Garmin Fenix 5 (5, 5s, 5x)

Är sjukt nöjd med min F3:a fortfarande och ser ingen anledning att byta än De nya banden verkar dock intressanta om de passar

Banden till de nya heter 20,22,26.
Fenix 3 har 26,2mm i fästet för band. Så om siffrorna står för bredden uppe vid klockan, så borde alla passa. Men 5x passa bäst.

5Xan ska enligt Garmin ha fått det 3an hade, "Tävla i en föregående aktivitet"
Där visas info om vart man ska cykla, om man ligger före eller efter den tidigare aktiviteten och den beräknade sluttiden.
Det som försvann från 3an var "Den beräknade sluttiden"
Mycket användbart på tävling (där banan är lika från föregående år).

Dina eller en kontakts aktiviteter kan laddas ner från Garmin Connect. Sen är det bara att följa spåret, ska man cykla på okänd ort där man har en kamrat på Garmin Connect så kan man ladda ner banan till klockan och köra med klockan som guide. Det kan göras på 3an oxå , men då måste man göra enligt följande steg Navigation - Banor - (välj bana) - Kör bana - (välj tex cykling), tryck på start när ni tagit er till startplatsen.

Har lagt en beställning men nu återstår det att se om det funkar oxå.

Ebbelee sa:
Där visas info om vart man ska cykla, om man ligger före eller efter den tidigare aktiviteten och den beräknade sluttiden.

Dina eller en kontakts aktiviteter kan laddas ner från Garmin Connect. Sen är det bara att följa spåret, ska man cykla på okänd ort där man har en kamrat på Garmin Connect så kan man ladda ner banan till klockan och köra med klockan som guide. Det kan göras på 3an oxå , men då måste man göra enligt följande steg Navigation - Banor - (välj bana) - Kör bana - (välj tex cykling), tryck på start när ni tagit er till startplatsen.

Finns den för leverans nu? Ved fick du betala?

Jag köpte en vanlig Fenix5. Skönt med lite mindre än fenix3 jag hade innan.

Knappt hunnit testa något än.

Fler som kör fenix5?

Jag bytte för en månad sedan ut min iWatch 2 mot en Fenis5S.

Har en edge520 på cykeln så den på armen är mer för övriga aktiviteter som (löpning, gång, styrka osv).
Plus som vanlig klocka ochså, såklart :)

Är efter en månads användande sååå grymt nöjd med Fenixen :)

Jag tjackade också Fenix 5s och är mycket nöjd. Är glad att dom släppte 5s (som redan är stor) istället för 5 och 5x som jag tycker är alldeles för groteska och fula.

Det svarta silikonbandet. Sitter bra. Och passar. Är dock sugen på att köpa det bruna läderarmbandet och ha det till vardags på jobbet etc.

marr sa:
Vad har ni för band till era klockor?

Original svart. Har en Fenix 5 med safirglas som jag bytte till från en Apple Watch. Sjukt bra batteritid och underbara funktioner. Kör med en Edge 520 som backup på cykeln. Men den behövs inte. Fenix:en är så jäkla träffsäker. Nämnde jag att den har sjukt bra batteritid? 5S hade varit för liten på min handled annars verkar den smidig. Dock sämre batteritid på den om jag inte missminner mig.

TCyklar sa:
Det svarta silikonbandet. Sitter bra. Och passar. Är dock sugen på att köpa det bruna läderarmbandet och ha det till vardags på jobbet etc.

Jag köpte ett zuludiver läderband istället. Klart mycket billigare. Men utan snabbfäste såklart.
Tar några minuter att byta.
Tycker garmins band är på tok för dyra.

marr sa:
TCyklar sa:

Jag köpte ett zuludiver läderband istället. Klart mycket billigare. Men utan snabbfäste såklart.

Bra tips. Vilken modell köpte du? Var?

TCyklar sa:
marr sa:
TCyklar sa:

Bra tips. Vilken modell köpte du? Var?

Den här, http://royalstraps.se/product/nyhet-desert-patrol-läder-nato
Dock inga, 22mm i lager :(

Ni som har eller har haft fenix 3, funkar det att se tex höjd eller vad klockan är medan man har ett löppass igång? Eller pausar registreringen när man bläddrar fram klockan eller höjdmätaren?

Du kan fritt bläddra omkring hursomhelst utan att klockan pausar. Du kan dessutom visa upp till fyra olika saker samtidigt på skärmen, tex klocka, höjd (gps eller höjdmätare), puls, sträcka.

Aha, måste man göra någon slags inställning för att det ska funka? Jag är lite intresserad av att köpa en och min fru som har en fenix3 sedan några månader påstår att hon inte kan se hur mycket klockan är när hon tex löptränar utan att klockan pausar registreringen. Och så vill man ju inte ha det. Hon gör väl nått fel då skulle jag tro.

PKJoacim sa:
Aha, måste man göra någon slags inställning för att det ska funka? Jag är lite intresserad av att köpa en och min fru som har en fenix3 sedan några månader påstår att hon inte kan se hur mycket klockan är när hon tex löptränar utan att klockan pausar registreringen. Och så vill man ju inte ha det. Hon gör väl nått fel då skulle jag tro.

Om jag inte minns fel, så är det bara att hålla inne down knappen på fenix3. Så kommer man tillbaka till klockläget, med aktiviteten igång i bakgrunden.

Men enklast är ju att lägga in en datasida i varje aktivitet med det man önskar se. Tex. Tid på dagen och höjd om man vill ha det.

marr sa:
PKJoacim sa:

Om jag inte minns fel, så är det bara att hålla inne down knappen på fenix3. Så kommer man tillbaka till klockläget, med aktiviteten igång i bakgrunden.

Men enklast är ju att lägga in en datasida i varje aktivitet med det man önskar se. Tex. Tid på dagen och höjd om man vill ha det.
Du minns helt rätt, långtryck på down och man kom ut till klockläget igen. Utan att pausa registreringen. Min otåliga fru har bara snabbduttat på down, långtryck tar på tok för lång tid för att testas. ?

PKJoacim sa:
marr sa:
PKJoacim sa:

Du minns helt rätt, långtryck på down och man kom ut till klockläget igen. Utan att pausa registreringen. Min otåliga fru har bara snabbduttat på down, långtryck tar på tok för lång tid för att testas. ?

Jag vågade inte riktigt chansa heller, så plockade fram trean direkt efter jag postat för att kolla så det var rätt :p

För samma funktion på fenix 5 så väljer man widgets under något av hot keysens.
Jag satte den på down, av gammal vana.

Jag har jämfört 5:an med 3:an och kan inte motivera prisskilnaden. 3:an med handledsmätning kan köpas för strax under 4000kr. Det blir nog senare i höst.

Tror jag säljer min trea faktiskt. Känns inte som dem fyller någon funktion. Vad kan man tänkas få för en helt nu icke hr? Eller ja refurbished från garmin. Icke sapphire men med titanband.

Ebbelee sa:

Har du en bra beskrivning på hur man gör på 5x också?

Någon som reflekterat över hur usel den optiska pulsmätaren är under aktiviteter?

Utbrett fel på garminforumet med.

Bifogar en jämförelse mot edge 800 med hrm-run band.
Den röda grafen är edgen.

image_41005.png

digpix sa:
Har inte sett några sådan pulsavvikelser på min Vivoactive HR eller den nya Fenix 5X. Ser mycket konstigt ut.

Läste om det på garmins forum, därför jag gjorde testet.

Den höll ju sig helt ok i ett par-tre timmar. Aktiviteten är 4h 45min lång ungefär.

Efter att ha läst en hel del om hur svajigt pulsmätrning på handled är (verkar dock vara stora individuella variationer) är jag snarast förvånad över hur bra det ser ut inledningsvis :)

/Johan

Tillbaka
Topp