Garmin forerunner 610 HRM

ska köpa ny garmin klocka då min gick sönder. men jag vet inte riktigt vilken jag ska köpa. jag funderar på garmin forerunner 610 HRM. är det någon på happy som har en sån som kan säga om den är bra eller inte. sen om någon har nån annan garmin klocka som den tycker är bra kan den gärna siga vilken och varför.

Jag har en Forerunner 405 CX som jag är ganska nöjd med. Funktionaliteten är mycket bra och den fixar snabbt på satelliterna även i stadsmiljö. Det jag är besviken på och det rejält är den urusla batteritiden, det pratas om 8 timmars träningstid i manualen men det är "BS". Jag får max lite drygt 4 timmar ur min innan den börjar pipa om låg batterinivå. Har uppdaterat till senaste mjukvaran men det hjälpte inte.

Köpte min första träningsklocka i vintras, en Garmin Forerunner 910xt HRM. Först och främst var den tänkt för löpning. Sen blev jag med cykel och kompletterade med ett styrfäste och en GSC10(speed/cadence). Sen kom en cykel till, så blir väl till att köpa en till GSC10.

20 timmars träning ska den klara. Har cyklat en mjuk skön 8-timmars runda och den indikerade 2 av 4 korvar kvar. När jag satte den på laddning hade den 76% kvar i batteriet. Skulle säga att den har grymt bra batteritid. Vätternrundan 2013 blir elddopet för den.

Springer själv med 610 sedan ett år tillbaka och är jättenöjd med den. Klockan har allt man behöver och är lätt att använda. Smarta menyer och bra knappar. En sak jag gillar extra är vibrationslarmet, man känner verkligen på armen när larmet går. Själv har jag ställt in min så att den burrar vid varje passerade 1000 meter. Batteritiden räcker gott och väl till. Springer rundor på typ en timme och jag laddar klockan kanske var tionde runda ungefär. Enkel dataöverföring via medföljande usb-sticka. Jag använder även en Garmin stegfrekvensmätare som ligger i särskild urskärning i sulan på mina Adidasdojor.

Skulle jag använda klockan även till cykling skulle det nog bli en 910 istället. Men som löpklocka är 610 riktigt riktigt bra.

Har haft både Forerunner 305 och 410 tidigare och måste säga att 610 är klart bättre. Smidigare storlek, bättre batteritid och bättre funktioner samt enklare användning.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------

> pipa om låg batterinivå. Har uppdaterat till
> senaste mjukvaran men det hjälpte inte.

Det blev sämre i version 2.50, innan den var batteritiden bättre.

jomper skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > pipa om låg batterinivå. Har uppdaterat till
> > senaste mjukvaran men det hjälpte inte.
>
> Det blev sämre i version 2.50, innan den var
> batteritiden bättre.

OK jag hade för mig att det pratades om att batteritiden var åtgärdad vid någon uppdatering av mjukvaran men det kanske var fel. Jag är i alla fall urless på detta och funderar allvarligt på att byta tillbaka till någon Polarvariant med GPS funktion.

Jag har använt både 410 och 610. Enda fördelen med 410 är att den går att används som klocka när man inte tränar.

610 an är jag riktigt nöjd med. Batteritiden har räckt för 18 timmars träningspass. Den är helt vattentät till skillnad mot 410. Det går även att få in gps-spår så att man får pilanvisningar i korsningar.

Det som suger mest med 410 är touchfunktionen. Helt omöjlig att använda när det regnar, när man toksvettas eller när man har handskar på sig.

MarcusS skrev:
> Jag har använt både 410 och 610. Enda fördelen
> med 410 är att den går att används som klocka
> när man inte tränar.
>
> 610 an är jag riktigt nöjd med. Batteritiden har
> räckt för 18 timmars träningspass. Den är helt
> vattentät till skillnad mot 410. Det går även
> att få in gps-spår så att man får
> pilanvisningar i korsningar.
>
> Det som suger mest med 410 är touchfunktionen.
> Helt omöjlig att använda när det regnar, när
> man toksvettas eller när man har handskar på
> sig.

Jag kör med en 405 till löpning och touchkontrollerna är lika värdelösa på den. Lap/stop/start är ju fysiska så det funkar men om man vill spexa till det och köra intervaller med klockan så är det ett jävla meck.

Tillbaka
Topp