Gary Fisher paragon, lång ram?

wman

Aktiv medlem
Har en Gary Fisher Paragon som jag tror är från 1999. Har alltid tyckt att ramen känns lång på den. Kan man se någonstans vad det är för storlek på ramen, eller mäta sig till? Funderar på om en kort styrstam kan lösa problemet? Eller uppkommer andra problem då istället? Har även funderingar på om det skulle vara lönt att byta till skivbromsar. Finns det adaptrar till sådana gamla fästen?

Bilagor

• IMG_9484.JPG.jpeg
    IMG_9484.JPG.jpeg
    261 KB · Besök: 53
Jadå, Gary kallade geometrin för Genesis och var med dåtidens mått mätt en rätt intressant föraning inför framtiden. Idén var enkelt uttryckt att gör överröret längre samt baktriangel och styrstam kortare.

Singular sa:
Jadå, Gary kallade geometrin för Genesis och var med dåtidens mått mätt en rätt intressant föraning inför framtiden. Idén var enkelt uttryckt att gör överröret längre samt baktriangel och styrstam kortare.

Okej, intressant! Dock verkar ju min styrstam vara relativt lång ändå. Skulle en sån här funka om jag vill ha kortare mellan sadel och styre: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/answer-atac-ame-mtb-stem/rp-prod129174
Eller något man bör tänka på när det gäller styrstam?

Det beror på vilken tjocklek ditt styre har.
Styrstammen du länkade till är för 31.8mm styre.
Har du 25,4 mm diameter på styret så passar den inte.

storfiskarn sa:
Det beror på vilken tjocklek ditt styre har.
Styrstammen du länkade till är för 31.8mm styre.
Har du 25,4 mm diameter på styret så passar den inte.

Tack för tipset!
Hade det tunnare såg jag nu men det löses väll enklast genom att köpa ett nytt styre också då det gamla ändå känns smalt.

Senast ändrad:
Visst finns det adaptrar för skivbromsar till den där. Standarden heter IS. Tänkt på att du behöver hjul med fäste för skivor också.
Men jag hade först sett över skicket på alla delar och funderat på vad mer som behöver bytas. Risken är stor att det blir dyrare att uppgradera än att köpa en helt ny cykel.

Skivbromsfästet bak är av någon tidigare standard. Går kanske att hitta men det var en kortvarig standard så utbudet av adaptrar är litet.

s sa:
Visst finns det adaptrar för skivbromsar till den där. Standarden heter IS. Tänkt på att du behöver hjul med fäste för skivor också.
Men jag hade först sett över skicket på alla delar och funderat på vad mer som behöver bytas. Risken är stor att det blir dyrare att uppgradera än att köpa en helt ny cykel.

Ja det är nog så kanske att det inte är värt det. Var mest en fundering som kom upp. Jag har bytt kedja, kransar och vevlager under senare tid så den går nog ett tag till men kanske inte värt det ändå. Har ju en anthem också så denna är mer som reserv.

Kristoffer sa:
Skivbromsfästet bak är av någon tidigare standard. Går kanske att hitta men det var en kortvarig standard så utbudet av adaptrar är litet.

Okej, det gör ju det hela ännu mer onödigt att krångla med känns det som då. Får nog köpa nya belägg till v-bromsarna och hålla mig till dem istället.

Kristoffer sa:

Åfan. Utgick från att det var IS men nu när jag googlade så såg jag att det var någon uråldrig variant av skivbromsfäste. Tur att du uppmärksammade så jag inte lurade iväg TS på något misstag.

s sa:
Kristoffer sa:

Åfan. Utgick från att det var IS men nu när jag googlade så såg jag att det var någon uråldrig variant av skivbromsfäste. Tur att du uppmärksammade så jag inte lurade iväg TS på något misstag.

Jag kunde ju även tagit bilden från det hållet där fästena sitter så hade det kanske underlättat :)

Nu är det ju svårt att veta när man inte ser fästet, men om det är Treks gamla system så fanns adaptrarna att köpa billigt från duells tidigare. Finns säkert kvar i någon gömma.

Har för mig att det kallades hays fäste eller något liknande då hays var bland de första att leverera skivbromsar back in the dags, kollade när jag funderade på att göra samma sak på min gamla joshua. Brukar finnas ganska gott om dessa att hitta på eBay bl.a. om man fortfarande vill spendera pengar på att hålla nostalgin vid liv.

https://www.google.se/search?q=haye...oOTVAhWDYpoKHeN9B-YQ_AUIECgB&biw=1024&bih=672

Skit i skivbromsar - du behöver ju lösa såväl bromsar som nya hjul och det är, förutom fästet, kanske lite väl mycket för en i ärlighetens namn rätt modest (om än funktionell och härlig!) cykel.

Verkar vara nån form av hays-fäste ja. När jag googlade på det hittade jag div lösningar, endel ser mer hemmagjorda ut än andra. Men tror som ni säger att det inte är lönt att lägga den tiden och pengarna på en så pass gammal cykel med facit i hand. Men tack för hjälpen. Väntar på styre, styrstam och nya klossar mm så kan det nog bli bra ändå!

Tog ett bra tag att få hem prylarna från crc men nu har jag monterat och testat och det känns som en helt annan cykel. Ska ut o köra lite längre och känna efter mer hur det blir på lite distans(bara kört runt kvarteret. Om någon undrar över färgvalet på styret så har jag tänkt tanken att lacka om ramen till helvit. Men också tveksamt om det är värt mödan på en gammal cykel.

Bilagor

• IMG_7163Rl.jpg
    IMG_7163Rl.jpg
    201.2 KB · Besök: 40
  • IMG_7165Rl.jpg
    IMG_7165Rl.jpg
    282.3 KB · Besök: 42
Jag tycker inte du ska lacka om den av två skäl:
- Den är ju skitsnygg! På det där viset de var förr. Kulturarvs-förstörelse att lägga ett lager över den där. ;-)
- Om du fastnar i cyklingen har du snart köpt en eller ett par nya cyklar. Då är det bortkastade pengar och tid. Och dessutom är den ju skitsnygg som den är, med eller utan vitt styre.

Snälla, lacka inte om den!

Har ett rött Spank styre som jag kan byta mot ditt vita om du bara låter bli att lacka om den?

Okej, ska nog inte lacka om den :s hehe
Bara att den är väldigt blekt i det gula men det är väll naturligt med tiden. Sadeln ska också bytas nån gång, får se till vad. Tips?
Gillar iof det vita så kanske ska dra till med en matchande vit sadel.

Tillbaka
Topp