Garmin Fenix 3 HR vs Sapphire 3 HR

JockeS

Aktiv medlem
När julen nalkas och även så en 40-års kris så funderar jag på en liten finare present till mig själv i form av en klocka.

Har kollat en hel del på Fenix 2 då den ligger lågt i pris numera men har inte riktigt fått förståelse kring vad som är sämre med den vs 3an.
Någon som kan komma med input på vad den stora skillnaden är?

Sedan kollar jag numera också på Fenix 3 HR, men är det värt det att gå upp till Sapphire eller räcker det med att stanna på vanliga?
En del säger att Sapphire repas inte och det är den fördelen med det typ.
Men hur upplevs modellen utan sapphire, duger den?

Fenix2 vs Fenix3 är rätt stora skillnader.
I princip är inget samma. Jag har haft båda, hade valt Fenix3. Vad som skiljer föreslår jag att du läser dcrainmakers reviews på de båda.

Jag har intr sapphire, kör med plastskydd över istället. Man köper det till en viss motorola klocka så passar det perfekt, minns intr vilken modell just nu.

Jag har en Fenix 3 utan safirglas och den glaset är inte repigt trots ett och ett halvt års relativt oöm hantering (dvs. normalt bruk och en och annan tjong i medaljongen).

Har f3 med sapphire och är supernöjd. Har då bättre batteritid än med HR så det blev mitt val. Tror ff att ett dedikerat pulsband är bättre samt att det redan fanns hemma så HR gick bort för min del. Priset blev ju inte sämre heller. Tror att jag hittade min för 4.5 k för snart 6-7 månader sen och med HR gick den på ca 6k.
Visst, det kan nog vara kul att kolla pulsen lite då och då men tyckte inte det var prioriterat. Som Marr sa tidigare så har DCR bra tester och kan nog få dig att välja rätt.

F3 Sapphire här, gick på estetik enbart, har den på mig jämnt.
Grym batteritid, och är oväntat bra som smartklocka med info från iphonen.

Stålarmbandet är tungt, men jag gillar't. Skulle aldrig ersätta den med en HR, pulsmätning är bäst via bröstbandet.

Senast ändrad:
Haft en vanlig F3 i 1,5 år. Fortfarande repfri.

Om du tänker skaffa en Sapphire med metallänk...
Tänk på att en metallänk är oflexibel om du vill ha klockan på styret eller utanpå en tröja när det är kallt. Ska du ha den på armen när du cyklar kommer den väga ett ton när styret går bananas över rötter o sten och bli obekväm när om den inte sitter hårt. Sitter den hårt kommer den vara obekväm pga det.

Fördel med metallänk är att den är snygg men det är nog allt.

Jag har en Fenix 3 HR Safirglas och är mycket nöjd! Tydligen så har modellen utan safirglas ha bättre skärm eller det som visas syns bättre. (Hittar inte länk till just detta nu tyvärr).

+
Otroligt funktionsrik
Snabb
Snabb gps
Anpassningsbar
Bra integration med smartphone
Bra skärm i dagsljus
Bra batteri
Mycket bra med HR inbyggt. En av anledningarna att jag köpte den.
Enkelt att alltid ha med sig allt som behövs för att spara data oavsett aktivitet.
-
Aningen svårläst display i visst ljus
Skärmen kunde ha något högre upplösning
Färgerna är något dassiga
Förvirrad höjdmätare som kräver kalibrering då o då
Pulsmätningen är inte hundraprocentig men jag uppskattar den ändå.. bättre än inget alls.

Bilagor

• IMG_3299.JPG
    IMG_3299.JPG
    180.5 KB · Besök: 83
Fanns inte en repa på min Fenix 1 efter 3 års användning, men valde endå att ta saffirglas på min Fenix 3 HR, skönare att veta att det ska lite till för att få en repa på glaset.
Jag tycker HR är riktigt bra, slipper pulsbandet.
Tycker den funkar fint med pulsavläsning på handleden och vad jag vet så har garmin släppt mjukvaruuppdateringar som förbättrar precisionen.

julgus sa:

Oh, tjusigt armband! Men priset för ett sånt Leatherman armband var inte riktigt i mina trakter :O Påminner om Oakley Full Metal Jacket.

Tack! Fick armbandet i present men har inte använt det då jag tyckte det var klumpigt o tungt. Men mha Chronolink så kunde jag använda bandet till Fenixen!
RasmusOlofsson sa:
Oh, tjusigt armband! Men priset för ett sånt Leatherman armband var inte riktigt i mina trakter :O Påminner om Oakley Full Metal Jacket.

Jag valde en med safir för 1,5 år sedan av gammal vana men hade nu i efterhand valt bort det. Glaset är lättare att krossa och metallringen kommer se ut som skit långt innan glaset är repigt ändå.

Tänk också på att du går miste om de skönaste typerna av band om du väljer HR, dvs zulu och nato.

image.jpg

Har en f2. Är supernöjd.
Men skule jag haft den varje dag och eller som smartwatch skulle jag valt en 3a alla dagar i veckan. På träningsrundan tror jag det kvittar lika.

Då blir det att tänka om och leta upp 3an utan HR och Sapphire.
Kör ju ändå bara med pulsband på träning och det är där jag anser jag kommer behöva det.

julgus sa:
Jag har en Fenix 3 HR Safirglas och är mycket nöjd! Tydligen så har modellen utan safirglas ha bättre skärm eller det som visas syns bättre. (Hittar inte länk till just detta nu tyvärr).

+
Otroligt funktionsrik
Snabb
Snabb gps
Anpassningsbar
Bra skärm i dagsljus
Bra batteri
Enkelt att alltid ha med sig allt som behövs för att spara data oavsett aktivitet.
-
Pulsmätningen är inte hundraprocentig men jag uppskattar den ändå.. bättre än inget alls.

Var köpte du hacket till leatherman bandet?

http://chronolinks.com/chronolinks-1/

Klockan "kostar" 3 länkar men gör att bandet blir mindre påtaglig att ha på armen. Fungerar perfekt och luggar mig inte alls i armhåret.

marr sa:
julgus sa:

+
Otroligt funktionsrik
Snabb
Snabb gps
Anpassningsbar
Bra skärm i dagsljus
Bra batteri
-

julgus sa:
http://chronolinks.com/chronolinks-1/

Klockan "kostar" 3 länkar men gör att bandet blir mindre påtaglig att ha på armen. Fungerar perfekt och luggar mig inte alls i armhåret.

marr sa:
julgus sa:

+
Otroligt funktionsrik
Snabb
Snabb gps
Anpassningsbar
Bra skärm i dagsljus
Bra batteri
-

Tack!

Riktigt coolt, Riktigt onödigt.

Kör utan safirglas. Räknar med att en "teknisk" klocka är passé om 4-5 år till skillnad mot en "vanlig" klocka av hygglig kvalite som har en mycket länger livslängd. Så resonerade jag, och jag har använt min fenix 3 som dygnet-runt-klocka nu i ett halvår utan att det finns en enda repa. Och om man räknar med en livslängd på kanske max 5-6 år pga teknikutveckling så är det ju inte hela världen om det skulle bli en repa eller två.....

Jag har repat min ganska mycket och djupt, dock bara plastskyddet jag har över. Frågan är hur det hade blivit utan.
Den har fått en hel del stryk bland annat i stridsfordonet. Inte riktigt vad den är byggd för kanske.

Har en F3 HR Sapphire. Nörd som jag är förbeställde jag från Garmin och inbillar mig att jag var en av de första (vanliga) kunderna som fick den vid släppet. Jag vet, ni blev nu skitimpade..
Köp självklart den med HR, batteritiden är ändå helt okej. Om man av någon anledning vill snåla på batteriet någon gång är det ju bara att stänga av den funktionen.

Hur som helst väldigt nöjd, boetten börjar se risig ut, men glaset är repfritt.
Första plastklockan jag burit till vardags på många år, min IWC planet ocean blev brädad, om än tillfälligt.

Men jag som har 2 pulsband från Garmin redan, passar dom till Fenix-klockan?

Bara för att få med HR-bandet (performancebundle) så får man pröjsa 3-400:- extra

Fenix 2 ska du inte ha, riktigt tråkig buggig modell.
Köp en vanlig Fenix 3. Dina Garmin pulsband passar till. Du mister sk running dynamics som du får med det särskilda pulsbandet till Fenix 3.

kave sa:
Fenix 2 ska du inte ha, riktigt tråkig buggig modell.
Köp en vanlig Fenix 3. Dina Garmin pulsband passar till. Du mister sk running dynamics som du får med det särskilda pulsbandet till Fenix 3.

running dynamics, är nog inget jag behöver.. Att springa är inte min grej.. :)

Akoa sa:
Verkar bli riktigt bra priset på garmin nu imorgon enligt mail jag fått :)

Inga av dom mailen jag fått gäller Fenix 3an..
Dock bevakar jag den på prisjakt och får notisar om prisändringar, men har inte fått något mail om att den kommer med i BF?

JockeS sa:
Akoa sa:
Verkar bli riktigt bra priset på garmin nu imorgon enligt mail jag fått :)

Inga av dom mailen jag fått gäller Fenix 3an..
Dock bevakar jag den på prisjakt och får notisar om prisändringar, men har inte fått något mail om att den kommer med i BF?

Jag fick mail från löparshop. Fenix 3 silver Hr för 2899kr. Bara ett exempel.

Jag kan tillägga, utöver alla hyllningar ovan, att jag är både otroligt nöjd med min F3S utan HR och med Garmin och deras support. Jag hade oturen att få en av de riktigt tidiga klockorna med dåligt GPS-chip. Ett kort samtal senare hade jag en retursedel från Garmin och fick en ny klocka med vändande post. Nu ville det sig inte bättre än att den nya klockan helt oförklarligt stängde av sig kanske en gång i månaden så att jag fick mjukåterställa den för att den skulle starta. Egentligen inget allvarligt fel och som jag skulle kunna leva med, men Garmin skickade en ny klocka igen fort som bara den.

Metallarmbandet skulle kunna buckla en stridsvagn och har inget med en sportklocka att göra. Jag har använt deras orginalgummiband i snart två år utan att det har gått av runt hålen som deras tidigare armband gjorde.

Min har svenska.
Och jag kan bara hålla med tidigare skribenter, safirglas känns onödigt. Dagligt användande i över ett år och inga repor syns.

mcperand sa:
Metallarmbandet skulle kunna buckla en stridsvagn och har inget med en sportklocka att göra. Jag har använt deras orginalgummiband i snart två år utan att det har gått av runt hålen som deras tidigare armband gjorde.

Jag håller inte med...älskar armbandet i rostfritt, och att klockan blir riktigt stilig med det.
Enda gången det stör är vid attackcykling i stenkistor, då märks tyngden.

Men jag cyklar sällan med klocka på, sitter alltid en edge på cyklarna.

Metallbandet har varit med på både vansbro, lidingö och vasaloppet, och allt från fina festmiddagar till söndagshäng med kidsen.

Husabuse sa:
mcperand sa:

Jag håller inte med...älskar armbandet i rostfritt, och att klockan blir riktigt stilig med det.
Enda gången det stör är vid attackcykling i stenkistor, då märks tyngden.

Men jag cyklar sällan med klocka på, sitter alltid en edge på cyklarna.

Metallbandet har varit med på både vansbro, lidingö och vasaloppet, och allt från fina festmiddagar till söndagshäng med kidsen.
Jag är kanske lite känslig med utslitna handleder efter en ishockeykarriär, med lösa benbitar, uttänjda ligament och redan en ulnaförkortning, men jag får direkt ont av det tunga metallarmbandet. Men eftersom smaken är olika så är det tur att båda sorterna följer med :-)

Vill man ha en klocka för träning i första hand så är 735an lätt och smidig. Med både inbyggd hr och möjlighet att koppla pulsband av olika slag om man föredrar det. Saknar dock barometer så höjddatan är inte lika bra.

Stigtramparn sa:
Vill man ha en klocka för träning i första hand så är 735an lätt och smidig. Med både inbyggd hr och möjlighet att koppla pulsband av olika slag om man föredrar det. Saknar dock barometer så höjddatan är inte lika bra.
Jag var också inne på en Fenix 3 men det slutade med en Forerunner 735XT. Visst, inte lika snygg och sämre batteritid samt saknar några funktioner, men lättare, mindre och billigare.

Har en Saphire 3 sen över 1,5 år.
Är överjävligt nöjd med batteritiden. HR har kortare PGA ett mindre batteri i den klockan.
Använder aldrig metallarmbandet ska slumpa bort den till en ortsbo för en back öl.

Är dock inte nöjd med Garmins förändring av funktionen "tävla i en föregående aktivitet" i navigeringen.
Där de gick från att ha beräknad sluttid till medelhastighet.
Vem vill inte i ett längre lopp veta hur de ligger till tidsmässigt mot föregående år och se den beräknade sluttiden? Vem tusan vill se sin medelhastighet?
Men det kanske skall skapas en egen tråd till Garmins utvecklingsavdelning.

Då var en Fenix 3a inhandlad bara såhär 1 år senare :)

2 snabba frågor till er vana användare.

1. Vart i sthlm, gärna skärholmen, kan man köpa nato-bandet så man blir av med silikonbandet som är oskönt.
2. Kommer ha klockan 24/7 på armen och vill att den reggar cykelpendlingen automatiskt.
Sköter klockan detta själv eller måste jag aktivera den varje gång jag sätter mig och ska cykla till och från jobbet?

JockeS sa:
Då var en Fenix 3a inhandlad bara såhär 1 år senare :)

2 snabba frågor till er vana användare.

1. Vart i sthlm, gärna skärholmen, kan man köpa nato-bandet så man blir av med silikonbandet som är oskönt.
2. Kommer ha klockan 24/7 på armen och vill att den reggar cykelpendlingen automatiskt.
Sköter klockan detta själv eller måste jag aktivera den varje gång jag sätter mig och ska cykla till och från jobbet?
På A svarar vi, vet ej.
På B, du måste själv starta funktionen och låta klockan bestämma position.

Sugen på nytt armband till min Fenix 3, jag använder den både till vardags och till löpning, ni som kör läderarmband, använder ni det till aktivitet också? Hur pallar bandet svett och väta?
Är ju rätt drygt att behöva byta band mellan vardag och löpning tex....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp