Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
Idag skickade jag min Garmin Edge 500 på garantiärende.

Bilagor

• ga.jpg
    ga.jpg
    45.7 KB · Besök: 36
Garmin Edge 500
Alltså inge märkvärdigt, skulle sätta fast den i hållaren idag å knak sa det så vände jag på den å såg att den ena "vingen" satt lite löst, råka nudda den å den föll av.

Sedan såg jag att den andra vingen på andra sidan redan var borta. Nu e det likssom inget som håller den på plats i hållaren. Ringde Supporten och fick ett OK som garantiärende. Jag kikadelite närmare på resterna å konstaterade att det är VÄLDIGT tunna grejer och det LÄR gå sönder igen.

Men nu är den ivägskickad och jag väntar på en ny baksida eller nåt. Jag har ju typ bara använt den typ 10 gånger eller nåt...jäkligt trist.

Sedan har mitt pulsband också typ "gett upp" Banden brevid "padsen" ser typ ut som att det gått en en eller flera maskor i remmen. Ingenting syns, alltså repa eller något utan det ser bara konstigt ut. Typ som att man hittar en lös tråd i en tröja å så drar man i den så rullas typ tygen i tröjan ihop...aja, kanske ska ta en bild istället...

Garmin Edge 500
Precis vad man ville höra när man väntar på leveransen från CRC :)

Hoppas det löser sig med garantiärendet i alla fall, men man vill ju att grejerna ska hålla lite längre kanske.

Fyll gärna på med lite info när du får den tillbaks!

Garmin Edge 500
NP, alla produkter har sina akilleshälar, jag är inte sugen på att ha en produkt med denna typen av problem.

Sen har de sjukt bra priser på 705 hos Emporiolive :-)

Garmin Edge 500
skickade tillbaks min igår till CRC. Så fort det lev lite halvtät skogsväg så var den helt keff. - I helt öppen terräng oftast, men inte alltid, OK.

Synd, för om den funkar ungefär som den ska, vore det nog en helball grunkimoj.

Garmin Edge 500
Min fungerade mycket bra i skidspåren, tät samt otät skog, i jackfickan, bröstfickan samt visade med bra nogranhet var jag var även om jag cyklade på ena sidan ut å andra sidan hem så slog den inte ihop det till en linje utan två. Det sunkiga var bara vingarna på baksidan :/

Garmin Edge 500
Jag beställde från emporiolive.com natten mellan onsdag och torsdag. Klockan 10 hämtade jag ut den på Fedex i Malmö.

Sjukt snabb leverans för att vara "gratis"

Nu var det iofs en Edge 705 så det är lite OT i denna tråden ;-)

Garmin Edge 500
Så här tycker jag:

- Jag har en Edge 500 och är jättenöjd med den.

- Den ritar superfina kartor utan avvikelser som några andra i tråden rapporterar om.

- Den är verkligen ett lyft, min Polar 720s känns som 1800-tal i jämförelse.

- Jag har inte haft problem med att "vingarna" bryts av. Utan att kommentera enkilda fall undrar jag om inte "vingproblemet" kan undvikas genom att man behandlar Edgen med rimligt lätt hand. Om man antingen trycker på knapparna på dess sida som om den vore en del av cykeln (dvs hårt, utan mothåll och kanske lite fumligt under ett hårt pass, det blir kanske ännu värre med tjocka vinterhandskar då man inte riktigt har kontroll på tryckrörelsen), eller antingen liksom håller i den och bryter och bänder när man trycker på knapparna, så kan jag mycket väl tänka mig att vingarna snabbt går av. Särskilt kanske så i kombination med låga temperaturer när plasten är sprödare? Egentligen behöver man inte trycka på knapparna så mycket under användning heller, man kan t ex ställa in att flera "datafönster" alterneras automatiskt. Vingarna är ju dessutom ganska utsatta för yttre åverkan, t ex om man tappar edgen i golvet. Kort sagt är vingkonstruktionen kanske inte helt jättelyckad, men så länge den håller så är den mycket bra.

- Man bör inte basera sitt inköp på enstaka uttalanden på olika forum. Oftast är det väl så att det är de som har problem med en grej som skriver om det, alla nöjda skriver inget. På så sätt blir det kanske lite snedvriden upplevd proportion mellan nöjda/icke-nöjda användare. Jag tycker mig ha märkt att när t ex en cykelpryl är ny så skriver alla teknik- och måste-ha-nördar massor om det och det blir en himlans hype, sedan är det tyst ett tag, och sedan kommer de (få?) som har upplevt problem med grejjen. Till slut blir ett dålig-kvalitetsrykte en självuppfyllande sanning.

Så tycker jag.

Garmin Edge 500
Ville bara rapportera lite om mina erfarenheter av edge 500.
Min har tappat bort en träning och hängt sig en gång.
Dvs båda gånger jag har använt den på riktigt har det inträffat problem.

Har läst om andra med samma upplevelser på garmins forum.

Först gången var på turen "fika i syd" som finns i en annan tråd.
Då hade jag laddat in banan från en gpx-fil konverterad till tcx och använde den med Virtual partner.
Allt fungerade perfekt under turen. Dvs alla data visades rätt, även när vi avvek från rutten. Den meddelade då detta.
Positionen visades också i förhållande till Virtual Partner och målet.

Vid fikastoppet tryckte jag stop. Jag upptäckte att den stängt av sig automatiskt under fikat (långt fika!), det kan ha orsakat de senare problemen.

Hur som, efter stoppet startade jag och allt fungerade tills jag var hemma.
Där stoppade jag och tryckte reset som man ska.
Men när jag skulle importera historiken i datorm fanns inget där!
Försökte att återskapa med undelete-program, men inget är kvar.
Grymt surt.

Andra tillfället var intervaller som jag skötte manuellt genom att trycka lap.
Där hängde den sig på 3:e intervallen, men jag lyckades stänga av den genom att trycka alla knappar och sedan starta upp. Då gjorde jag reset innan jag startade på nytt. Det blev två poster i historiken som jag lyckades importera i datorn.

Jag kör med firmware 2.2.

Har förstått att det varit problem med 705ans firmware innan också. Hoppas att de löser dessa i 500. Känns som att de testar väldigt dåligt på Garmin.
Min gamla Polar 710 har jag under 7 år aldrig haft några problem med, den är såklart mycket enklare, men men.

Garmin Edge 500
JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här tycker jag:
>
> - Jag har en Edge 500 och är jättenöjd med den.
>
>
> - Den ritar superfina kartor utan avvikelser som
> några andra i tråden rapporterar om.
>
> - Den är verkligen ett lyft, min Polar 720s
> känns som 1800-tal i jämförelse.
>
> - Jag har inte haft problem med att "vingarna"
> bryts av. Utan att kommentera enkilda fall undrar
> jag om inte "vingproblemet" kan undvikas genom att
> man behandlar Edgen med rimligt lätt hand. Om man
> antingen trycker på knapparna på dess sida som
> om den vore en del av cykeln (dvs hårt, utan
> mothåll och kanske lite fumligt under ett hårt
> pass, det blir kanske ännu värre med tjocka
> vinterhandskar då man inte riktigt har kontroll
> på tryckrörelsen), eller antingen liksom håller
> i den och bryter och bänder när man trycker på
> knapparna, så kan jag mycket väl tänka mig att
> vingarna snabbt går av. Särskilt kanske så i
> kombination med låga temperaturer när plasten
> är sprödare? Egentligen behöver man inte trycka
> på knapparna så mycket under användning heller,
> man kan t ex ställa in att flera "datafönster"
> alterneras automatiskt. Vingarna är ju dessutom
> ganska utsatta för yttre åverkan, t ex om man
> tappar edgen i golvet. Kort sagt är
> vingkonstruktionen kanske inte helt jättelyckad,
> men så länge den håller så är den mycket bra.
>
>
> - Man bör inte basera sitt inköp på enstaka
> uttalanden på olika forum. Oftast är det väl
> så att det är de som har problem med en grej som
> skriver om det, alla nöjda skriver inget. På så
> sätt blir det kanske lite snedvriden upplevd
> proportion mellan nöjda/icke-nöjda användare.
> Jag tycker mig ha märkt att när t ex en
> cykelpryl är ny så skriver alla teknik- och
> måste-ha-nördar massor om det och det blir en
> himlans hype, sedan är det tyst ett tag, och
> sedan kommer de (få?) som har upplevt problem med
> grejjen. Till slut blir ett dålig-kvalitetsrykte
> en självuppfyllande sanning.
>
> Så tycker jag.

Ok, bra synpunker.
Under förutsättning att man inte fipplar runt med fästet i onödan, tror du det skulle hålla för normalt bruk på mtb i skogen ?

Garmin Edge 500
anderski skrev:
> >
> Ok, bra synpunker.
> Under förutsättning att man inte fipplar runt
> med fästet i onödan, tror du det skulle hålla
> för normalt bruk på mtb i skogen ?

Mitt svar: Absolut!

Garmin Edge 500
Okidoki, låter bra!
Kanske får bli en sån i alla fall då.
Tycker 705:an är lite för "fet", och sen vet jag inte om man behöver kartan under cykling då.

Garmin Edge 500
JAG ÄR JÄTTENÖJD MED MIN men vingarna gick sönder :/ Tänker fortsätta köra på den om den inte fortsätter att krånga vidare med mjukcara eller gå sönder.

Garmin Edge 500
Nån som kan svara på hur mycket man kan logga innan den blir full? Är diskutrymmet anpassat mot batteritiden, eller kan man logga mer?

Borde få min nästa vecka, den har anlänt till Helsingborg nu, men jag måste gotta mig i lite detaljer tills dess!

Garmin Edge 500
anderski skrev:
> Jaha, då var man edge 500:a ägare då!
> Får väl läsa manulen på planet då. Flyger
> till Mallis i morgon bitti typ.

Se upp bara så att inte vingarna går av...

Garmin Edge 500
Då kan även jag titulera mig Edge-500-ägare :)

Den verkar riktigt nice, men jag har inte hittat något optimalt program till Macen.

Jag skulle vilja kunna presentera pulsen snyggt, och kunna slå ihop/dela på laps, och såklart lite annat lull-lull.

Hur kan man få noll träffar när man söker på "Mac" på Happy?

Garmin Edge 500
Jag har Mac å kör Garmin Connect. Enkelt, ganska snyggt och har det väsentliga...
Det finns för MAC men det kostar oftast. Det finns gratis också men men...

Jusste!

Jag fick en avi från Garmin Sweden nu, ska hämta ut paket...

Garmin Edge 500
Jag hann kanske inte djuptesta Garmin Connect igårkväll, men jag fick inte till några snygga pulskurvor alls. Har testat samma program på en PC idag och det såg betydligt bättre ut, så jag var kanske trött igår eller så har de glömt Macägarna igen :(

Garmin Edge 500
rising skrev:
> Testa att googla på ascent och rubitracks.

Hann titta på båda faktiskt, och RubiTracks var den som föll mig bäst i smaken, men jag hade tänkt försökt hitta något gratisalternativ först :)

Bang: Man ser inte vingarna ju!

Fick du några tillbehör till utbytesenheten? Jag har ett fäste för lite. Fin-öl finnes :)

Garmin Edge 500
Nopp! Jag fick bara en ny enhet i en orginallåda :/

Trode först Garmin hade varit generösa å skicka mig en Edge500 med kadenssats men upptäckte snart att det bara rörde sig om en ny enhet i box.

Garmin Edge 500
Ny å ny, jag köpte den i dec å har börjat använda den regelbudet de senaste tre veckorna typ. Fick den nya idag från Garmin om det var det du menade.

Den nya skiljer sig lite från den gamla i...

- Jag upplever att knapparna sitter med centrerade och närmare varandra
- Knapparna är lättare att trycka på
- Ljudet är högre och låter annorlunda när man trycker på knapparna
- Tillbaka/ljusknappen sticker inte ut lika mycket som tidigare vilket är lättare att htta när det är mörkt
- Baksidan där "vingarna" sitter verkar vara av ett annat matreal som är hårdare än den lite mer "sprödiga" plasten som satt sist. Den förra kändes det lite som torr plast som smular sig typ...

Den kom levererad med 2.0

Jag ska uppdatera den till 2.3 strax.

Garmin Edge 500
Menade den du fick idag, eftersom du la upp just den låten strax efter :)

Tänkte själv vänta med uppdateringen då jag ännu (efter otroliga 24h drifttid!) inte sett några konstigheter. Jag har inte koll på hur bra Garmin är på att släppa stabila uppdateringar.

Garmin Edge 500
Jag upplevde inte att jag behövde byta till 2.3 med den agmla men Garmin brukar ofta fråga när man har problem, "har du senaste programvaran". Har man inte det får man styra upp det först å sedan ringa tillbaka. Lite som Com Hem ibland, "har du senaste mjukvaran till digitalboxen", nehepp. Uppdatera å ring tillbaka :D

Hopps Hoppas verkligen Garmin Släpper olika skalsett till Edge 500 så den matchar min cykel bättre!

Garmin Edge 500
F*ck f*ck f*ck f*ck!

Alla inställningar jag så fint knapprat in den senaste halvtimmen försvann i o med 2.3 installatonen - Helvete!

Då var det bara börja om Igen då :/

Tillbaka
Topp