Ge en novis råd kring ramköp för gamla komponenter

kingberg

Medlem
Hej!

Jag är en relativ novis på cykelfronten som hoppas att ni kanske kan ge mig lite råd kring eventuellt ramköp. :)

Jag har en gammal Merida som stått i garaget sedan jag som otacksamt barn fick den och kort därefter slutade med cykling och blev för stor för den. Min initiala tanke nu var att sälja den, men jag tror inte man får så mycket för den. Samtidigt så har jag dessutom blivit sugen på att skaffa mig en gravel bike som rolig vardags/pendlarcykel, något i stil med en begagnad Kona Rove.
Det var nu min (förhoppningsvis) smarta tanke slog mig: istället för att köpa en hel gravel bike kanske jag bara kunde hitta en lite större ram och återanvända komponenterna från min Merida och på det viset få ihop en okej cykel men spara lite pengar? Mina önskemål på ram skulle vara en stålram (eller titan, men då antar jag att det alltid blir väldigt dyrt) i okej skick till ett inte allt för högt pris. Nu då till mina frågor:

1. Verkar detta som en möjlig och kanske t.o.m. bra idé?
2. Vad behöver jag tänka på när jag letar ram? Jag tror mig ha läst att det finns olika sorts gängor på vevlager, finns det andra delar som inte passar på alla ramar?
3. Förutsatt att detta skulle kunna funka har ni några tips på ramar? (Du kanske t.o.m. äger en ni vill sälja?) Min teori är att det kanske kan vara svårt att hitta en stålram med fästen för skivbromsar för min bild av utveklingen kring mtb är att aluminium var materialet som gällde när skivbromsar gjorde sitt intåg, men jag kan ha helt fel.

Tack på förhand!

Bilagor

• 20250805_193128427.webp
    20250805_193128427.webp
    1.7 MB · Besök: 112
Din klenod kommer tyvärr inte erbjuda någon möjlighet till att spara pengar när det kommer till en ny cykel.

Du menar att det är billigare att satsa på en komplett cykel istället för att ta komponenterna från denna och sätta på en annan ram?

Det går ibland, kanske, att göra en god affär av en sådan lösning. Dessvärre inte med den cykeln och dina förkunskaper, tyvärr. Leta "rätt" cykel begagnad istället - lovar att det är en bättre lösning på alla vis!

Edit: förtydligar lite för att inte bara vara en tråkig jävel..

Du har fel hjulstorlek och axelstandard för att bygga en gravelhoj. Det går men behövs ett gäng speciallösningar som antingen blir dyra eller kräver kunskap/mekkunnighet som du i nuläget saknar. Även om det SKULLE gå att få ihop en fungerande cykel skulle det krävas att du hittar en kompatibel ram (svårt med 26-tumshjul, stål och skivbromsar på samma gång) samt att du skulle vara låst till rakt styre samt väldigt tråkiga komponenter i form av undermåliga bromsar och skittråkiga växlar.

Sammanfattningsvis skulle det krävas en ytterst specifik ram, samt ett gäng smågrejer som sammantaget gör att kostnaden inte står i proportion till cykeln du i slutänden får.

Senast ändrad:
Det går ibland, kanske, att göra en god affär av en sådan lösning. Dessvärre inte med den cykeln och dina förkunskaper, tyvärr. Leta "rätt" cykel begagnad istället - lovar att det är en bättre lösning på alla vis!

Edit: förtydligar lite för att inte bara vara en tråkig jävel..

Du har fel hjulstorlek och axelstandard för att bygga en gravelhoj. Det går men behövs ett gäng speciallösningar som antingen blir dyra eller kräver kunskap/mekkunnighet som du i nuläget saknar. Även om det SKULLE gå att få ihop en fungerande cykel skulle det krävas att du hittar en kompatibel ram (svårt med 26-tumshjul, stål och skivbromsar på samma gång) samt att du skulle vara låst till rakt styre samt väldigt tråkiga komponenter i form av undermåliga bromsar och skittråkiga växlar.

Sammanfattningsvis skulle det krävas en ytterst specifik ram, samt ett gäng smågrejer som sammantaget gör att kostnaden inte står i proportion till cykeln du i slutänden får.
Tack för det mer utförliga svaret. Nu har jag en bättre bild av vilka problem jag skulle stå inför. Det låter som jag antingen skulle försöka hitta en nyare gravelcykel eller en färdig gammal mtb i rätt storlek om jag väljer den typen av cykel.

Nån Kona Rove blir det ju inte men visst kan man skruva på grejorna på en gammal ram för några hundringar.

Vet inte om fälgarna funkar med fälgbroms.... Lite svårare att hitta med fäste för skivbromsar. I alla fall idag

Nån Kona Rove blir det ju inte men visst kan man skruva på grejorna på en gammal ram för några hundringar.

Vet inte om fälgarna funkar med fälgbroms.... Lite svårare att hitta med fäste för skivbromsar. I alla fall idag
Tack för tipset, men jag tror jag följer de tidigare råden i tråden och satsar på en färdig cykel istället. Dessutom så skulle jag hellre ha en stålram, främst av estetiska anledningar om jag ska vara ärlig (jag gillar runda, raka rör) men också för att det på pappret åtminstone låter som materialet med bäst egenskaper imo.

Tack för tipset, men jag tror jag följer de tidigare råden i tråden och satsar på en färdig cykel istället. Dessutom så skulle jag hellre ha en stålram, främst av estetiska anledningar om jag ska vara ärlig (jag gillar runda, raka rör) men också för att det på pappret åtminstone låter som materialet med bäst egenskaper imo.
Ram-materialet är mindre viktigt än designen av den (rördimensioner om det är runda raka rör, men en del ramar har böjda rör/stag för bättre egenskaper, oavsett material) och ffa vad för hjul, däck, sadelstolpe och sadel som sitter på.

Ram-materialet är mindre viktigt än designen av den (rördimensioner om det är runda raka rör, men en del ramar har böjda rör/stag för bättre egenskaper, oavsett material) och ffa vad för hjul, däck, sadelstolpe och sadel som sitter på.
Jag förstår att det är mycket mer än bara materialet som avgör hur en ram känns och beter sig. Egenskapen jag främst fäst mig vid efter att ha läst om den är att aluminium "tröttas ut" och till slut går sönder på ett annat sätt än stål. Jag antar att detta nästan aldrig gör någon skillnad i praktiken och att ingen cykel oavsett material håller för alltid, men tanken på att aluminiumramen skulle slitas lite för varje stöt skulle vara svår för mig att helt bortse ifrån och eftersom jag inte jagar varje gram så föredrar jag stål. Titan låter som det absolut bästa, men det verkar också kosta därefter. 😅

Finns få rationella anledningar till att göra det du vill men det är ju ganska kul och vi är många som gjort det, byggt en ”monstergavel” av ett gammalt härke.

I tråden ”Visa din monstercross” finns många häftiga byggen.

Här är mitt ena bygge:
https://happyride.se/forum/threads/visa-din-monstercross.2125921/post-4283577

Sen byttes ramen ut mot en riktig gravelram men är i startfasen för att bygga upp den igen.

Sen har jag även byggt denna:
https://happyride.se/forum/threads/visa-din-monstercross.2125921/post-4387087
Den har för tillfället rakt styre och går som skolcykel.

Man lär sig mycket om cyklar när man bygger om såhär. Så gört!

Egenskapen jag främst fäst mig vid efter att ha läst om den är att aluminium "tröttas ut" och till slut går sönder på ett annat sätt än stål. Jag antar att detta nästan aldrig gör någon skillnad i praktiken och att ingen cykel oavsett material håller för alltid, men tanken på att aluminiumramen skulle slitas lite för varje stöt skulle vara svår för mig att helt bortse ifrån och eftersom jag inte jagar varje gram så föredrar jag stål. Titan låter som det absolut bästa, men det verkar också kosta därefter. 😅
Tyvärr gäller ditt resonemang bara i teorin, eller åtminstone inte i praktiken för cykler, dvs för många fler delar än enbart ramen.
De gamla komponenter du hade tänkt återanvända, vilket material är de av och varför oroar du dig inte för att de har slitits och kommer att slitas för varje stöt?

För mig är det enbart framgafflar i stål som har gått sönder pga utmattning, hela tre(3) stycken. Detta trots att jag har cyklat många fler mil med gafflar i både alu och kolfiber.
Men jag upptäckte det innan det skedde ngn olycka.
Oavsett vilket material din ram, gaffel och delar är gjorda av riskerar du, precis som alla andra cyklister, utmattningsbrott, oavsett vilket material de är gjorda av.

Du har redan fått många bra råd i tråden, börja med att följa dem och strunta i att låta rammaterialet begränsa dig!

Tillbaka
Topp