Garmin Vivoactive + iPhone som cykeldator

turbo100

Medlem
Hej,
Som rubriken säger hoppas jag kunna använda telefonen som 'display' och visa data från pulsklockan.
Jag har en Vivoactive 3 Garmin klocka som mäter all data men vill projicera det till telefonen och montera den på styret som cykeldator.
Hur får jag min iPhone att visa data från pulsklockan i ´realtid'?
Vill kunna koppla till ANT+ kadensmätare oxå..
Någon som vet?

Senast ändrad:
Du har ju en broadcast funktion på klockan som skickar pulsdata via ant+ till kompatibel enhet. Så din telefon måste ha en app, ex Strava som agerar cykeldator och tar emot pulsdata. Ev kadenssensor kopplar du direkt till telefonen. All annan data (sträcka mm) spelas in från telefonens signaler, så det enda du får från klockan är pulsen. Med tanke på hur oprecis pulsmätning på handleden kan vara så kan du lika gärna köpa en billig pulssensor för bröstkorgen och ta data från den istället för från klockan.

Du kan mig veterligen inte visa någon annan data från klockan än just pulsen, tror ingen annan sensor kan broadcastas via ant och Garmin-appen fungerar ju inte som en realtids träningsapp (likt Strava, Endomondo, Runkeeper, Wahoo etc)

Okey - tack
Trist att inte GC kan köra realtid, fast då kanske dom konkurerar för mycket med sina egna cykeldatorer..
Låter som att jag får ha klockan för att synka med GC i efterhand så jag får all data samlad (stress, sömn, löpning osv)..

Sedan ha en extern app (i telefonen som jag vill ha med av andra anledningar oxå) som cykeldator -

- hoppas jag kan skicka puls över ant+ samtidigt som cykel-appen är igång på klockan..
- hoppas jag att kadensmätarens signal kan uppfattas av både klocka och telefon..
.. men saker blir sällan som man hoppas..

Borde inte min vivoactive 3 kunna sända puls över bluetooth till Strava/Runkeeper?
Jag kan aktivera puls-sändning på klockan men oklart för mig om det är över BT eller ANT+, gissar det senare för jag får set inte att fungera..

Stämmer. Sänder bara över ant+ så har du en telefon som inte stödjer det så är du tillbaks på det jag skrev, skaffa ett BT pulsband. Fördelen är ju att du kan annda pulsbandet till klockan också och få mer precis mätning där.

Inte egentligen relaterat till din fråga men pulsmätning på handleden är mycket opålitlig och kommer inte ge särskilt bra data.

Fulkinesen sa:
Inte egentligen relaterat till din fråga men pulsmätning på handleden är mycket opålitlig och kommer inte ge särskilt bra data.
+1
Sådan pulsmätning kan funka bra vid stillasittande/lugna aktiviteter men inte när man är mer aktiv.
Men en hel del av åtminstone Garmins GPS-klockor med pulsmätning på handleden går det även att ansluta deras pulsmätande bröstband till.

/Håkan

HåkanC sa:
Fulkinesen sa:
...Sådan pulsmätning kan funka bra vid stillasittande/lugna aktiviteter men inte när man är mer aktiv. ...
/Håkan
Jag tänkte likadant eftersom min gamla Garmin hade pulsband som funkade bra när jag joggade och var generellt tveksam till handled, sedan råkade jag diskuterade detta med en tysk kollega som är ex-elit Triathlon (X ironman's osv) som nöjde sig med exaktheten på garmin handled (dock inte iWatch)... då kände jag.. whatever.. och killen i fråga är som sagt idog med allt vad det innebär i statistik, exakthet osv..
Själv har jag statistik från 3 år med pulsband (löptröning) och 1,5 år handled.
Jag ser ingen skillnad i kvaliten på mätningarna mellan dessa.
Jag har samma fett-nivå under testerna,
vad bygger ni kommentarer som att handled inte fungerar under last?

Det verkar som väldigt många tycker det fungerar kass vid cykling. Jag har bara en fitbit och där kan jag hålla med den som skrev att " funkar på natten - om man sover stillsamt". Möjligen är Garmin bättre men alla tycker inte det.

turbo100 sa:
vad bygger ni kommentarer som att handled inte fungerar under last?

Egen erfarenhet. Om jag kör ett intensivt pass så kommer min handledssensor inte alls uppfatta de höga topparna utan registrera en maxpuls på kanske 20 slag under bröstbandets. Men alla experter är också eniga om att det är så. Läs valfritt test på DCRainmaiker: https://www.dcrainmaker.com/

I stort sett är alla eniga utom din kompis. :)

Under ett längre pass kan snittpulsen bli ungefär densamma, men i "realtid" blir det stor skillnad (ex om du vill köra pulsintervaller). Sen tycker jag att cykling funkar sämre än löpning, antagligen pga handledens position. Högintensiva styrkepass (tänk crossfit), då är mätningen helt åt skogen.

Jag ska dra detta en runda till med min Tyske kompis :)

Om jag får för mig att köpa en Garmin Edge 530 i framtiden vilket sannolikt kommer hända, är BT-givare även då rätt val eller skulle man i så fall gå på ant+?

Edge 530 klarar både ANT+ och BT, så valet är fritt. Clevertraning har fortfarande bra pris med rabattkod, finns i lager även om det står att den inte för det.

Är det en amerikansk sida, den här Clevertraining?
Vad har dom för leveranstider?
Kanske kan någon länka 530´n här så jag hamnar rätt?
Hur blir det med tull?

Senast ändrad:
Det fungerar fortfarande.

Skrmavbild2019-07-26kl.14.12.03.png

Nog jag som slarvade med tangentbordet..
Tack för hjälpen med koden :)
Beställde en Edge 530 så blir det nog bra.
Jag gav upp telefon med en massa appar och krångel och denna 530 lär lira fint med mina andra garmin-prylar.

Tips på billiga bra sensorer (kadens/watt/puls) mottages tacksamt!

Jo man får räkna med åtminstone ett halvår innan värsta buggarna är fixade. Men det är samma med alla deras grejer.

MackanG sa:
turbo100 sa:
Beställde en Edge 530 så blir det nog bra.

Läs gärna på https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/f/edge-530 så du inte tror att du köpt en enhet som fungerar bra. Jag har tyvärr en själv. Garmin är inte kännda för att kunna utveckla fw till sina enheter men detta är nog rekord.
Såg lite om detta på nätet men jag har handlat fler prylar som är ganska nybakade och FW brukar släpa (- har erfarenhet av MSI Bios så är hårdhudad :)
Jag tycker 530 verkar vara en cool pryl och har det jag behöver så den är värd en chans!

Tillbaka
Topp