Garmin pulsband skenar...

Larden

Ny medlem
Jag har en Garmin Edge 800 som jag haft ett par år. För ett tag sen började pulsen skena på visningen. Jag trodde då att det var batteriet i pulsbandet som var på upphällningen. Bytte alltså. Nollade genom att hålla batteriet upp och ner 4-5 sekunder, väntade 60 sek innan jag satte i det nya batteriet. Pulsen fortsatte skena, men stabiliserade sig efter 5-6 minuter. Vid nästa pass, som var en hel vecka senare skenade pulsen igen. Vad f-n ska man göra. Jag har det mjuka pulsbandet. Någon som har ngt tips??

Byt batteri i pulsbandet så blir pulsen normal igen. Hjälpte på mitt band i a f. Även om bandet är nytt så kan fabriksbatterierna vara gamla.
/K

Min erfarenhet är att kontaktytorna i pulsbandet helt enkelt slits ut. Det fördröjs om man tvättar ordentligt efter varje användning. Byt en gång per år, så är det lugnt. Och då menar jag bara bandet. Polar tar ca 250 kr för ett band och det funkar till Garmin också, om man skär bort lite gummi runt tryckknapparna. Garmins egna band vet jag inte vad de kostar.

Bytte batteri till ett som enligt förpackningen ska hålla till sep 2019...
Fortfarande visar den helt åt pipan. 152 i vilopuls - brukar vara under 50 iaf.
Kan tänka mig att den visar fel på 100 slag, typ, men det känns ju som att det kan man inte leva med...
Nu ska jag maskintvätta bandet. Har tidigare bara skjöljt av det i ljummet vatten efter användande. Ska se om det hjälper. @Gandhi - Om du läste mitt inlägg, så såg du att jag haft den i två år, typ... Hjälpte iaf inte at byta batteri denna gången.
Återkommer med -om det hjälpte att tvätta bandet.

Av egen erfarenhet händer detta mestadels i stark motvind och/eller nedförsbackar - alltså när det blåser på ordentligt i tröjan. På våren och hösten när det är lite kallade blir man ganska torr på bröstet vilket försämrar kontakten med pulsbandet. Detta i kombination med en friskt fladdrande tröja och/eller statisk elektricitet (jag är lite oklar på den faktiska fysiken) så uppstår det spikar i pulsdatan.

Jag kan rekommendera att du läser http://www.dcrainmaker.com/2010/04/troubleshooting-your-heart-rate.html - han förklarar alla tänkbara orsaker bättre än mig!

Än en gång, se bandet som den slitprodukt det är. Jämställ den med ett däck eller en kedja. Det är även prismässigt en bra jämförelse.

Kristoffer skrev:
-------------------------------------------------------
> Har haft rejäla problem med märkliga
> pulsvärden, borta sedan jag började med
> kontaktgel.
>

+1, inga bekymmer längre

Jag hade samma problem med Suuntos band, aldrig Garmin. Jag började också med blågel (apotekets bakom disk variant), nu när bandet är ett år gammalt återkom det, så kanske geologens teori stämmer. Ska köpa ett nytt för att kolla.

Tillbaka
Topp