Garmin Edge 520 eller 1000?

Rico

Medlem
Sitter i köptankar på en uppdatering av cykel-GPS. Har idag en Edge 800 men tycker den börjar bli till åren. Väljer mellan 520 och 1000 och undrar om Edge 1000 har exakt samma möjlighet till FTP-tester, träningsverktyg och Strava Live som 520?

Dvs. väldigt förenklat: är 1000 som en 520 fast med utökad kartfunktionalitet (och större skärm o allt det där)?

Av det jag lyckats läsa mig till på nätet känns det som lite olika målgrupper där Edge 1000 är mer för de som kör efter egenplottade rutter, etc. (dvs stort kartbehov) medan 520 är mer träningsfokuserad. Endast min känsla dock, kan ha fel.

Har en 800 och köpte nyligen en 520. Nöjd med det. Har så att jag köra med båda samtidigt om andan faller på.

520 duger utmärkt att följa kartspår med, liten och smidig samt lättläst skärm. Nice med BT kopplingen till telefonen tycker jag som gammal 800 användare.

1000 är stor, men jag har en stor telefon i ryggfickan och är man vilse så kollar jag hellre på den.

Kör med 1000. (Både i skog o på lvg) Och är ju då partisk på sätt å vis; men när ni skriver att den är för stor och klumpig, vad är det exakt ni menar då egentligen?

Vad är det i praktiken som blir besvärligt?

Jag uppskattar den lite större skärmen när jag skapar rutter i okända områden samt möjligheten till många data/info-fält när jag inte kör efter karta.

Det är knepigt med lampa och gps på ena cykeln redan med 800 och eftersom 1000 är större så hade det inte gått utan att konfa om cockpitten. Som det är nu går det ha lampan så att ströljuset gör skärmen läsbar även utan strömslukande backlight.

Men men vi har alla preferanser. För mig känns 1000 för klumpig - jag väntade på en 820 men då det inte kom så var 520 näst bästa alternativet.

Aha...har inte tänkt på ev problematik med lampa. Har iofs kört några rundor med lampa men inte reflekterat över det faktiskt, men då kör jag med en mindre rackare på styret och den huvudsakliga ljuskällan på hjälmen.

Som ägare av Edge1000 säger jag EDGE520 till alla som frågar vad de ska köpa.

Displayen på 1000 må vara större, men så mycket mer information får man inte plats med. Och skärmen är ändå för dålig för att seriöst använda kartfunktionen i annat än inknappade rutter och/eller söka en rutt. För att använda den som karta för att styra är den enbart klumpig.

På LVG är den väl snäppet smidigare eftersom fromatet inte gör den så klumpig och man kan ha många fält aktiva.

Då låter det ju som att valet är enklare än jag låtit göra gällande. Tack!

Lite sugen på att "slänga med" en Stages DA också, får se om det är spenderarbyxorna eller snålbyxorna som sitter på i veckan.

Bengt-re sa:
McAdam sa:
Det ryktas att det kommer en Edge 820 inom en ganska snar framtid. Har du inte alltför bråttom skulle iaf jag vänta på den. Känns som den skulle kunna bli en gyllene medelväg.

https://the5krunner.com/2016/06/13/garmin-edge-820-video-fake-or-fab/

Jag lessnade efter över ett år av rykten... men vem vet. Förr eller senare kommer det väl något....

Fast för ett år sedan var det väl mest önskedrömmar snarare än rykten om en nära förestående produktlansering? Nu sägs det ju att Garmin "av misstag" har lagt ut videos med Edge 820 på sin Youtube-kanal, för att sedan ta bort dem några minuter senare. Känns som att de läckte videon med flit för att få upp intresset, och att lanseringen ligger ganska nära i tiden. Däremot finns det ju en risk att de presenterar en ny Edge snart, men inte börjar leverera förrän i höst.

McAdam sa:
Bengt-re sa:
McAdam sa:
Det ryktas att det kommer en Edge 820 inom en ganska snar framtid. Har du inte alltför bråttom skulle iaf jag vänta på den. Känns som den skulle kunna bli en gyllene medelväg.

https://the5krunner.com/2016/06/13/garmin-edge-820-video-fake-or-fab/

Jag lessnade efter över ett år av rykten... men vem vet. Förr eller senare kommer det väl något....

Fast för ett år sedan var det väl mest önskedrömmar snarare än rykten om en nära förestående produktlansering? Nu sägs det ju att Garmin "av misstag" har lagt ut videos med Edge 820 på sin Youtube-kanal, för att sedan ta bort dem några minuter senare. Känns som att de läckte videon med flit för att få upp intresset, och att lanseringen ligger ganska nära i tiden. Däremot finns det ju en risk att de presenterar en ny Edge snart, men inte börjar leverera förrän i höst.

Fanns något om att garmin varit förbi testlabb med två nya produkter. Så något kommer nog närmaste månaderna. Får bara se vad.

Det ryktades om att 1010 skulle komma any day now i våras och än har den inte dykt upp. Ska man sitta och vänta på potentiella produkter kan det hinna bli off season flera gånger om innan man har något att använda i nävarna.

Henrik_E sa:
Det ryktades om att 1010 skulle komma any day now i våras och än har den inte dykt upp. Ska man sitta och vänta på potentiella produkter kan det hinna bli off season flera gånger om innan man har något att använda i nävarna.

Yepp. Kommer alltid något nyare...

Tillbaka
Topp