eBay för 300 igår när jag kikade. Sedan hade någon nätbutik den för 395:- kommer dock inte ihåg vilken det var. Den var inte aktuell då. Men nu e det svårare att hitta den för under 450:-

ska hålla utkik.

Garmin Edge 500
Bang skrev:
> det står att den är med fotpod ju, eller läste
> jag fel?

Den för 1998:- har bara HR, fast idag står det inte längre att den har HR vilket stämmer bättre överens med Garmins SKU:er.

Senast redigerad av en moderator:
Garmin Edge 500
Jag hade en beställning att göra på amazon.co.uk så passade på att ta med kadenssensorn där, kostade ca 450 kr.

Någon som vet om det finns armband eller något liknande till Edge 500? För tex skidåkning.

Edge500pulsklocka.jpg ht=544

Så man inte behöver göra så här...?

Garmin Edge 500
Osterman: vad gör du uppe så tidigt :-) ska du köra vasan i år med ? klassikern SUB 20 ?
McOla: Ouch det är ju en klar nackdel men det kommer dom nog att fixa till

Garmin Edge 500
Road_Runner skrev:
> Osterman: vad gör du uppe så tidigt :-) ska du
> köra vasan i år med ? klassikern SUB 20 ?

Jobbar!

Nej 2010 blir det endast cykling, jag var bara ute och lekte lite i snön =)

Garmin Edge 500
Är det någon som beställt och fått leverans från emporiolive.com? Vågar man handla där?
Onekligen är det ca 500 kr billigare än Amazon och CRC, men kanske är det dumsnålt om leverantören inte är seriös?

Garmin Edge 500
Jag hämtade ut min idag. fast att den kom tidigare.

De skickade snabbt svarade inom 24h på fråga om första gång rabatt vilket jag också fick på 10 euro.

använd min rabattod å beställ om den finns hemma.

Garmin Edge 500
joakim_v skrev:
> Är det någon som beställt och fått leverans
> från emporiolive.com? Vågar man handla där?
> Onekligen är det ca 500 kr billigare än Amazon
> och CRC, men kanske är det dumsnålt om
> leverantören inte är seriös?

Jag beställde därifrån, Bra service och smidig mejlkontakt.

Garmin Edge 500
Du får med den nya mjuka pulsbandet för den under 2.000kr. Alltså inte den där hårda fronten som det var på de äldre.

Det finns footpod som tillbehör såg jag. Vad man nu ska ha den till vet jag inte eftersom den har GPS :)

Glöm inte rabattkoden som jag skrev ovan. den innebär att du får fri frakt å får din edge 500 för under 1999:-

/B

Kika här så ser du vad som ingår...

[MEDIA=youtube]qojn6aVaGEg[/MEDIA]

Garmin Edge 500
Bang skrev:
> Du får med den nya mjuka pulsbandet för den
> under 2.000kr. Alltså inte den där hårda
> fronten som det var på de äldre.
>
> Det finns footpod som tillbehör såg jag. Vad man
> nu ska ha den till vet jag inte eftersom den har
> GPS :)
>
> Glöm inte rabattkoden som jag skrev ovan. den
> innebär att du får fri frakt å får din edge
> 500 för under 1999:-
>
> /B
>
> Kika här så ser du vad som ingår...
>
>

När man köper Edge 500 Bundle från CRC följer det äldre pulsbandet med.

//o

Garmin Edge 500
Innan mellandagarna sålde Emporio två bundlar Edge500 + HR samt Edge500+HR+Footpod. Tyvärr så tog bundlen med bara pulsbandet slut precis när jag beställde så jag fick den variant de säljer nu, enbart Edge500. fast det gjorde inte så mycket för jag har både HR och footpod från en edge305 som pajat.

Garmin Edge 500
Bang skrev:
> Det finns footpod som tillbehör såg jag. Vad man
> nu ska ha den till vet jag inte eftersom den har
> GPS :)

Inomhuslöpning dvs. löpband och innearena.

Garmin Edge 500
Nej det e det vi inte gör. Trodde det var så i början också. men tydligen så finns det en Garmin fotpod å tydligen så säljs även edge 500 med fotpod på emporio, alltså inte speed/cadence sensorn...men som det står ovan så går det att köpa "klockarmband" till edge 500 å tränar man inne gör fotpoden jobbet. Dock hittade jag inte fotpodden som officiellt tillbehör till edge 500 på garmins hemsida utan den finns bara som tillbehör under fitness.

Så om jag fattat allt rätt så finns det ölite olika versoner där ute å det gäller att välja rätt:

Edge 500 med det nya mjuka pulsbandet (emporio)

Edge 500 med gamla hårda pulsbandet & kandesmätare (CRC)

Edge 500 med pulsband (vilket vet jag ej) samt med en fot pod (emporio)

Edge 500 utan pulsband (CRC & Emporio efter rean)

Garmin Edge 500
Det var inte det svaret jag fick från deras kundtjäst. alltså att kadens mot pod. Men jag kan ha fel. Att få en kadensmäatre för typ 260kr till verkar lite för dålig buissness för garmin, fast jag e inte 100.

Garmin Edge 500
McOla skrev:
> En liten miss med Edge 500 är att den inte
> fungerar med SportTracks inser jag nu,
> förhoppningsvis löser de det snart.

705:an fanns först inte med i SportTracks lista på enheter men det gick att tanka in filer istället. Kommer inte ihåg hur men inte särskilt krångligt. Det går säkert att göra från 500:an också tills det kommer en ny SportTracksversion.

Garmin Edge 500
Så som jag gör just nu är att jag tankar upp träningarna på Garmin connect och sen exporterar en tcx fil som jag importerar i SportTracks.

Som jag förstår så har Garmin valt att göra ett nytt filformat(fit) som är binärt för Edge 500, detta för att tcx-xmlfomatet inte innehåller fält för temperatur bla.

//Ola

Garmin Edge 500
Edge 705
Träningsinstrument. Navigator. Edge 705 driver på hela vägen och visar sedan vägen hem igen. Denna cykeldator med GPS känner inga gränser. Du kan få uppgift om puls, kadens, körinstruktioner och effekt (effektmätare med ANT+Sport™ från tredje part) – rubbet. Du kan till och med dela med dig av din data till andra som också har en Edge 705. Allt helt och hållet trådlöst, alltså ingen vanlig cykeldator precis.

Navigera under cykelturen
Känn vinden mot kinden och njut av cykelturen, utan att tappa kollen på var du är. Edge 705 levereras med en inlagd baskarta, men också en läsare för minneskorten microSD, som du kan använda för att komplettera med fler kartor och spara träningsdata, kurser och cykelturer. Tryck bara in ett minneskort med MapSource® vägkartografi City Navigator® NT, så kan du lätt få körinstruktioner direkt i färgdisplayen, som kan läsas av i direkt solljus, under turens gång. Du kan också komplettera med Friluftskartan™ Pro topografiska kartor för dina andra friluftsäventyr. Edge kan enkelt fästas i det medlevererade cykelfästet.

Välj den data du behöver
Edge 705 finns i två versioner, som alla är fyllda med olika funktioner för att hålla dig på topp under träningen. Instrumentet mäter automatiskt din hastighet, distans, tid, antalet brända kalorier, höjden över havet, klättring och nedstigning och registrerar din data för senare analys¹. Om du behöver extra noggrann klättrings- och nedstigningsdata, kan du använda den barometriska höjdmätaren för noggrann mätning av förändringar i lufttrycket. Instrumenten är försedda med en mycket effektiv mottagare, som kan ta emot satellitsignalerna även under trän och i närheten av höga byggnader. De är också försedda med en liten joystick som gör navigationen ännu enklare.

Se din utvecklade effekt
Edge 705 kan användas med ANT+Sport kompatibla effektmätare från tredje part, som visar dig hur hög effekt du utvecklar under cyklingen. Denna värdefulla data visar hur hårt du tränar, oavsett andra omständigheter som påverkar cyklingen, så att du kan träna smartare. Skaffa dig en fördel gentemot konkurrenterna genom att analysera din utvecklade effekt och annan Edge-data på en och samma skärm och spara informationen för senare analys.

Mäta pulsen och kadensen
Med vår banbrytande teknik ANT+Sport, som används för trådlös kommunikation, kan du nu läsa av pulsen och kadensen utan vara kopplad till några kablar och sladdar. Samtliga versioner av Edge 705 är försedda med trådlös funktion för pulsmätning och beräkning av dina hjärtzoner. Vissa versioner innehåller även en fart- och kadenssensor, så att du kan läsa av tramptakten och hjulhastigheten under pågående cykling. Du kan till och med använda den när du tränar inomhus, eftersom sensorn skall monteras på bakhjulet.

Trådlös kopiering av träningspass
Med Edge 705 kan du dela med dig av dina banor, träningspass och sparade träningspass till andra Edge-användare. Äntligen kan du bevisa att du kört den där 30-kilometersstigningen med 600 meters höjdskillnad... eller till och med ännu bättre, du kan skicka den till kompisen så att han också kan prova den. Det är enkelt att dela med sig. Välj bara "Överför data" för att skicka informationen till andra Edge 705 som finns inom tre meter.

Dela ut, spara och analysera
Du har varit ute på ett hårt pass och vill nu spara och analysera ditt arbete. Med en enkel uppkoppling mot datorn kan du logga in på ett världsomspännande nätverk för cyklister och andra friluftsentusiaster med hjälp av Garmin Connect™ — vår nya plats för analys och utdelning av träningsdata. Du kan också ladda ner Garmins program Training Center® för att ytterligare analysera din data.

Edge 705: Ta med den ut!

¹Funktionerna kan vara olika i olika versioner.

Funktioner & Specifikationer

* Vattentät enligt IPX7 standard (klarar en meter djup under 30 minuter)
* Uppladdningsbart Li-Polymer batteri
* Batteritid: 15 timmar
* Display: 2.2” TFT färgdisplay
* Displayupplösning: 176 x 220 pixels
* Fysisk storlek (BxHxD): 51 x 109 x 25 mm
* Vikt: 105 g
* Plats för microSD kort för detaljerad kartografi i form av City Navigator eller Friluftskartan Pro
* ANT+ sport trådlös teknologi: Pulsmätare, fart/kadens sensor, kraft/effekt data, enhet-till-enhet kommunikation.
* Automatisk ruttberäkning med vägkartografin City Navigator
* Förbrända kalorier
* Funktioner för pulsmätare: Aktuell, medel och max puls
* Träningsfunktioner: Intervallträning, banor, larm, träningspass
* Barometrisk höjdmätare
* Kompatibel med Training Center och Garmin Connect. Med Training Center kan du analysera och spara träningsinformation från din Edge på din dator samt planera och spara framtida träningspass. Garmin Connect är vår nya online tjänst för att analysera och dela data. Här kan du spara dina rutter och aktiviteter dela dem med andra användare

Edge 705 – HRM

Förpackningen innehåller:

* Edge 705
* Pulsmätare
* Cykelfäste
* USB kabel
* Laddare 220V
* Svensk manual
* Snabbguide

Edge 705 – HRM, CAD

Förpackningen innehåller:

* Edge 705
* Pulsmätare
* Fart/Kadens sensor
* Cykelfäste
* USB kabel
* Laddare 220V
* Svensk manual
* Snabbguide

Garmin Edge 500
McOla skrev:

> Som jag förstår så har Garmin valt att göra
> ett nytt filformat(fit)

Aha! (Fit-format, det kommer att låta illa när man säger det).

Garmin Edge 500
Dinmorsa skrev:
> "What we've got here is (a) failure to communicate"

Korrekt, tråden handlar om Edge 500...

Garmin Edge 500
Nu är förvirringen total.

Hittade detta på Garmins hemsida under "versions"

Name Sku MSRP
Edge 500 010-00829-00 $ 249.99 USD
Edge 500, Cadence & Heart Rate 010-00829-01 $ 399.99 USD
Edge 500, Australia 010-00829-02
Edge 500, Cadence & Heart Rate, Australia 010-00829-03

Den med pulsband på Emporio slutar på 29-00 alltså den jag köpte. Enligt garmin ska den inte komma med pulsband

Den andra som slutar på 29-01 är med pulsband och kadensmäare men på Emporio står det fotsensor istället

Sedan har Garmin lanserat en ny fotpod dvs micropodden som är mindre än föregångaren. den finns som tillbehör men står inte med som tillbehör till edge 500...

Enligt kundtjänsten på emporio är det en fotpod och inte en kadenssenor som ingår. men jag är VÄLDIGT osäker :/ Ville ju ha med kadens å nbeställde den med pulsband men för någon hundralapp extra hade jag ju självklart valt den med kadens då bara sensorn kostar några hundra :/ Visserligen kommer jag under CRC priset med kandensmäataren löst men ändå :) 300kr kan man ha roligare för.

Garmin Edge 500
Nu kan jag uppdatera lite. Efter att först beställt paketet med bara enheten från http://emporiolive.com i tron om att pulsband följde med där så lyckades jag prata med supporten och ändra min beställning. Jag betalade in 23 EUR extra för paketet som heter "Garmin Edge 500 Bundle (Heart Rate Monitor + Footpod)".

Någon footpod ingick det inte, men däremot en kadenssensor som jag kan sälja. Pulsbandet var det gamla "hårda".

Leveransen med FedEx gick fort oxå kan jag säga. Den skickades 16:30 igår och jag fick den idag 11.30

Garmin Edge 500
Grymt nöjd med mig Edge 500 efter några veckors användande. termometern verkar visa rätt också då den visar samma temperatur som den digitala jag har på kontoret.

Dock tycker jag knapparna e lite sega å trycka på när man cyklar. det vill sig inte riktigt första gången man trycker utan kanske andra eller tredje :/

Garmin Edge 500
nu har jag stött å ett problem med min edge 500. Jag öppnar upp Garmin connect, ser att GC har kontakt med enheten. Nu till det spännande. När jag ska föra över "ta emot från enhet" så säger den att den inte hittar enheten fast att enheten är ibockad :/

jag har installerat om typ tre gånger å prvat å hålla in menyknappen mm. inget fungerar.

Provade även att föra över med Accent men den står å tuggar å tuggar utan att några data kommer in :(

Några tips? Garmin har stängt å öppnar åter igen på måndag men jag ska ut på en massa olika pass nu i helgen...

Garmin Edge 500
Lutar åt en edge 500 nu.
Är ni nöjda, ni som har köpt ?

Hur många timmar data kan man logga innan man behöver tanka över rundorna till datorn ?

Tillbaka
Topp