GBG 24/3 - MTB runda 2h / 5-6 mil?

sdtbn

Ny medlem
Ska ned o besöka Göteborg med omnejd på torsdag och tänkte testa väglaget i GBG då.
Hur långt är våren kommnen i GBG?
Har nåon något bra tips på en MTB runda på ca 2 h, 5-6 mil?
Jag vill inte köra på isiga skogsstigar utan gärna barmark och kankse någon asfaltssträcka om det behövs.

Någon som kan komma med bra förslag?
Ska ge mig ut under tidig eftermiddag den 24/3 för att köra denna runda.

/Thomas

Senast redigerad av en moderator:
5-6 mil på 2h? typ 25-30 i snitt alltså! Respect! så fort cyklar inte jag mtb!

7 varv på grusåttan i skatås ger ju 56 km! Kul? njae....

Söderut till lindome och sedan över spårhaga till billdal och hem via säröbanan ger 5-6 mil men det är bara asfalt!

Oj, här var folk inte så hjälpsamma. Den kanske beror på att flest turerna går på vanliga stigar oavsett väder. Då brukar farterna ligga mellan 6 - 15 km/tim.
Mitt tips är att hänga på Leos Happyride. Du kommer kanske inte ligga först men jag garanterar en upplevelse.

jag menade inte att vara ohjälpsam, men jag känner inte till så mkt grusväg i gbg-området som inte har 3 mil transport och går att hålla 30 på...

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, här var folk inte så hjälpsamma. Den kanske
> beror på att flest turerna går på vanliga
> stigar oavsett väder. Då brukar farterna ligga
> mellan 6 - 15 km/tim.
> Mitt tips är att hänga på Leos Happyride. Du
> kommer kanske inte ligga först men jag garanterar
> en upplevelse.

+1 på vad Robert skriver.
Om du vill cykla lite själv på måfå så rekomenderas Ängårdsbergen. Där är det svårt att köra vilse och man kan köra lite på känn.

Om du har GPS så titta på poolis hemsida, där finns det en hel del matnyttigt: http://www.polheimer.com/mtb.html
/Peter

Härligt.
Vore kul o vara med på torsdagskvällen på Happyriden men är osäker på om jag är kvar i GBG vid den tiden.
Är det fortfarande mycket is på stigarna? Kanske försvinner det mycket de närmsta dagarna.
Ska titta lite på era förslag.
Tack så länge!

PerFormance: 2h / 5-6 mil
Ja lite snabbt är det nog för "riktig" MTB.
Har tiderna kvar i huvudet efter vinterns blandning mellan mycket asfalt och större stigar.
Kommer man in i skogen på riktigt nu när våren kommer så går det ju lite saktare.

Som sagt, ganska mycket is i helgen men lite borde det ju smälta till på torsdag. Mina standardrundor är nog ganska isiga just nu. Den enda av dem som är 5-6 mil är Sandsjöbackaleden från Sisjön till Sandsjön och tillbaka, men jag skulle tro att det är djupfryst då det är ganska tät skog. Sandsjöbacka super-8 är också 5-6 mil (?) men den är egentligen som bäst när det är ganska torrt.

Något som är enkelt att följa är ju Bohusledens oranga markeringar. Oftast väldigt bra cykling. Går att köra på vid Bohus, Angered, Öjersjö, Skatås, Östra Mölndal och Kållered. Kör så länge du orkar och spurta tillbaka på asfalten sedan.

/Mats

Tahultrundan kanske skulle passa om du vill ha barmark, mesta dels asfalt men man kan hitta på lite egna avstickare med MTB-banan och andra stigar i Delsjön för att få lite mer sig och skogskörning.
Jag brukar även göra en avstickare från Dammvägen upp genom Kasterkullakyrkogård mot Maderna sedan runt Prästtjärn och sedan ner genom Fingösaravinen för att göra den längre.

Tahultrundan: (en av versionerna) Brukar cykla den bakvägen jämfört med denna kartan.
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=98805

Bohusleden verkar intressant.
Alltid bra med markerade leder så man vet vart man ska ta vägen och att man hittar tillbaka.
Tänkte starta vid Skatås och köra norrut.

Någon som har dagsfärsk information om underlaget på Bohusleden?

Tillbaka
Topp