[GBG/GSC] Nya infoskyltar i Delsjöområdet

Westman

Aktiv medlem
Hej!

Idag monterade vi nya informationsskyltar på de flesta spänger och turnpikes vi byggt ideellt i Delsjöområdet. Kanske stannar någon nyfiken individ och upptäcker att det är cyklister som ligger bakom att de nu kan ta sig fram torrskodda på dessa ställen.

Mvh
Westman och Edvin, GSC stigvård

PS. Nya skyltar vid områdets entrepunkter är också på gång. DS.
IMG_20200330_140242.jpg
IMG_20200330_152342_303.jpg
IMG_20200330_152342_304.jpg
IMG_20200330_152342_305.jpg

Feta kudos till Edvin & alla er andra som jobbar oförtröttligt och hårt med att göra fina stigar åt oss alla...
Körde via spångarna på både Kalhygget och bort mot Getryggen idag och det ser riktigt premium ut med skyltarna.
Grymt snyggt och föredömlig reklam/karma för GSC med sådana initiativ...

Bravo! Ni gör en fantastiskt insats! Inte bara med detta, utan framförallt med all stigvård ni gör kring Göteborg.

Hej, stort tack för alla glada kommentarer, det värmer :)

En fråga från Stockholms Stigcyklister: har ni snickrat skyltarna själva?
Som Westman sa så är de egen tillverkade. Jag har graverat in texten och skurit ut dem med laserskärare på Microverkstan här i stan. Det går riktigt snabbt och enkelt!

Sen har jag slabbat på gjutepoxi och försökt fylla upp igen texten så gott det går. Det bästa hade nog varit att bygga/göra en gjutform runt om och gjuta in 1 mm epoxi över hela framsidan för att hindra att vatten blir stående i texten. Det får bli nästa generation om skyltarna verkar funka i övrigt.

Grymt fint! Ni gör ett fantastiskt arbete!

Gällande skylten: svårt med liggande trä och gravyr. Tror du inte epoxin förvärrar snarare än räddar skylten? Tätt lager på färg är dåligt när trät blir fuktigt (underifrån plus luftfuktighet). Vi har gjort mycket skyltar i Lexby i Partille, och då använt oss av lite olika lösningar. Ek, lärk eller gran (i den ordningen) håller sanslöst mycket längre än furu som er skylt ser ut att vara gjord i, men framförallt (och tyvärr) så är ju plast eller rent av aluminium eller rostfritt väldigt bekymmersfritt i jämförelse. Finns dock vissa bekymmer med att skyltarna då håller längre än eldsjälarnas engagemang, vilket leder till att det ligger plast- och plåtskräp i naturen när trät de suttit fast på ruttnat bort..

Om den är epoxiad runt om borde det väl vara hyfsat lugnt kanske? Om inte träts inneboende fukt ställer till det.
Mvh killgissaren

Har inte hittat någon bra översättning till svenska för Turnpike :)

Den består av en ram gjord av stockar eller stenar som sedan fylls på med grus/sten. På så sätt bygger lyfter man upp stigen och får en torr passage.

Grymt fint! Ni gör ett fantastiskt arbete!

Gällande skylten: svårt med liggande trä och gravyr. Tror du inte epoxin förvärrar snarare än räddar skylten? Tätt lager på färg är dåligt när trät blir fuktigt (underifrån plus luftfuktighet). Vi har gjort mycket skyltar i Lexby i Partille, och då använt oss av lite olika lösningar. Ek, lärk eller gran (i den ordningen) håller sanslöst mycket längre än furu som er skylt ser ut att vara gjord i, men framförallt (och tyvärr) så är ju plast eller rent av aluminium eller rostfritt väldigt bekymmersfritt i jämförelse. Finns dock vissa bekymmer med att skyltarna då håller längre än eldsjälarnas engagemang, vilket leder till att det ligger plast- och plåtskräp i naturen när trät de suttit fast på ruttnat bort..

Yes, vi ville inte använde stål eller plast av just de anledningar du nämnde. Därför provar vi ialla fall först med trä. Jag försökte få tillgång till en cnc för att göra skyltarna men gick bet. Därav lasern.

Skyltarna är gjorda i lärk(om jag kommer ihåg rätt från när jag köpte listen för länge sen) och helt inkapslade av epoxin så förhoppningsvis så räcker det. Annars får vi prova något annat.

Hur har ni gjort skyltarna? Cnc? Har du några bilder?

Den består av en ram gjord av stockar eller stenar som sedan fylls på med grus/sten. På så sätt bygger lyfter man upp stigen och får en torr passage.

Stenkista eller brokista brukar den typen av konstruktion brukar kallas på svenska.
/MVH Anläggningsingenjören

+1
Turnpike är en avgiftsbelagd väg, eller egentligen själva vägtullen/bommen.
Javisst, men jag citerar från Sällskapsresan SOS - "Ord kan ha flera betydelser, älskling." :)
IMBA benämner denna konstruktion Turnpike i deras bygg- och underhållsdokument.

Brokista var bra tycker jag. Stenkista använder vi för att beteckna både naturligt förekommande och omplacerade stensektioner, brokista är ju mer unikt för denna konstruktion.

Javisst, men jag citerar från Sällskapsresan SOS - "Ord kan ha flera betydelser, älskling." :)
IMBA benämner denna konstruktion Turnpike i deras bygg- och underhållsdokument.
Då är det nåt de hittat på själva. Den betydelsen av turnpike finns iaf inte med i nåt av alla de online-lexikon jag lyckats hitta.

Enda gången jag har hört ordet är i samband med betalvägar i Usa/Kanada.
Här är lite olika förklaringar https://en.wikipedia.org/wiki/Turnpike

Google på turnpike + trail så finns det mycket exempel på dem. Inte alltid nischade användningar av ord och bransch uttryck hittar in i ordlistor :)

Google på turnpike + trail så finns det mycket exempel på dem. Inte alltid nischade användningar av ord och bransch uttryck hittar in i ordlistor :)
1585657808693.png

US Forest Service får väl anses vara ännu en engelskspråkig etablerad källa i stigförvaltningssammanhang.

Det finns mängder med fackspråk som inte finns med i ordlistor på nätet. Men det går ju att antingen föreslå tillägg i ordlista eller maila IMBA och US FS att de använder ett hittepåord om man är helt övertygad om den saken. Eller så släpper man den grejen och konstaterar att dessa konstruktioner också heter turnpike på engelskt fackspråk. ;)

Mer intressant var väl jakten på ett bra svenskt ord. Där har vi ju fått flera bra inspel.

Tillbaka
Topp