Garmin Edge Explore 2

UprightCitizen

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Så garmin har släppt explore 2. Jag tror inte att jag är ensam om att vilja ha en cykeldator mest för navigation, så för mig är den intressant. Tyvärr är dom flesta recensenter i mät-allt-som-går-att-mäta-även-om-vi-inte-förstår-innebörden-av-siffrorna-lägret så jag räknar inte med några för mig jätteanvändbara recensioner. DC-rainmaker gjorde en utomordentligt värdelös och pliktskyldig avhandling. Iaf, kan vara något. Hade hoppats på att denna skulle ha multi-band gps iom att explore serien borde vara mer inriktad på att ge sig ut och utforska, men man får nöja sig med något garmin kallar multi-gnss. Återstår att se hur det presterar i tät skog. Jag håller iaf ögonen öppna för fler mer navigationsinriktade omdömmen och beskrivningar av denna.

MagerValp

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Om multi-gnss är det som 1030 plus har så är det ett jäkla lyft vid skogskörning jämfört med ren gps som gamla Explore har.

zinkpasta

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
"Edge 1040 has multiband/dual-frequency GPS, Edge Explore 2 does not", så det verkar dessvärre inte så. Och inte bättre upplösning än föregående Explore..

MagerValp

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
"Edge 1040 has multiband/dual-frequency GPS, Edge Explore 2 does not", så det verkar dessvärre inte så.
Njae, det där med dual-frequency verkar ju vara nytt i 1040. 1030 plus har något de kallar multi-gnss medans gamla Explore bara har vanilj-gps. Multi-gnss på 1030 plus är väldigt mycket bättre än bara gps när man är i skogen, så det verkar som ett rejält lyft för Explore 2.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
"Edge 1040 has multiband/dual-frequency GPS, Edge Explore 2 does not", så det verkar dessvärre inte så. Och inte bättre upplösning än föregående Explore..
Ja, dom kallar det som körs på explore 2 för multi-gnss. Det ska tydligen auto-välja bästa sattelitsystem, medans 1040 har multiband som kan köra parallellt. 1040 verkar ju riktigt tight i positioneringen med detta påslaget. Frågan är hur pass bra detta multi-gnss är, men det kanske de som haft 1030 plus kan svara på då.

zinkpasta

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Njae, det där med dual-frequency verkar ju vara nytt i 1040. 1030 plus har något de kallar multi-gnss medans gamla Explore bara har vanilj-gps. Multi-gnss på 1030 plus är väldigt mycket bättre än bara gps när man är i skogen, så det verkar som ett rejält lyft för Explore 2.
Ah ok. Tycker iofs min Explore presterar gott nog för att navigera efter i okänd mark, men skulle nog ha kunnat tänka mig att uppdatera om tvåan haft multi-freq samt högre skärmupplösning.

Allra helst skulle jag dock ha velat att ViewRanger funnits kvar, och integrerat i en cykeldator..

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Sedan Edge 1000 (2014?) har Garmin Edge haft möjlighet att ta emot både GPS plus en av de andra satellitsystemen (Glonass, Galileo), det är inte multiband.
Multiband betyder däremot att GPS-mottagaren samtidigt tar emot flera av de frekvenser som GPS-satelliterna sänder ut samtidigt, att kombinera flera mottagna frekvenser från samma satellitsystem skall vara det som ger den högre noggrannheten,
men kräver samtidigt mer av mottagaren.
GPS-satelliterna sänder ut flera frekvenser samtidigt och eftersom det är ett i grunden militärt system är vissa frekvenser, de som medger bäst/högst noggrannhet och precision, reserverade för enbart militärt bruk.

MagerValp

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Frågan är hur pass bra detta multi-gnss är, men det kanske de som haft 1030 plus kan svara på då.
Jag bytte från gamla Explore till 1030 plus för ett par veckor sedan och skillnaden är väldigt märkbar. Samma runda vid två olika tillfällen:

Edge Explore har svårt att avgöra vilken stig jag följer:
1658175564782.png

1030 plus visar mer exakt dragning än stigarna på Trailforks:
1658175363549.png

johfo

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Har sneglat på Edge:ar ett tag och vill åt Trailforks-integrationen. Främst är det 830:n jag spanat på, men den känns lite gammal. Uppföljaren lär väl dröja ett tag innan den kommer.
Explore har oxå känts lite gammal.
Nu såg jag denna uoodaterade explore och då kliar det i klickfingret...
Aningen större skärm än 8xx kanske är bra, men jag vill inte ha något alltför otympligt.
Är det något jag kommer sakna som finns i 8xx om jag shoppar loss på en sån tro?
Kommer bara använda den i skogen och har inget intresse av en enhet som ska lägga sig i hur och när jag tränar. Jag vill kunna se var jag varit, vart jag ska ta vägen och kunna lägga in rutter från TF och rita ihop egna rutter att följa (ffa på nya ställen).

UprightCitizen

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Har sneglat på Edge:ar ett tag och vill åt Trailforks-integrationen. Främst är det 830:n jag spanat på, men den känns lite gammal. Uppföljaren lär väl dröja ett tag innan den kommer.
Aningen större skärm än 8xx kanske är bra, men jag vill inte ha något alltför otympligt.
Är det något jag kommer sakna som finns i 8xx om jag shoppar loss på en sån tro?
Kommer bara använda den i skogen och har inget intresse av en enhet som ska lägga sig i hur och när jag tränar. Jag vill kunna se var jag varit, vart jag ska ta vägen och kunna lägga in rutter från TF och rita ihop egna rutter att följa (ffa på nya ställen).
Jag undrar hur kartorna ser ut... det står inget om trailforkskartor på produktsidan. Jag skulle gärna ha trailforks-overlays så att man kan köra utan att lägga in egna routes i förväg. Och när man är vid en stigförgrening så underlättar det att kunna se andra stigar markerade på kartan

johfo

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Jag undrar hur kartorna ser ut... det står inget om trailforkskartor på produktsidan. Jag skulle gärna ha trailforks-overlays så att man kan köra utan att lägga in egna routes i förväg. Och när man är vid en stigförgrening så underlättar det att kunna se andra stigar markerade på kartan
Jag hade fattat det som att alla Edgd har stöd för TF-integration, men att man får installera den appen själv via Garmin Connect på vissa.
TF länkar till en review som förvisso inte något alls om TF, men varför skulle de länka en produkt som inte stöder deras produkt....?

Edit: länk: https://www.trailforks.com/video/130184/

Någon som vet säkert hur det är?

Edit 2: Enligt den här sidan är Exploderar och Explore 2 kompatibla med Garmins Trailforks-app:

Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
chattade med Garmin US:
Session started between Amber and Johan

Johfo:Edge® Explore 2

Amber:

Thanks for shopping on Garmin.com. What questions can I answer for you?

johfo:Hi, I saw the new Garmin Edge Explore 2 and it looks like what I have been waiting for (usb c, multi-gnss etc).

johfo:But it does not say anything regarding Trailforks compatibility...

johfo:When I look at 830, 1030 plus and 1040, product web pages mentions Trailforks compatibility

johfo:but https://apps.garmin.com/en-US/apps/26b07fba-ae21-43c9-a88d-6c75e17fc567 lists it as comatible...is there anything trailforks related 830, 1030 plus or 1040 can do that is missing in the Explore 2? Like app, map overlays etc?

Amber:https://apps.garmin.com/en-US/apps/26b07fba-ae21-43c9-a88d-6c75e17fc567

Amber:The Edge Explore 2 has CIQ for Trailforks

johfo:Does that mean it has all Trailforks opportunities as the 830/1030+/1040 with the TF app and map overlays etc?

Amber:Yes

Johfo:Thanks!

DanielS

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Jag skulle sakna structured workouts i en edge explore. Men är man inte intresserad av intervaller och sånt så kvittar det väl.

Större skärm är bra när man ska navigera, 830/530 är i minsta laget. Jag är också en av dom som tycker precisionen i skog är för dålig (har en 530 vilket ska vara samma som 830 men utan touch och viss rutt-funktionalitet). Är ganska ofta jag missar navigering på stig eftersom stigen förgrenar sig men bara den ena grenen finns på kartan eller det är otydligt vilken man ska välja.

Laan84

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Jag skulle sakna structured workouts i en edge explore. Men är man inte intresserad av intervaller och sånt så kvittar det väl.

Större skärm är bra när man ska navigera, 830/530 är i minsta laget. Jag är också en av dom som tycker precisionen i skog är för dålig (har en 530 vilket ska vara samma som 830 men utan touch och viss rutt-funktionalitet). Är ganska ofta jag missar navigering på stig eftersom stigen förgrenar sig men bara den ena grenen finns på kartan eller det är otydligt vilken man ska välja.
Menar du otydligt som i att det är för litet på skärmen?

DanielS

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Menar du otydligt som i att det är för litet på skärmen?
Nja delvis.

Tänkt dig att du kommer fram till en stigförgrening i skogen, på enheten ser det ut som du ska rakt fram men de två stigarna går 45 grader åt höger resp vänster. Vilken är rätt att fortsätta på?

Något annat som ofta händer är att jag fortsätter cykla på det som ser ut som huvudstigen, helt plötsligt så bara slutar stigen i ingenting och jag märker i efterhand att jag missat en sväng på kartan. Händer ofta när jag försöker följa en trailforks-stig i skogar där det finns andra stigar.

10m fel position gör ganska mycket på stig, kombinera detta med kartor där inte alla småstigar finns med.

Så de gps-förbättringar som gjorts i 1040 tillsammans med större skärm kanske skulle göra det bättre, men min gissning är att det här inte blir helt löst.

MagerValp

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
I såna situationer hjälper Galileo/Glonass till rejält, väldigt mycket bättre positionsangivelse i skogen på min 1030+. Explore 2 ska ju vara likvärdig enligt featurelistan.

johfo

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Galileo/Glonass har man väl även på 530/830? Multi-band GNSS verkar vara det som är nytt på 1040 och ska göra att det blir bättre?
1040 har nåt som heter Dual-GNSS, två simultana band.
Multi-GNSS är visst att den kan växla mellan två band själv. Det var väl nytt på 1030 plus och finns inte på 530/830 som jag fattat det

DanielS

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Multi-GNSS finns på 1030+ och om jag läste rätt även på Explore 2.
Nej inte enligt DC Rainmaker iaf.

Edge 1030+ vs 1040:
"– Added Multi-band/Dual Frequency GNSS/GPS"

Om garmin edge explore 2:
"though they didn’t also swap out the GPS chipset for higher-end multi-band ones seen in some of their other 2022 products."

MagerValp

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2

UprightCitizen

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Garmins terminologi här är lite förvirrande men Multi-GNSS och nulti-band GNSS är olika saker där den senare kan använda fler (två tror jag?) frekvenser simultant medans den första använder ett gps-system åt gången.

Koffea

Medlem
Garmin Edge Explore 2
Stor förvirring kring vilken positioneringsteknik som stöds i Explore 2. Har nu kikat i massa manualer från Garmin.
Edge Explore - finns bara GOS
Edge 530/830 - multi-GNSS
Edge 1030 plus - GPS+GLONASS, GPS+GALILEO
Edge Explore 2 - multi-GNSS

På min Garmin Instinct 2 klocka kan man välja GPS+GLONASS, GPS+GALILEO. Denna klocka sägs ha multi-GNSS men bara på en frekvens alltså inte multipel-band GNSS som på Fenix 7 eller Edge 1040. Det är ju märkligt att Garmin inte är konsekventa i sina beskrivningar.

Koffea

Medlem
Garmin Edge Explore 2
Stor förvirring kring vilken positioneringsteknik som stöds i Explore 2. Har nu kikat i massa manualer från Garmin.
Edge Explore - finns bara GOS
Edge 530/830 - multi-GNSS
Edge 1030 plus - GPS+GLONASS, GPS+GALILEO
Edge Explore 2 - multi-GNSS

På min Garmin Instinct 2 klocka kan man välja GPS+GLONASS, GPS+GALILEO. Denna klocka sägs ha multi-GNSS men bara på en frekvens alltså inte multipel-band GNSS som på Fenix 7 eller Edge 1040. Det är ju märkligt att Garmin inte är konsekventa i sina beskrivningar.
*GOS=GPS

johfo

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
I FesFits review visar de menyinställningarna för GPS.
Titta från 7:05

Screenshot_20220821-143053~2.png
Screenshot_20220821-143041~2.png

Hur ser det ut på 830 och 1030+ ni som har såna och kan kolla?

johfo

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
då är det uppenbarligen samma val på 1030+ som på 530/830, medan Explore 2 har "Multi-GNSS" iställer för dessa två kombi-val...då är ju frågan vad "Multi-GNSS" egentligen är...mystiken tätnar...
Explore (v1) hade visst bara GPS on/off...så något är ju förbättrat/nytt i Explore 2...men undras vad det är och hur det skiljer sig från det som är i 530/830/1030plus...

Spacekitty

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Multi-GNSS är att den själv väljer mellan bästa signalerna från alla sattelitsystemen GPS, Gallileo, Glonas, Beidou och QZSS.

Det gamla är att man fick ställa in apparaterna på GPS, GPS+Glonas eller GPS+Gallileo och hoppas på det bästa. Ingen Beidou eller QZSS.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
Sen är ju frågan hur stor skillnad det gör i praktiken exakt vilken smak av Glonass eller Galileo den har, om det är A+B eller Multi eller Dual eller vad nu Garmin kallar det den här veckan. För att slippa åka vilse i skogen behöver man Glonass eller Galileo och inte bara gamla GPS.

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2
"Multi-GNSS" egentligen är...mystiken tätnar.

Även gamla Edge 1000 från 2014(?) hade möjlighet att ta emot signaler från flera olika GNSS-system
GNSS[/URL] = Global Navigation Satellite System
GPS
GPS+GLONASS
GPS+GALILEO

Multiband skall betyda att GPS-mottagaren samtidigt tar emot fler av de frekvenser som GPS-satelliterna sänder ut, L1 och L5 enl länken nedan, att kombinera flera mottagna frekvenser från samma satellitsystem skall vara det som ger den högre noggrannheten,
men kräver samtidigt mer av mottagaren.
GPS-satelliterna sänder ut flera frekvenser samtidigt och eftersom det är ett i grunden militärt system är vissa frekvenser, de som medger bäst/högst noggrannhet och precision, reserverade för enbart militärt bruk. Men moderna GPS-satelliter har även de "fria" frekvenser(L5) som ger högre noggrannhet särskilt om de kombineras med ge tidigare frekvenserna(L1) = Multi-band.
Så har åtminstone jag förstått det.

DanielS

Aktiv medlem
Garmin Edge Explore 2

Köp & Sälj

Topp