Garmin edge 520 plus vs 530

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag beställde min första garmin innan påsk, en 520 plus.
Den var lite seg på att skickas, men idag verkar den landa hos posten.

Samtidigt har Garmin passat på att lansera 530.

Då blir jag såklart fundersam på om det är läge att skicka tillbaka 520'n och gå upp i pris.

Jag tänker använda den för att logga, ev kolla på lite metrics under turen, men mest för att följa stigar från trailforks och strava. Antagligen inte så mycket turn by turn navigation.

530 ska förutom större skärm och bättre batteritid ha en minst dubbelt så snabb processor.
Hur är 520 prestandamässigt? Kommer man bli galen på att den är slö om man vet att det finns något snabbare?

Det verkar även som den ska ha mer inbyggt stöd för trailforks.

Gav 2500 för 520+, 530 verkar landa på 3300 (device only)

Med de fakta som finns idag hade jag också bytt, sedan hur stor skillnad det i praktiken blir vet man ju inte. Kan ju finnas en del buggar i en ny enhet också. Om du har möjlighet, behåll den du köpt och köp hem den nya och jämför. Returnera sedan den du inte vill ha.

DanielS sa:
Med de fakta som finns idag hade jag också bytt, sedan hur stor skillnad det i praktiken blir vet man ju inte. Kan ju finnas en del buggar i en ny enhet också. Om du har möjlighet, behåll den du köpt och köp hem den nya och jämför. Returnera sedan den du inte vill ha.

Kul för nästa kund att få en begagnad enhet! Jäkla fasoner.

530 lätt. Jag vill också ha men min 520 gör jobbet.

530 alla gånger. Dcrainmaker skriver ju just det, att han avrådde från 520+ just pga att den saknade processorkraft. Han skriver även att 530 och 830 är de bästa garmin gjort.

Känns bra att alla tycks hyfsat överens iallafall.
Butiken lär få en oöppnad enhet i retur.
Sen är frågan hur lätt dom lyckas sälja den oavsett :p

N_sandstrom sa:
Jag beställde min första garmin innan påsk, en 520 plus.
Den var lite seg på att skickas, men idag verkar den landa hos posten.

Samtidigt har Garmin passat på att lansera 530.

Då blir jag såklart fundersam på om det är läge att skicka tillbaka 520'n och gå upp i pris.

Jag tänker använda den för att logga, ev kolla på lite metrics under turen, men mest för att följa stigar från trailforks och strava. Antagligen inte så mycket turn by turn navigation.

530 ska förutom större skärm och bättre batteritid ha en minst dubbelt så snabb processor.
Hur är 520 prestandamässigt? Kommer man bli galen på att den är slö om man vet att det finns något snabbare?

Det verkar även som den ska ha mer inbyggt stöd för trailforks.

Gav 2500 för 520+, 530 verkar landa på 3300 (device only)

Jag köpte 820 nu för under 2400kr på bikester

Spacekitty sa:
Ja du ska skicka tillbaka den gamla slöa och köpa nya snabba.

+2

Byt. Den nya är en klart mer kapabel enhet. Gamla 520 dög gott för metrics under rundan och hade en riktigt bra skärm, man sög på batteritid, lagring, navigering.

Nya 530 låter som en väldigt mycket trevligare enhet om du nu tänker dig navigering.

Precis samma läge som TS, köpte 520+ under påsk. Kommer returnera. Snabbare chip och bättre batteritid känns bara det värt att lägga en hel del extra för. Verkar vara många fördelar i övrigt med. Tur kanske att man inte hann börja använda den. Blir intressant att se prisutvecklingen på 520+ nu med, även om det kändes som en enhet som alla butiker inte tog eller hann (körde bara vidare med 520) ta in i sitt sortiment.

Dcrainmaker säger ju ett en ruttberäkning som på 520+ kunde ta 10 min, på 530 tog samma ca 30s. Bara det säger ju mer än nog för att skicka tillbaka som det självklara.

520 plus kom för ett år sen. Då var den gudomligt bra enligt de flesta recensioner. Nu är den inte vatten värd längre. Det är inte lätt att hänga med i svängarna.

Tillbaka
Topp