Gasa Getingar. [OT]

Aktiv medlem
Gasa Getingar. [OT]
Jag har ett litet getingbo längst ner i ett hörn på huset. Det är ganska dålig fart på det och egentligen skulle jag inte brytt mig. Men problemet är att jag skall måla om huset och måste både skrapa och måla just där, vilket verkar iritera dem lite.

Det andra problemet är att boet sitter någonstanns inne i väggen då de flyger in bakom en planka i smalbenshöjd. Så det är svårt att komma åt dem och jag vet inte hur många utgångar de har om jag börjar sprejja med något getingavlivande.

Funderade på en saftfälla precis under men då får man väll bara med sig dom som letar socker gissar jag på. Eller så göder jag dem..HAHA

Så frågan är om det finn snågon typ av gas eller liknande som stiger uppåt somman kan ställa under utan att riskera att elda upp hela huset. Någon som vet något eller har något förslag.

Gasa Getingar. [OT]
Hade samma problem när jag skulle måla huset förra året, två getingbon inne i väggen. Ringde Anti-cimex, smidig lösning. Har elimenerat ett bålgetingbo med hjälp av radar en gång för några år sedan, det var lite läskigare men funkade också. Sent på kvällen är alla getingarna inne i boet, spraya - täpp till hålet - vänta en stund - spraya igen, upprepa vid behov.

Gasa Getingar. [OT]
Tack för tippset klydde!

iMats, Skönt att du blev av med dem. Men gällande Bålgetingar så kan det vara bra att veta att de faktiskt inte är så himmla läskiga och farliga som folk tror. Bålgetingen är den fredligaste getingen, den äter bara levande insekter så du slipper den dessutom runt grillfästen och den håller faktiskt andra jobbiga insekter borta. Den är desuutom rätt läcker att se.

Hade jag haft ett bo så hade jag nog behållt det om det inte var på fel ställe(som nu).

De skall dock göra lite ondare om man blir stungen, Men inte för att de är giftigare utan bara för att de har lite smärtökande medel i gitet.

Kan vara bra att veta:)

Gasa Getingar. [OT]
Nä jag har inget emot bålgetingar, eller andra getingar heller för den delen, men det satt lite illa. Hade en hög med ved som skulle kastas in genom ett (öppet)fönster till vedboden och boet satt precis ovanför. För varje gång man missade fönstret och träffade väggen blev dom mer och mer irreterade och det gick till slut inte vara där. Annars är dom som sagt en av de lugnaste av getingarterna.

Fascinerande små insekter, läste någonstans att ett normalstort getingbo gör av med ca. 20000 flugor och andra byten per dygn. Vet inte om det stämmer. Det är i alla fall kul att se när dom jagar.

Gasa Getingar. [OT]
Hade ett litet getingbo i garaget för några år sen. Vi levde i fred. Jag var inte i garaget så ofta och när jag var där surrade de lite från sitt bo uppe på en hylla och jag hämtade det jag skulle hämta utan konflikter. Tills en hetsporre beslöt att det var dags att inleda en ny era. Klädde på mig regnkläder och gick in med badmintonrack (närstridsvapen) och en radarburk. Gick in, smög mig fram till boet och sprayade som satan, sprang ut och fäktades för mitt liv. In och spraya mer, ut och fäktas. Jag vann en klar seger. Tror att du kan ta ihjäl boet om du sprayar de troliga ingångarna ordentligt.

Gasa Getingar. [OT]
Du tar en petflaska. Häller god saft i botten. Sedan skär du ut trekantiga små hål. Du skär ett "A" och sedan fäller du in "A't" lite lätt. Precis lagom stor för en liten geting. Typ "A't" skall vara 15 mm högt. Getingarna kryper in men kan ej gå ut. Dom kommer somna på rygg i saften.

Se bild:

fÃllakopiera.jpg ht=555

Lycka till !

//Skogling

Gasa Getingar. [OT]
När jag fick getingar i en stenmur alldeles bredvid cykelskjulet så bekämpade jag dom med dammsugare: Dammsugaren släpades ut i trädgården, och placerades med röret utan munstycke alldels bredvid utflygningsplatsen. Sedan slog jag på dammsugaren och lät den gå i en timme. Efter det var nästan alla getingar döda, och boet drabbades av svältdöd.

Gasa Getingar. [OT]
Skoglings flaska funkar till annat också.
-Byter man ut saften mot rödvin, så fångar man Bigmollo.
-Byter man ut saften mot Trapistöl, så fångar man Nypan
-Byter man ut saften mot en liten sketen titanskruv, så finner man snabbt Skogling själv i botten av flaskan.

Gasa Getingar. [OT]
Yeah baby!

"You smell that? Do you smell that? Napalm, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of napalm in the morning."

Gasa Getingar. [OT]
Tack för alla superbra förslag:)...Men detdär om saften, den fångar väll bara de getingar som jagar saft. finns ju andra i boet som har andra uppgitfer..är det inte så?

Knäskåls skall jag nog köra på.Måsta bara fixa några hemförsäkringar till först.

Men jag lärju slippa skrapa färgen i det hörndet:)

Gasa Getingar. [OT]
> Men detdär
> om saften, den fångar väll bara de getingar som
> jagar saft. finns ju andra i boet som har andra
> uppgitfer..är det inte så?
>
Så här har jag fått lära mig:

På försommaren jagas "ved" för att bygga bo
På högsommaren jagas socker för att mata ungarna
På sensommaren jagas protein för att klara vintern

Tänk på det. När attackeras saftglaset coh när attackeras den grillade köttbiten?

Gasa Getingar. [OT]
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> jahaja...får ställa dit en trerätters då.
>
> Ska jag ta ett vinpaket till dem?..:)

Då rekommenderar jag den klassiska Solleröcombon: sniglar, pizza och pannkakor.

Gasa Getingar. [OT]
Det är gasol som gäller

Hörde om någon som körde damsugartricket men konstaterade att getingarna inte dog så då tog han gasol och sög in, gissa om det small :-)

Farsan testade det smarta tricket att elda upp boet han hade i ett av sina älgpass, det hela slutade med att hela passet brann ner, smart farsan.

Gasa Getingar. [OT]
Känns som detta helt klart inte är ett helt ofarligt ämne.

Living on the edge helt enkelt.

T-bone. Är det ok om jag kör fyra rätters och lägger in en vegitarisk pizza med korv?

Gasa Getingar. [OT]
Startgas fungerar utmärkt. Startgasen är egentligen eter vilket får getingarna att somna in och dö, eller om du sprejar för lite, bli dåsiga. Då ramlar de ut ur boet och du kan lätt trampa eller slå ihjäl dem.

Gasa Getingar. [OT]
Röstar oxå för dammsugare. Reta dom på lämpligt sätt (peta eller banka eller nåt) när dammsugaren är påslagen så är det fler som flyger ut ur boet.

Gasa Getingar. [OT]
Jag vill inte tänka på vad som händer på natten när man ligger i sin säng och hela getingboet kryper ut ur damsugaren i jakt på protein.

Gasa Getingar. [OT]
Annars gör man som min farfar brukade göra :P

1) Sug upp dom i dammsugaren...
2) Gå till en sten eller till vatten
3) Sätt damsugaren på "blås" istället för sug.. dock måste det vara ganska stark blås om de ska mosas
4) Splash (mot stenen) eller plums (i vattnet)..
5) Då har du troligen en hög med geting mos eller en massa dränkta getingar som blir utmärkt till fiske sedan..

Det skulle jag nog säga att det är det bästa sättet att mörda getingar.. Tänk bara på att stoppa munstycket under vattnet bara :P Annars är dom nog hyffsat arga när dom kommer ut och inte dör :P

Gasa Getingar. [OT]
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill inte tänka på vad som händer på
> natten när man ligger i sin säng och hela
> getingboet kryper ut ur damsugaren i jakt på
> protein.

Gör inte det!! Det var någon som gjorde det och blev orolig så han satte T-sprit flaskan (eller något likande) vid dammsugarmunsstycket och satte på dammsugaren. Uppenbarligen var det tillräckligt varmt eller tillräckligt med gnistor där inne för att gaserna skulle antändas till en härlig explosion.

Sov istället gott för alla getingar har garanterat slagit ihjäl sig när dom slungas in i dammsugarslangens alla böjar.

Gasa Getingar. [OT]
Jag suger regelmässigt in hela boet med getingar o allt i dammsugaren. Iaf så länge de inte är galet stora.

Se till att kliva på påsen efter för annar brukar de börja krypa ut genom röret efter några timmar, lite groggy o jävligt sura :O

Gasa Getingar. [OT]
Min farfar använde 2l pet-flaskor och hängde bacon i dem med lite vatten/tvål/socker mix i botten för att ta hand om sådana: http://en.wikipedia.org/wiki/German_wasp

Bålgetingar har jag bara sett här i Sverige, de finns inte i de delar av USA där jag har bott.

Lite rolig läsning här: http://en.wikipedia.org/wiki/Schmidt_Sting_Pain_Index

Jag har sett gått om Tarantula Hawks hemma i California, men har inte råkat illa ut.

800px-DSC05816_Tarantula_Hawk.jpg

Fick däremot lära mig tidigt i livet att http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_wasp är inte att lekas med.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp