Garmin Edge 530 eller 830

Jag har under lång tid funderat på att skaffa en dedikerad GPS för mitt cyklande. Har hittills bara använt telefonen men tycker inte den riktigt täcker mina fabricerade behov.

Syftet är att få lite bättre överblick på mitt tränande (tänkte t ex köpa till pulsband), men främst att få lite hjälp att hitta nya stigar samt lite allmänt nörderi. Använder Trailforks en del och har förstått att såväl 530 som 830 är synkade med Trailforks på nåt sätt.

Nu till min fråga: såvitt jag kan läsa mig till är den stora skillnaden mellan 530 och 830 att den senare har en touchscreen. Jag kan givetvis ha missat något. Är touchscreen något som man vill ha på en gps av det här slaget eller klarar man sig bra utan?

Jag inser givetvis att svaret på denna fråga är ”det vet du bara själv”, men läser gärna lite reflektioner från användare av det ena eller andra; helst båda.

Bengt-re

Aktiv medlem
Radiokakan sa:
Jag har under lång tid funderat på att skaffa en dedikerad GPS för mitt cyklande. Har hittills bara använt telefonen men tycker inte den riktigt täcker mina fabricerade behov.

Syftet är att få lite bättre överblick på mitt tränande (tänkte t ex köpa till pulsband), men främst att få lite hjälp att hitta nya stigar samt lite allmänt nörderi. Använder Trailforks en del och har förstått att såväl 530 som 830 är synkade med Trailforks på nåt sätt.

Nu till min fråga: såvitt jag kan läsa mig till är den stora skillnaden mellan 530 och 830 att den senare har en touchscreen. Jag kan givetvis ha missat något. Är touchscreen något som man vill ha på en gps av det här slaget eller klarar man sig bra utan?

Jag inser givetvis att svaret på denna fråga är ”det vet du bara själv”, men läser gärna lite reflektioner från användare av det ena eller andra; helst båda.
Skall du navigera är Touch att rekommendera.

Tackar för alla svar.

Kommer nog inte köpa begagnat även om tipset uppskattas. Att döma av svaren hittills blir det alltså en 830.

Jensen

Aktiv medlem
Hade en 510 med touch, är det bara jag som tycker touch suger på en så liten display? Men kanske tillför något vid navigation, vad vet jag

Senast ändrad:

Flumskola

Ny medlem
Jensen sa:
Hade en 510 med touch, är det bara jag som tycker touch suger på en så liten display? Men kanske tillför något vid navigation, vad vet jag
Jag valde aktivt bort touch eftersom det verkar fullkomligt värdelöst på alla typer av cykeldatorer. Bara att man ibland cyklar när det är kallt och behöver långa handskar för att inte frysa. Eller i regn. Eller svettas i värme.

Jag får väl ta mig till nån handlare och klämma lite när de väl släppts, men tar till mig av synpunkterna från båda läger.

Bengt-re

Aktiv medlem
Flumskola sa:
Jensen sa:
Jag valde aktivt bort touch eftersom det verkar fullkomligt värdelöst på alla typer av cykeldatorer. Bara att man ibland cyklar när det är kallt och behöver långa handskar för att inte frysa. Eller i regn. Eller svettas i värme.
Äh. Har kört både edge 800 och 1030 i både regn, snö och med handskar. Fungerar bra. Bara för att 820 hade en dålig Touch behöver du inte såga konceptet. För navigering och text inmatming är knappar rejält uselt.

Bengt-re sa:
Flumskola sa:
Jensen sa:
Äh. Har kört både edge 800 och 1030 i både regn, snö och med handskar. Fungerar bra. Bara för att 820 hade en dålig Touch behöver du inte såga konceptet. För navigering och text inmatming är knappar rejält uselt.
Det är just textinmatning jag tänker underlättar med touch, men eftersom jag inte använt mer än gps:en på telefonen och i bilen vet jag inte hur nödvändigt det är på en Edge.

frause

Aktiv medlem
Personligen hade jag ju önskat att både 820 och 1030 hade knappar för att tex byta sida, även om 1030:s pekskärm är betydligt bättre än 820. Det är ju inget som säger att de inte kan ha pekskärm för tex textinmatning också.

Bengt-re

Aktiv medlem
frause sa:
Personligen hade jag ju önskat att både 820 och 1030 hade knappar för att tex byta sida, även om 1030:s pekskärm är betydligt bättre än 820. Det är ju inget som säger att de inte kan ha pekskärm för tex textinmatning också.
Med Di2 DA så har du väl knappar på hoodsen som kan fås att byta sida även på 1030?

frause

Aktiv medlem
fhloston sa:
Och om man inte har di2 så finns det en remote

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/146078
Absolut. Det bär dock emot lite att skaffa en fjärrkontroll bara för det. Ytterligare en grej på styret, när gps:en redan sitter där. Det är väl det enda jag är avundsjuk på di2 om.

Dessutom HAR den ju redan en knapp över! Powerknappen används ju inte till nåt annat än att skicka upp ett meddelande om att man inte kan använda powerknappen under pågående aktivitet. Hade ju lika gärna kunnat växla mellan sidor när man har handskar.

Spacekitty

Aktiv medlem
frause sa:
Dessutom HAR den ju redan en knapp över! Powerknappen används ju inte till nåt annat än att skicka upp ett meddelande om att man inte kan använda powerknappen under pågående aktivitet.
Powerknappen används också för att låsa skärmen.

Har clevertraining missat att kronan dalar?

Nu är det bara att hoppas på att det inte blir nån spontan brexit innan dom hinner skeppas :p

michaelk

Medlem
Tack för tipset! beställde också precis en 530 för 2733kr :)

Enligt lagersaldot så skulle den komma in mot slutet av Maj...Låt oss hoppas att de får in den tidigare.

Säkert fler än mig som fått samma mail.

"Thank you for your patience and we are happy to announce that the Garmin Edge 530 GPS Cycling Computer units have finally started to arrive into our UK warehouse.

Some units have arrived this week and we will be receiving the units as well next week.

The bulk of the units are scheduled to be arriving in the last few business days in May as well and going forward we will be sending out notifications every Wednesday evening to update you on your incoming order."

Ambitiös kundservice måste jag ändå säga!

Sohl

Ny medlem
Blev tyvärr ingen tur idag som det regnar ordentligt.

Men jag återkommer så fort jag har provat den.

Tänkte beställa därifrån också.

Finns det nån anledning att INTE välja MTB-paketet? Jag behöver ju ett fäste. Däremot blir jag osäker på silikonfodral och fjärrkontroll.

Schoobang

Aktiv medlem
Radiokakan sa:

Finns det nån anledning att INTE välja MTB-paketet? Jag behöver ju ett fäste. Däremot blir jag osäker på silikonfodral och fjärrkontroll.
jag är ganska säker på att fäste ingår i alla varianter, även den som heter typ "bara gps". Jag hade en Edge 820 innan, köpte utan bundle, och då ingick 2 olika fästen. Ett sånt som sitter direkt mot styret och ett med "arm".

Schoobang sa:
Radiokakan sa:

jag är ganska säker på att fäste ingår i alla varianter, även den som heter typ "bara gps". Jag hade en Edge 820 innan, köpte utan bundle, och då ingick 2 olika fästen. Ett sånt som sitter direkt mot styret och ett med "arm".
Aha. Tack. Då kommer ju saken i ett annat läge.

clnr

Aktiv medlem
Från Clevertraining:

What's in the Box:

530: Edge 530, flush out-front mount, standard mount, tether, USB cable, manuals
Bundle: Edge 530, flush out-front mount, standard mount, speed sensor, cadence sensor, heart rate monitor, tether, USB cable, manuals
MTB Bundle: Edge 530, mountain bike mount, standard mount, speed sensor, Edge remote, silicone case, tether, USB cable, manuals

Fan jag har ju en hoj med riktigt jävla lång reach, och beställde ingen fjärr.

Får sätta garminen på downtube som alla coola endurorejsers.

Spacekitty

Aktiv medlem
kievY sa:
Hur skiljer sig mountain bike mount mot ett flush out-front mount?

Båda sticker väl ut "utanför" styret?
MTB-fästet sticker ut bakom styret, lixom lite ovanpå styrstammen är det tänkt. Styrstammarna är ofta för korta för att gummibandsfästet ska gå att använda.

kievY

Medlem
Ok, så om jag som har 90 mm stam kanske får plats med vanligt gummibandsfästet bör ändå välja mtb bundle för att vara på säkra sidan?
Spacekitty sa:
kievY sa:
Hur skiljer sig mountain bike mount mot ett flush out-front mount?

Båda sticker väl ut "utanför" styret?
MTB-fästet sticker ut bakom styret, lixom lite ovanpå styrstammen är det tänkt. Styrstammarna är ofta för korta för att gummibandsfästet ska gå att använda.

KiwiQ

Ny medlem
Har aldrig haft en cykel dator, är gränssnittet svårt att sätta sig in i? Vad säger ni?

Ni som väljer 530 kontra 830, varför?

Mvh

DanielS

Aktiv medlem
Tycker det går snabbt att komma in i gränssnittet. Det finns ju en hel del att ändra och justera men om man har lite mobil- och datorvana så är det enkelt.

530 vs 830 är väl mest om man vill ha pekskärm eller inte. Hittills så har pekskärmar på den här typen av enheter inte varit så bra. Kanske är det förbättrat på 830. Men jag skulle personligen satsat på fysiska knappar eftersom det fungerar bättre för mig när man är i rörelse.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer