Garmin’s Training Effect

Gatuzzo

Aktiv medlem
Garmin’s Training Effect
Hallå!

Jag tycker att Garmins funktion training effect är lite rolig och nu när jag börjat använda en Edge 520 plus så har den funktionen / informationen försvunnit, någon som vet vad det kan bero på?
Tidigare loggade jag med Fenix 3HR.
Kör alltid med pulsband..

Mvh

Garmin’s Training Effect
Det är ju Garmins sätt att försöka klämma ut mer pengar ur sina kunder. Du måste köpa en dyrare cykeldator för att få se "training effect".

Minst sagt irriterande... man måste alltså köpa en cykeldator med touchskärm för stt få de mer avancerade funktionerna. Jag vill inte ha touchskärm på min cykeldator.

Garmin blandar ihop hårdvaruformat med mjukvarutjänster på ett fullständigt idiotiskt sätt.

Garmin’s Training Effect
Håller med om att Garmin blandar och ger när det kommer till (offline) mjukvarufeatures när de binder dem till viss HW. Men det konstigaste är hur inkonsekvent den kopplingen är då jag får ”Training Effect” i GC för aktiviteter med min urgamla 920XT men inte på den ett år yngre Edge 520an.

Lyckligtvis finns andra analysverktyg/tjänster som kan göra motsvarande skattningar.

Garmin’s Training Effect
520+ stödjer inte TE.
"Here are the Garmin devices that have Training Effect: Fenix 5 Plus, Fenix 5, Fenix 3, Fenix 2, 935, 920XT, 645, 630, 620, 735XT, 235, 230, Chronos, and the Edge 1030."

//Jocke

Garmin’s Training Effect
Jag råkade ut för en rolig bugg med TE, gårdagens 3x12 över/under med IF 0.93 och 30 minuter i pulszon 4 resulterade i 1.7 aerobisk last och ”primary benefit Recovery". Så bra blir det när man beräkningarna ska utföras lokalt på enheten isf centralt på serversidan.

Garmin’s Training Effect
Det är ju Garmins sätt att försöka klämma ut mer pengar ur sina kunder. Du måste köpa en dyrare cykeldator för att få se "training effect".

Minst sagt irriterande... man måste alltså köpa en cykeldator med touchskärm för stt få de mer avancerade funktionerna. Jag vill inte ha touchskärm på min cykeldator.

Garmin blandar ihop hårdvaruformat med mjukvarutjänster på ett fullständigt idiotiskt sätt.

Liten parantes är att touch inte är krav då ingen av mina tre enheter har touch men ändå presenterar TE

Garmin’s Training Effect
Jag råkade ut för en rolig bugg med TE, gårdagens 3x12 över/under med IF 0.93 och 30 minuter i pulszon 4 resulterade i 1.7 aerobisk last och ”primary benefit Recovery". Så bra blir det när man beräkningarna ska utföras lokalt på enheten isf centralt på serversidan.

alla pass måste loggas genom sin garmindator eller? Hälften av mina pass just nu syncas direkt från zwift.

Garmin’s Training Effect
Som jag förstår det görs beräkning av TE och VO2max lokalt i Garmin-enheten (om den har denna feature), dvs att synka pass från andra plattformar / enheter till GC funkar inte och den enda workaround jag känner till är att logga dubbelt.

Garmin’s Training Effect
alla pass måste loggas genom sin garmindator eller? Hälften av mina pass just nu syncas direkt från zwift.

Loggar alla pass med Garmin Edge (830), inomhus parallellt med TrainerRoad, men den har några gånger har buggat och ger väldigt låga siffror siffror för TE (och "rekommenderad återhämtning") vilket gör det än mer frustrerande att dessa beräkningar inte görs "server side" i GC. Lyckligtvis finns det ju andra program/tjänster som GoldenCheetah, Strava, TrainingPeaks men man kan inte låta bli att undra hur Garmin kom fram till att detta var en bra lösning (för användaren).

Garmin’s Training Effect
Loggar alla pass med Garmin Edge (830), inomhus parallellt med TrainerRoad, men den har några gånger har buggat och ger väldigt låga siffror siffror för TE (och "rekommenderad återhämtning") vilket gör det än mer frustrerande att dessa beräkningar inte görs "server side" i GC. Lyckligtvis finns det ju andra program/tjänster som GoldenCheetah, Strava, TrainingPeaks men man kan inte låta bli att undra hur Garmin kom fram till att detta var en bra lösning (för användaren).
Ja det är underligt av Garmin.
Tack för svar.

Garmin’s Training Effect
Garmin är långt från logiskt, vissa saker sker lokalt, vissa i GC. Vissa settings är specifika per hårdvara och vissa kan sättas på kontot och vissa på GC. Man vet aldrig riktigt var man skall rota :) Webben skiljer mot appen osv. Minns att det var någon imperial/metric setting när jag köpte min klocka som var tvungen att sättas i klockan, trots att man redan satt det på sitt konto och/eller i GC.

Garmin’s Training Effect
Det är också jobbigt att om man loggar ett pass med "fel enhet" så görs inte beräkningen om. T ex. om man startar en löpning men inser att man var sugen på trail och kör traillöpning, då tokdör VO2-max och även om man ändrar i efterhand så har man slaktat sitt värde.

Tillbaka
Topp