Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
Ringen sa:
Jag gör som det sägs, dvs inmporterar tcx-filen och lägger den i mappen newfiles i min garmin 500. När jag sedan gå in i menyn som heter banor i Garmin 500 så finns det inte någon fil.

Alltså jag har en tcx-fil som jag vill att min Garmin 500 ska visa vägen på gpsen när jag cyklar.

Vad gör jag för fel, finns det nå trix?

Det räcker inte med en TCX-fil som har rutten, den måste även innehålla "turn by turn" data för att Edge 500 ska veta vad den ska göra (den har ju ingen karta och kan inte rutta själv) - se t.ex. https://ridewithgps.com/help/export-file-formats. Samt redan länkade DC Rainmaker + https://ridewithgps.com/help/garmin-edge-500 som nieves tipsade om.

Vad använder du för ruttgenererare?

Garmin Edge 500
NLC nu har inte jag lagt upp själva rutten utan laddat ner en fil från västkustenrunt hemsida. Och anledningen till jag vill ha filen är mest för jag vill testa hur min dator fungerar o tänker den sträckan till Tjörn från Göteborg är lagom lång osv. O fungerar det inte som det ska har jag ändå mina papperslappar med ortsnamn o dyligt uppskrivna i fickan.

Garmin Edge 500
Jag gav upp att lägga in rutter på min Edge500 efter några försök och då är jag GPS-nerd i vanliga fall. Ibland försvann "kartan" när den räknade om bilden, ibland tyckte den att jag avvek från rutten när gps angav att jag var 20m från vägen (när jag cyklade på vägen). Funktionen verkar inte vara tillräckligt mogen. I skogen kommer det aldrig fungera....

Men den är mycket använd som cykeldator och fungerar bra som Strava-loggare på väg. I skogen ganska ok.

/Andreas

Garmin Edge 500
-Men den är mycket använd som cykeldator och fungerar bra som Strava-loggare på väg,

Just det verkar den fungera exemplariskt för, var även emot Strava och att logga allt osv men nu med mina två testrundor tycker jag det är ganska kul faktiskt. Kul med kartan o se hur man cyklat o lite sådär.

Kanske får ge upp ruttplanering i den dock och endast använda den som loggare samt fortsätta med mina handskrivna lappar.

Garmin Edge 500
katten sa:
Jag gav upp att lägga in rutter på min Edge500 efter några försök och då är jag GPS-nerd i vanliga fall. Ibland försvann "kartan" när den räknade om bilden, ibland tyckte den att jag avvek från rutten när gps angav att jag var 20m från vägen (när jag cyklade på vägen). Funktionen verkar inte vara tillräckligt mogen. I skogen kommer det aldrig fungera....

Men den är mycket använd som cykeldator och fungerar bra som Strava-loggare på väg. I skogen ganska ok.

/Andreas

Well, eftersom Edge 500 inte har någon kartadata inlagd så kan ovanstående hända om den kartdata du baserat din rutt på inte är tillräckligt noggrann (eller GPSen för tillfället har mindre bra kontakt med satelliterna). Att cykla med 500:an i skogen och tro att den skulle kunna visa vart du ska utöver att visa tid, distans, fart och logga var du varit är nog att förvänta sig för mycket.

Garmin Edge 500
Ringen sa:

Jag testade att ladda ner den GPS-filen och konvertera via http://www.gpsies.com/convert.do;jsessionid=3B99F9782ADB717863926A0BE07FEE6E.fe3 till TCX (både med "add cue sheet" under "options" och utan) samt ladda upp den på https://ridewithgps.com/ som "ride" och sen konvertera till en TCX-course. Lade alla tre filerna i "New Files" på min Edge 500, kopplade ur den och lät den starta om. Efter en stunds tuggande kom den igång och under "Training" -> "Courses" hittade jag sen alla 3 banorna och vad det såg ut som var de funkis allihop (i den meningen att GPSen kunde visa banans "karta" samt höjdprofil). Så det borde nog funka på det sättet du gör.

Fast handen på hjärtat så är ett eget (utskrivet eller handskrivet) "cue sheet" / kartnotsblad snudd på nödvändig navigeringsbackup om du ska ut och köra längre rundor på nya eller okända med Edge 500:an

Garmin Edge 500
NLC
Ska testa göra exakt som du beskrev när jag kommer hem från jobb,

Tack för hjälpen...

+1
-Fast handen på hjärtat så är ett eget (utskrivet eller handskrivet) "cue sheet" / kartnotsblad snudd på nödvändig navigeringsbackup om du ska ut och köra längre rundor på nya eller okända med Edge 500:an

Garmin Edge 500
NLC sa:
Well, eftersom Edge 500 inte har någon kartadata inlagd så kan ovanstående hända om den kartdata du baserat din rutt på inte är tillräckligt noggrann (eller GPSen för tillfället har mindre bra kontakt med satelliterna). Att cykla med 500:an i skogen och tro att den skulle kunna visa vart du ska utöver att visa tid, distans, fart och logga var du varit är nog att förvänta sig för mycket.

I skogen så har jag aldrig förväntat en karta så jag har inte provat:). Men jag loggar och ritar i perioder Openstreetmap och där ser man snabbt att Edge500 inte är speciellt bra på GPS-mottagningen alls. När jag vet att jag kommer logga nya stigar blir det en bättre Gardin. Men den fungerar bra som mtb-dator för kända stigar och är med på i princip alla mina turer.

/Andreas

Garmin Edge 500
Min 810:a kan vara rätt usel på positionering i skog också, cyklar man samma stig 3-4 ggr ser man spridningen av spåren tydligt på kartan efteråt. Kanske är det en "gardin" med GLONASS man ska ha.

Garmin Edge 500
Sådärja, NLC nu har jag fåt tin turen i 500an. Kul, nu ytterligare en fråga. När jag är i Göteborg och ska fortsätta mot målet kan jag då starta själva banan i GPSen utan att börja på en ny tur. Alltså att min start från Malmö fortsätter rulla på datorn men nu med karta mellan göteborg-tjörn?

Kanske jag är otydlig i frågan men ni hajjar nog....

Garmin Edge 500
Du kan påbörja & avsluta hur många banor du vill utan att starta en ny tur (dvs utan att behöva tryck in "reset" i 3 sek). Ibland kan det t.o.m. vara rådigt att ha delat upp banor i kortare segment, för vad jag minns så funkade 500:an "sådär" med banor som var längre än 10 mil (eller om det egentligen var en begränsning i antalet track points) med resultat att den hängde lite då & då. Rätt enerverande när det händer.

Garmin Edge 500
Ok så då är det bara gå in i menyn utan att trycka på "stop timer" och sedan bara dra igång banan när det är dags. Tänker det kan va skönt o maxa ur det man har kvar o slippa kika papperslappar sista "etappen"

Du kanske vill haka på tom? Bjuds på Marsepanebröd och Jordnötter :D

Garmin Edge 500
Kickade igång monarkträningen igår och tyckte att min gamla 500 kunde bli dedikerad till detta i vinter. Har inte haft igång den sen i februari såg jag på filerna. Blev det sedvanliga krånglet med att få igång det tekniska, garmnin skulle hitta varvräkanre mm. Det låste sig så klart till slut och jag genomförde ett fan så göttigt men svettigt FTP-test som sträckte sig över 1,5 timme.

När jag skulle lägga upp filen på strava fanns den inte. Brukar koppla in sladd men har oxå automatisk överföring via garmnin connect som funkar ibland. Satt och kliade mig i huvudet på kvällen efter passet och undrade var filen kunde ha tagit vägen. Är rätt säker på att jag tryckt både på start och stopp.

Morgonen där på (idag) kollade jag igen och satt och fipplade med garmin. Filne fanns fortfarande inte men rätt vad det är så poppar två nya träningar upp på strava. Hurra! Mitt FTP-test finns nu på strava och där ligger oxå nått som ser ut som en skräpfil på ett pass som varat 1 sekund. Jag städar bort skräpfilen och går tillbaka för att jag vill kolla lite närmare på mitt FTP-test. Borta! Va fan?!

Filen finns tydligen på min cykeldator men jag kan inte hitta den i historiken och inte heller om jag kollar via datorn. Den finns ju onekligen eftersom den synkades mot strava. Filen har inte lagts in i garmin connect heller, vilket brukar ske samtidigt som den synkas till Strava..
!0.000krs-frågorna lyder:
A) Var är filen?
B) Går det att synka samma filer andra gång?

Garmin Edge 500
Hittat filen. Den är daterad 22 aug 1999 .

Kan man byta datum på den på nått sätt så att den hamnar på rätt ställe på strava?

Capture.JPG

Garmin Edge 500
@jennyw Vad har du för datum i edgen? Om den har legat sen i februari kan kanske batteriet varit så slut att den tappat tillbaka sig till grundinställningarna. Har den sen inte hittat satteliter (så den kan synka klockan) sen den laddades och gick igång så borde det där kunda hända.

Fria spekulationer ovan.

Garmin Edge 500
nisseson sa:
@jennyw Vad har du för datum i edgen? Om den har legat sen i februari kan kanske batteriet varit så slut att den tappat tillbaka sig till grundinställningarna. Har den sen inte hittat satteliter (så den kan synka klockan) sen den laddades och gick igång så borde det där kunda hända.

Fria spekulationer ovan.

Ja, det är nog en riktig analys. Fick det förklarat för mig att den ställer klocka och datum efter satellit. Eftersom att jag skulle träna inne så stängde jag av gpsfunktionen innan den hade sökt färdigt. Den ligger på balkongen nu och nästa inomhuspass kommer jag dubbellogga för att vara på den säkra sidan.

Garmin Edge 500
Lite OT, men jag har råkat ut för att det där med automagisk tidsuppdatering mha satellitdata visserligen fått rätt på datum men inte tidszon (passen blir rätt i GC/Strava, men klockan i GPSen visar alltid -8 h). Någon som har en idé på hur man kan tvinga fram en förbättring??

Tillbaka
Topp