Här är mina erfarenheter med en nyinköpt 800, inkl. kartor - följande är som jag förstått det hela:
- Jag gillar prylar och tycker det är jätteskoj med inbyggd navigator, har t.o.m. haft på guidning på rutt jag kan utan o innan bara för att det är skoj. Jag skulle nog säga att har man ändå med en lur på rundorna och kör vilse så fungerar det nog lika bra förutom att det kanske är lite omständligt.
Skärmen är ganska liten ändå (som navigator) så att navigera i full fart med den tror jag kan vara lite svårt. Men jag vill inte vara utan den som sagt.
- Cykelvägar är inte med i kartorna. Där jag bor finns ganska bra asfalterade cykelvägar ute på landet. Så att planera rutter som inkluderar cykelbanor funkar inte med det. Man kan dock planera rutt i google maps och via script överföra det till 800 (eller gpx-fil) och då ha med "kontrollpunkter".
Ingen större nackdel, hade inte påverkat mig även om jag vetat det innan.
- Jag köpte 800 performance bundle och lös karta på DVD, och kan då planera rutter i Garmin Training Center. Som jag förstått det så går inte det om kartorna ligger på färdigt microSD. Å andra sidan kan man planera rutt i Garmin Connect (m.h.a. google maps) och överföra till 800, men då kan man inte lägga in "kontrollpunkter" (som kan användas som delmål, t.ex. visa avstånd dit).
- När man använder navigering utan upplagd rutt så funkar "cykelläget" väldigt dåligt anser jag, föreslagen väg blir då in bland små villavägar (där är "cykelläge" i google maps överlägset), "billäge" funkar bäst, och cykelvägar är inte med som sagt.
- Att kunna lägga upp visningssidorna själv är en stor fördel tycker jag, vet inte hur det är i 500/510.
- En liten nackdel som jag upplever med 800 vs. 810 (samma med 500 vs. 510?) är att man måste koppla in den med sladd varje gång man vill överföra träningarna till datorn. När man gör det så laddas den samtidigt, känns lite sådär att "duttladda" den allt som oftast - om det är något prioblem vet jag dock inte.