Garmin Edge 800 vs. 810

Onkel

Ny medlem
Garmin Edge 800 vs. 810
Det här har säkert kommit upp i nån tidigare tråd men jag hittade inte efter en snabb översikt så jag startar en ny istället. Om nån vet nån annan tråd där frågan besvaras så hänvisa gärna.

Skatteåterbäringen rullade in i veckan och i ren desperation över att göra mig av med stålarna så tänkte jag köpa en GPS till hojen. :) Har kollat runt lite och fått för mig att det är Garmin Edge man ska ha om man vill lira med de coola kidsen. Då är ju frågan om det är värt att lägga de extra pengarna på en 810 jämfört med en 800? Prisskillnaden i allmänhet är väl inte så gigantisk men eftersom jag blev erbjuden att köpa ett demo-ex av en 800 (med kandens- och pulsmätare samt europakarta) för 3000:- (går säkert att pruta ner ytterligare vid affär) så kändes det ändå som ett värt pris, eller?

Jag har förstått att 810 innehåller några ytterligare tekniska gizmos samt 2 timmar längre batteritid, men är det värt det? Är funktionerna sämre på 800? Sämre display? Krångligare att använda? Etc etc.

Tacksam om någon ids ta sig tid att skingra dessa moln på teknikhimlen.

Garmin Edge 800 vs. 810
Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Är ju ingen superdeal du har hittat:
> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=743435

Hehe, nej tydligen inte. Än roligare är att vill man ha Performance & Navigation bundle (inkl. europakarta) så är det billigare än utan karta. Men ok, då är det utrett. Då är ju frågan om det är värt att lägga till 1500:- för att uppgradera till 810 med samma tillbehör? Är den såpass mycket bättre, eller är det bara för att den är ny?

Garmin Edge 800 vs. 810
Jag köpte sprillans ny 800 performance + navigation för lite mer än 3000 i höstas. Var ett tillfälligt erbjudande, fanns liknande på flera webshops då. Det var i den vevan som 810 skulle släppas (eller hade?). Fått för mig att många butiker trodde de skulle bli sittande med 800, sedan har det visat sig att 810 egentligen inte är så mycket bättre. Tror inte att 800 behöver vara så mycket billigare för att sälja istället för 810. Har inte kollat efter priser eftersom jag köpte i höstas men tror inte att 800 är lika billig längre (som när jag köpte).
Hm, efter lite googling kanske jag har totalt fel, se länkar nedan.

Länken från Mycketvillhamer tror jag är enbart performance bundle utan Europakartan, har för mig att paket med även Europakartan brukar ligga c.a 500-800 kr dyrare.

Sök på Garmin Edge 800 vs. 810 och du skall finna, finns trådar även här.

Själv hade jag tyckt det varit värt typ 500 extra med 810 bara för att slippa plugga i sladd när man ska ladda upp passen, men i övrigt är det nog inget jag saknar.

Kollade lite, och titta, finns billiga erbjudanden (har du googlat alls?)
http://www.wiggle.co.uk/garmin-edge-800-gps-performance-navigation-bundle/
http://www.bikebuster.se/detaljer/230199.html

OBS! ingen aning om hur "bra" ovanstående webshops är.

Garmin Edge 800 vs. 810
Har prisjaktat Performance & Navigation bundle och billigaste är 2595:- + frakt (http://www.loparshop.se/garmin-edge-800-m-puls-kadence-og-city-nav.html) och billigaste motsvarande 810 ligger på 3990:-.

Men frågan är egentligen om 810 är såpass mycket bättre att det rättfärdigar de extra 1500:-? Jag är varken teknik- eller träningsnarkoman men jag vill heller inte köpa nånting dåligt i onödan. Det är ju ändå några tusen spänn det handlar om.

Så vi kan glömma att det kanske finns 100 spänn billigare nånstans och fokusera på själva innehållet i maskineriet. Är det värt de extra stålarna?

Garmin Edge 800 vs. 810
Jag förstår egentligen inte varför man vill ha 810 öht. Smartphonekommunikationen känns mest som en "kul grej", men vad ska man ha det till egentligen? Jag hade gått på Edge 1000 om jag tyckt 800 inte duger.

Garmin Edge 800 vs. 810
JT skrev:
> Jag förstår egentligen inte varför man vill ha
> 810 öht. Smartphonekommunikationen känns mest
> som en "kul grej", men vad ska man ha det till
> egentligen? Jag hade gått på Edge 1000 om jag
> tyckt 800 inte duger.

Helt rätt, skillnaden är verkligen minimal. Har inte kollat runt på priserna men om det är som sägs ovan att man kan få en 800 för 1500 kr mindre än en 810 så är det verkligen hål i huvudet att köpa en 810.

(jag har en 810 och antagligen hål i huvudet)

Garmin Edge 800 vs. 810
Mycketvillhamer skrev:
> Om du orkar läsa in dig på skillnaderna så kan
> du kolla på recensionen av 810 av
> dcrainmaker.com
>
> Den är minst sagt djuplodande.

Djävulskt bra länk, det uppskattas. Efter att ha läst den recensionen (om än kanske inte varje stavelse) så verkar det inte värt att köpa en 810, åtminstone inte för mig. Edge 1000 är helt uteslutet pga att jag inte kan legitimera att lägga ut såna pengar på mitt cyklande utan att öka tiden i skogen med 400%, och det har jag inte tid med.

Nej, det är solklart att det får bli en 800. Om inte butiken jag dealat med tar sig ner till 2600-2700:- så beställer jag den istället.

Tack för hjälpen.

Garmin Edge 800 vs. 810
garfunkah skrev:
> Eftersom han inte ens orkade söka fram den gamla
> tråden så tror jag inte han googlat priser i
> någon större omfattning heller.

Ser inte varför det läggs så mycket vikt vid priset, frågan var huruvida det var värt att betala extra för en 810. Kan du inte läsa frågeställningen så ska du heller inte öppna din elitistiska lilla käft.
Men har man inget liv så har man inte.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp