[GBG / GSC] Nya skyltar och spänger, Sandsjöbacka

Westman

Aktiv medlem
I samarbete med Västkuststiftelsen har vi tagit fram nya skyltar till Sandsjöbacka som gör det tydligt för alla att cykling är tillåten (och att man ska respektera Allemansrätten)! Idag var vi och Mölndalsposten med när de första skyltarna sattes upp. Tanken är att de ska sitta vid alla ingångar inom några arbetsdagar.

IMG_20180608_155531.jpg

IMG_20180608_145140.jpg

Vi har också kommit överens med VKS om att cykelanpassa spängerna. Kvarvarande balanspinnar kommer kapas en bit, alla nya kommer dessutom flyttas ut en bit i sidled!

Mvh
GSC Stigvårdsgrupp

PS. VKS hälsar också att de har släppt ut kossor med kalvar vid Bräckan i Sandsjöbacka. Led gärna runt där så kan vi förhoppningsvis slippa sopa upp resterna efter att en mamma-ko försvarat sitt barn. ;) DS.

Fantastiskt bra!
Hoppas det sprider sig över hela landet med skyltning om cykling, så att en del som fortfarande tror det är förbjudet att cykla i skog och mark kan komma till insikt att det är tillåtet. :)

Snyggt.

Även om det fortfarande är lite pinsamt uppenbart att pinnarna inte fyller nåt annat syfte än att göra det svårare att cykla :-P

Grymt bra, tack för detta! Jag ska själv flytta till Hills i oktober och kommer då ha den norra delen av Sandsjöbacka precis utanför dörren. Någon annan här som bor i närheten eller som också ska flytta till Hills?

Bra jobbat! Inte för att jag någonsin stött på någon som varit sur där men ändå. När kossorna är där håller jag mig borta. Dom är lite läskiga att möta.

Rattnalle sa:
Även om det fortfarande är lite pinsamt uppenbart att pinnarna inte fyller nåt annat syfte än att göra det svårare att cykla :-P

Jag såg att även i Vättlefjälls mer vandrings-stigiga delar (inte de delar som är nästan som breda släta grusade autostrador) så sitter det såna stolpar i ändarna av spängerna. Och alltså, med den kuperade terräng det är med allt vad rötter, stenar och ojämnheter... vad är det som gör att endast när man ska kliva upp/ner på en spång, så behöver man en stolpe att hålla sig i? Jag hajar helt ärligt inte konceptet, ledstänger i kuperad terräng, men bara på vissa ställen?

I övrigt, angående ämnet för tråden mer direkt: Sandsjöbacka, vilket fint samarbete, och bra för alla med tydlighet att man faktiskt FÅR cykla där!

Senast ändrad:
Tant_Trek sa:
Rattnalle sa:

Jag såg att även i Vättlefjälls mer vandrings-stigiga delar (inte de delar som är nästan som breda släta grusade autostrador) så sitter det såna stolpar i ändarna av spängerna. Och alltså, med den kuperade terräng det är med allt vad rötter, stenar och ojämnheter... vad är det som gör att endast när man ska kliva upp/ner på en spång, så behöver man en stolpe att hålla sig i? Jag hajar helt ärligt inte konceptet, ledstänger i kuperad terräng, men bara på vissa ställen?

I övrigt, angående ämnet för tråden mer direkt: Sandsjöbacka, vilket fint samarbete, och bra för alla med tydlighet att man faktiskt FÅR cykla där!
Precis. Det är helt uppenbart att ingen som behöver stolpen kan ta sig till den.

Som man bäddar får man ligga. Fartglada bilister "drabbas" av farthinder, fartglada stigcyklister tydligen av stolpar. Synd att det drabbar även skötsamma, men det är så samhället fungerar. Förhoppningsvis leder det till lärdom så att inte fler ställen behöver stolpas.

Härligt! Det är ju precis sådana här samarbeten med öppen dialog och ömsesidig respekt som man hoppas att uppnå genom organisera sig; bra jobbat GSC.
/Morgan

Tack alla!

Känner mig stolt över dit vi kommit, från egentligen ingenstans för fyra år sedan har vi genom systematiskt och organiserat arbete av en handfull individer blivit en etablerad samarbetspartner med nära nog samtliga förvaltningsorganisationer i gbg-området (Partille är vår svarta fläck som återstår). Och man kan faktiskt konkret se spåren av vårt arbete runtom staden nu både genom skyltar, spänger och andra byggen samt två pumptracks. Det känns kul! Ibland är det hårt arbete och känns segt att lägga tid på möten och dialog snarare än något som ger något här och nu (ex cykla) men när jag ser vad vi gör för communityt känns det bra.

Om ni är intresserade av att hjälpa oss i någon form så är vi tacksamma, hör gärna av er. Det kan vara allt från att hamna på arbetslistan för kommande arbetskvällar till att bidra i någon form i det mer långsiktiga dialogarbetet.

Tillbaka
Topp