Gbg -> Växjö

pancake

Medlem
Gbg -> Växjö
Hejsan!

Jag fick en idé. Min syster bor i Göteborg, vi brukar hälsa på och så. Hade det inte varit kul att cykla hem därifrån? Jo, visst hade det!

Det blir ca 25mil, inget jag i nuvarande form tar på en dag, men två borde gå om man tjurar sig igenom sista biten.

Så till syftet med denna tråd. Har ni eminenta cyklister på detta forum några tips på bra vägar, fina stopp/hållpunkter längs rutten som ni vill dela med er av?

- Planen är 1 övernattning runt 10-15 mil.
- Jag tänker mig en "diagonal" rutt från Göteborg till Växjö.
- Cykeln jag innehar är en gravelbike (Trek checkpoint) med landsvägsdäck, så jag håller mig helst till asfalt :)

Ypperligt tacksam för tips och idéer!

Gbg -> Växjö
Det svåra, tror jag, är att hitta en bra väg in i Växjö. Åtminstone upplever jag den staden som omgiven av högtrafikerade vägar in/ut/runt (23, 25, 27, 30, 37 Rottnevägen) och få cykelvänliga alternativ.

Gbg -> Växjö
Det svåra, tror jag, är att hitta en bra väg in i Växjö. Åtminstone upplever jag den staden som omgiven av högtrafikerade vägar in/ut/runt (23, 25, 27, 30, 37 Rottnevägen) och få cykelvänliga alternativ.
Och många sjöar ivägen.

Utan att ha rekat så ser det ut som att korsa Åsnen vid Torne kan vara rätt trevligt.

Gbg -> Växjö
Och många sjöar ivägen.

Utan att ha rekat så ser det ut som att korsa Åsnen vid Torne kan vara rätt trevligt.
Det kan jag intyga att det är. Och den bevarade stenbron vid 56,64299° N, 14,68441° E är vacker som få

Fast hamnar man där har man nog kommit lite för långt söderut om man skulle till Växjö (från NV/Gbg)

Gbg -> Växjö
Vilka ruttningverktyg har du tillgång till och prövat? Med hjälp av http://roadfinder.se/ hittar du nog något bra och med (släta) 32-35 mm däck på din gravelbike ska du nog inte behöva vara för orolig med någon passage på grusväg.
Oh den var ny där måste jag in o kolla. Jag har använt komoot en hel del, den var bättre förr nu måste man ha premium för att komma åt godbitarna med appen. Tack!

Tillbaka
Topp