Gatusopning - Stockholm

JPKC

Aktiv medlem
Gatusopning - Stockholm
Halli hallå! För ett par veckor sedan hade jag en tråd ute om folk har koll på när vägarna sopas i Stockholm. Nu när våren är än närmare undrar jag om ni har koll på hur det ligger till ute i förorterna med sopning. I Danderyds kommun ska de börja sopa idag så snart ska det onda gruset vara borta...

Gatusopning - Stockholm
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ekerö kommun har lagt på ett extra lager grus.
> På riktigt.
> /J

Märkte det igår, cyklade på vägen som ett vanligt fordon.

Gatusopning - Stockholm
bigmollo skrev:
> På riktigt.
> /J

What the hell!! Man har blivit förbannad för mindre.

Gatusopning - Stockholm
bigmollo skrev:
> På riktigt.
> /J

HAHA!,..fan ibland lider jag med dig ...på riktigt alltså!

Gatusopning - Stockholm
JLarsson skrev:
> Generellt sopas inget grus bort förrän i Juni i
> Stockholms län, det kan väl inte vara någon
> överraskning ? :-/ J

+1

Gatusopning - Stockholm
Generellt sopas inget grus bort förrän i Juni i Stockholms län, det kan väl inte vara någon överraskning ? :-/ V

Generellt sopas inget grus bort förrän i Juni i Stockholms län, det kan väl inte vara någon överraskning ? :-/ V

Gatusopning - Stockholm
bigmollo skrev:
> På riktigt.
> /J

haha, man kan ju undra hur de tänkte då..

(fyi, i linköping har de så smått börjat sopa rent på gatorna)

Gatusopning - Stockholm
Det kan väl svårligen påstås vara en överraskning att det generellt sätt inte sopas bort något grus i Stockholms län förrän i juni? :-/J

Gatusopning - Stockholm
Ja från stigningen efter Tappström ner till bron och sista nerförsbacken innan Skå-kyrka var så skakig igår att jag började hallucinera om kolfiberstyre på pendlaren. Det är inte sand. Makadam snarare. Inte kul. :( Men å andra sidan så brukar dom sopa rätt tidigt. Hoppas på att det görs i veckan.

-Skogling

Gatusopning - Stockholm
Skogling skrev:
----------------------------------------------------- Men å andra sidan
> så brukar dom sopa rätt tidigt.

Redan i början av juni?

Senast redigerad av en moderator:
Gatusopning - Stockholm
Det där med juni låter mysko. Jag trodde att de flesta kommuner norr om polcirkeln har som ambition att alla gator ska vara rena tills senast 1 maj. Kanske ett argt brev till alla kommuner som missköter sig är på plats?!

Gatusopning - Stockholm
JPKC skrev:
> Kanske ett argt brev till alla kommuner som
> missköter sig är på plats?!

Här på mitt jobb har vi slutat skirva arga brev. vi skriver numera bara hårda brev.

Så skcika ett riktigt jävla hårt brev till kommunerna så skall du se på grejjer!!

Gatusopning - Stockholm
Ekerö brukar vara snabba med att få bort gruset. Förra året var gruset borta i mitten av mars. I år är det inte så konstigt att det ligger kvar längre eftersom det varit kallare och snöat mer.

Gatusopning - Stockholm
Vic skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> --- Men å andra sidan
> > så brukar dom sopa rätt tidigt.
>
> Redan i början av juni?

Jag tror i veckan faktiskt. :)

Gatusopning - Stockholm
Ville skrev:
> JPKC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske ett argt brev till alla kommuner som
> > missköter sig är på plats?!
>
>
> Här på mitt jobb har vi slutat skirva arga brev.
> vi skriver numera bara hårda brev.
>
> Så skcika ett riktigt jävla hårt brev till
> kommunerna så skall du se på grejjer!!

Jag vet inte om att vara hård är min grej (kan man förresten vara det när man åker omkring i spandex?) utan det klär mig mycket bättre att vara arg, sur och vresig!

Gatusopning - Stockholm
Här i Örebro strör man stenkross,flisor, som garanterat ger minst en punka per cyklist varje vinter.
Dessutom återvinner man gruset (kontaminerat med en viss mängd glas) och sprider det på nytt till nästa säsong. Härute i mitt område sopas det i juni. I torsdags hade jag häng på två polisbilar in mot centrum i femtio blås på tempocykeln. Undvek den fullgrusade cykelbanan av naturliga skäl. De båda bilarna fulla av myndighetsutövare log mot mig och gjorde tummen upp när jag gled upp jämsides.
En subjektiv tolkning att man kan köra på annat än cykelbanor innan dessa är sopade.

Gatusopning - Stockholm
För två-tre veckor sedan sopade man en del cykelvägar inne i stan, typ från Operan till Stadshuset. Läste samma vecka i lokalblaskan att sopgubbarna och -gummorna hade kört igång sitt race och skulle på en vecka hinna med att sopa bort allt grus och damm - 10000 ton totalt. Ett par dagar senare kom det en släng snö och då grusades det igen. I samma veva verkade man ge upp sopningen dessutom, för allt ligger ju kvar fortfarande.. I morse såg jag dock en sopbil som var ute och körde. Visserligen på bilvägen, men den kanske tar en sväng på cykelbanorna också.

Gatusopning - Stockholm
Nu har jag inte läst hela tråden men...

Generellt sopas inget grus bort förrän i Juni i Stockholms län, det kan väl inte vara någon överraskning ? :-/ T

Gatusopning - Stockholm
Ni har det bra ni som bor där man börjar sopa redan i mars.
Själv bor jag numera i Stockholms län, här börjar man generellt sett inte sopa bort grus förrän i juni.

Dock märkte jag förvånat i morse att grus saknades på vissa partier av cykelbanan på nordvästra sidan av E4:an Västertorp-Liljeholmen. Precis som om en sopbil kört på utvalda delar av den.

Gatusopning - Stockholm
Så ni menar alltså att gruset sopas upp alls i Stockholm? Jag trodde bara man lät skiten vara..
Man lär sig något nytt varje år.

Gatusopning - Stockholm
Jörgen_A skrev:
> "När vintern tappat greppet är det dags att
> vårstäda Stockholm. Sand ska sopas upp från
> cirka 360 mil gång-, cykel- och körbanor. Denna
> vecka startar sandsopningen i innerstaden."
>
> http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafik--Stadsmil
> jo/Sandsopning-pa-gang/
>

Det var rolig läsning, jag kunde inte låta bli och lämna en liten kommentar i kontaktrutan:

Toppen att sopningen kommer igång, ett säkert vårtecken. Jag undrar om det finns någon prioritering av de stora pendlarstråken från förorterna in till innerstan? Många cykelpendlare, inklusive jag själv, skulle uppskatta det. Om samordning med kranskommuner gick att göra skulle det vara ännu bättre, Solna, Ekerö osv ....

Mvh
/dag

Få se om det kan ha någon effekt ......

Gatusopning - Stockholm
gille skrev:
> Så ni menar alltså att gruset sopas upp alls i
> Stockholm? Jag trodde bara man lät skiten vara..
>
> Man lär sig något nytt varje år.

Allt grus sopas inte upp, bara här & där för syns skull... :-( T

Gatusopning - Stockholm
Så då var det redan juni ute på Ekerö!

Allt är sopat från Drottningholmsbron och ut på Färingsö. Nästa tur blir med racern, Yipiiie!

Gatusopning - Stockholm
Imorse gav jag killen i lastbilen med sopaggregat en slängkyss på vägen in mot stan, han såg mest förvånad ut... I Täby har alltså sopningen påbörjats!

Gatusopning - Stockholm
zapiens skrev:
> Så då var det redan juni ute på Ekerö!
>
> Allt är sopat från Drottningholmsbron och ut på
> Färingsö. Nästa tur blir med racern, Yipiiie!

Ekerö tillhör ju som bekant inte Stockholms komun... :-) T

Tillbaka
Topp