Ge mig inspiration på lvg-runda runt Sthlm

glitch

Aktiv medlem
Verkar få loss lite tid i morgon och tänkte rasta racern - men känner inget riktigt sig efter att köra "samma som alltid".
Utgångspunkten är Lidingö, men jag kan tänka mig köra uppåt en halvtimme med bil för att slippa böset med transport genom stan.

Har cyklat Ekerö till leda genom åren och nu i sommar har det blivit mycket på nordöstra sidan norrut då det blivit några turer till och från landet.

Södertörn osv. är så klart flitigt besökt.

Sämre koll har jag uppåt väster om E4an (kanske ska ha Barkarby som start?)
alternativt Södertälje som start men det börjar bli lite långt i bil.

Tanken är 4-5 h cykling på fina vägar :)

Bomba med tips och har du en färdig gpx som kan passa tar jag den gärna också ;-)

Du kanske redan varit här, men inom denna bild finns väldigt fina cykelvägar.

Bilagor

• IMG_4698.png
    IMG_4698.png
    123.7 KB · Besök: 151
Från Södertälje har du gamla vägen förbi vällinge och Sturehov norröver. Fina småvägar till Järna och sedan ut mot Mörkö. Tillbaks över Grödinge, ev en sväng till Rosenhill. Finns mycket bra där.

Har du cyklar serpentinerna upp för Telegrafberget på andra sidan halvkakssundet om dig?
Väldigt oStockholms cykling ? tillsammans med en runda norrut på västra sidan om skurubron kan man få sig massor av backar. Och kombinerar man det med en sväng ut på Älgö får man några mil.

Du kanske redan varit här, men inom denna bild finns väldigt fina cykelvägar.
Tack, jepp vi har stuga i norra Roslagen så när jag cyklar ut dit / hem därifrån så brukar jag försöka variera vägvalet och då blir det ofta att man hamnar i krokarna :)

@Fjärdebrunn - tack den såg fin ut! Ska kika lite närmare.

@GoranS - har du några tips på lämpliga parkeringsplatser runt Kungsängen? har dålig koll på området.

@Der Kaiser - jo det är fint där, men längtar nog ännu mer "ut på landet" :)

@ething - Japp de bitarna har jag koll på, Södertälje och söder / österut har jag cyklat en hel del, däremot inåt landet har jag cyklat alldeles för lite.

Tack för många bra tips so far!

Tack, jepp vi har stuga i norra Roslagen så när jag cyklar ut dit / hem därifrån så brukar jag försöka variera vägvalet och då blir det ofta att man hamnar i krokarna :)

@Fjärdebrunn - tack den såg fin ut! Ska kika lite närmare.

@GoranS - har du några tips på lämpliga parkeringsplatser runt Kungsängen? har dålig koll på området.

@ething - Japp de bitarna har jag koll på, Södertälje och söder / österut har jag cyklat en hel del, däremot inåt landet har jag cyklat alldeles för lite.

Tack för många bra tips so far!
Tyvärr ingen koll. Har inte ens bil själv. Kanske kan gå att stå ute vid Biltema/Coop?

Titta på området som @ooms tipsade om, rena definitionen av "ute på landet".
IMG_6942.jpeg

Går säkert att hitta trevliga fikaställen i området, om det är av intresse. Tyckte det här såg trevligt ut när jag passerade för någon vecka sedan (men kände inte att jag hade tid att stanna).

Edit: Så här cyklade jag från Bålsta, innan jag vek av på grusvägar norr om Forsby. Drog ett förslag om annan väg tillbaka till Bålsta, men har inte cyklat det.
(samma på Garmin Connect som nog inte kräver inloggning för att ladda ner, https://connect.garmin.com/modern/course/296496869)

Senast ändrad:
Hovet gruppen som kör runt Kungsängen och Bålsta utgår från Stäket, finns en bra parkering under järnvägsbron, backen ner mot vattnet från MacDonalds. Då får man med Dalkarlsbacken på slutet.

Titta på området som @ooms tipsade om, rena definitionen av "ute på landet".
+1
Finns mer att läsa på nätet

Även halvön sydost om Enköping har en del fina cykelvägar.
Där har jag begränsad erfarenhet av cykling, men jag har uppfattat det som öppet och mer utsatt för sydostliga vindar jmf med "Fjärdhundraland"

Går säkert att hitta trevliga fikaställen i området, om det är av intresse. Tyckte det här såg trevligt ut när jag passerade för någon vecka sedan (men kände inte att jag hade tid att stanna).
Förutom Landsbergar finns även ett annat trevligt ställe lite tidigare om man kommer från ~öster:
Men jag tror att de endast har helgöppet

@glitch
Den här rundan utgår från Bålsta Station och är ~90km, men det är några km (sport-)grus efter Enköping och Ekolsund
Bålsta_Örsundsbro_Enköping.JPG

@HåkanC lite sportgrus är jag inte rädd för :) har du en gpx på den turen?

Alstaträdgårdar verkar tyvärr stängt i morgon.

@mkallstrom - komootrundan; var den asfalt eller var den asfalt sen gravel? Förstod inte riktigt om själva rutten var gravelrundan eller om du vek av från den för grusäventyr :)

@HåkanC lite sportgrus är jag inte rädd för :) har du en gpx på den turen?
Du har PM
Alstaträdgårdar verkar tyvärr stängt i morgon.
-1
Men Landsberga är inget dåligt fikaställe

Om du ändå ska åka bil till starten och tänker dig åt Barkarbyhållet hade jag nog fortsatt åtminstone till Kungsängen om det är racercykling som gäller.
Gjorde precis en sådan bilresa/cykelrunda nordväst om stan häromveckan, med start och slut i Bro (parkerade på pendelparkeringen) och en avstickare till Sigtuna med fika. Mycket fina vägar kring Skokloster etc och skönt att slippa långa transportsträckor på cykelbana för mig som bor i stan. Dock bara 95 km, så för en 4-5h runda så kan man ju förlänga åt nordväst. Var några år sedan sist men fikan på Skokloster håller hög klass vad jag minns. :-)

Skärmbild 2024-08-09 225203.png

Får tacka för alla inspel! Det blev @mkallstrom som blev vägvisare så att säga på för mig nya vägar.
En kort RR följer.
Skulle iväg tidigt då vi väntade gäster senare på dagen så strax innan 06.00 ringde klockan. Vinden hade piskat runt hela natten och verkade inte alls vilja lugna sig. Tittade ut genom fönstret och möttes av en blygrå himmel. Kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Masade mig till köket och vardagsrummet och se där, genast blev utsikten bättre.
IMG_20240810_054254.jpg

På med kaffet, plocka fram overnight oats jag gjort i ordning dagen innan och börja rota i klädlådan. Ekorrens nötsmör ska man INTE ha i gröten?
IMG_20240810_055400.jpg

In med allt i bilen och upp med hojen på taket så bär det av mot Bålsta och pendelparkeringen. Elbil + cykel på taket + tokiga vindar = nya rekord i hög elförbrukning. 40 ish minuter senare var det dags att byta ut skodonen. Notera hur jag till fullo omfamnar mitt tyska ursprung med strumpor i sandalerna?
IMG_20240810_072140.jpg

Knäpper på min Garmin och ska föra över gps spåret bara för att välkomnas med ett meddelande om att Garmins tjänster ligger nere....vad är oddsen....kikade på Komoot för att ungefär få koll på läget och drog iväg. Efter några km meddelade min Gps att "hämtningen var slutförd", jag hade ju tryckt på "skicka till enhet" redan igår och trots att Connect mer eller mindre låg nere hade den till slut skickat spåret.
Och se där, nu gick det att läsa in på enheten. Sen följde 104 km av de blåsigaste km i hela mitt liv. Bitvis kändes det som att det stod still och de första fem milen snittade jag 25 km/h - helt galet. Passerade Landsberga och konstaterade att jag blir snuvad på fikat då de öppnade först 11.
Bara att gneta på i vindarna.
Vägarna var precis som utlovat "countryside deluxe" och på de första 7 milen kanske jag mötte 4 bilar. Mestadels bröt solen igenom molnen och bjöd på perfekta temperaturer om det inte varit för den där vinden....
Sista biten blev det grått och hotfullt på himlen igen och väl tillbaka vid bilen kände jag mig nöjd för dagen. Såklart gick tillbakavägen snabbare men stora delar av returen gick likväl i mot/ kantvind och det hela slutade med ett snitt på 28 km/h.

Klart fina vägar som gav mersmak! Får blir fler turer i krokarna när tillfälle ges. Stort tack alla som engagerat sig i att göra min lördag :)
Här kommer lite random vägbilder också.IMG_20240810_074047.jpgIMG_20240810_110433.jpgIMG_20240810_090049.jpg
IMG_20240810_085423.jpg
IMG_20240810_081853.jpg

Får tacka för alla inspel! Det blev @mkallstrom som blev vägvisare så att säga på för mig nya vägar.
En kort RR följer.
Skulle iväg tidigt då vi väntade gäster senare på dagen så strax innan 06.00 ringde klockan. Vinden hade piskat runt hela natten och verkade inte alls vilja lugna sig. Tittade ut genom fönstret och möttes av en blygrå himmel. Kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Masade mig till köket och vardagsrummet och se där, genast blev utsikten bättre.
Visa bilaga 718283

På med kaffet, plocka fram overnight oats jag gjort i ordning dagen innan och börja rota i klädlådan. Ekorrens nötsmör ska man INTE ha i gröten?
Visa bilaga 718285

In med allt i bilen och upp med hojen på taket så bär det av mot Bålsta och pendelparkeringen. Elbil + cykel på taket + tokiga vindar = nya rekord i hög elförbrukning. 40 ish minuter senare var det dags att byta ut skodonen. Notera hur jag till fullo omfamnar mitt tyska ursprung med strumpor i sandalerna?
Visa bilaga 718286

Knäpper på min Garmin och ska föra över gps spåret bara för att välkomnas med ett meddelande om att Garmins tjänster ligger nere....vad är oddsen....kikade på Komoot för att ungefär få koll på läget och drog iväg. Efter några km meddelade min Gps att "hämtningen var slutförd", jag hade ju tryckt på "skicka till enhet" redan igår och trots att Connect mer eller mindre låg nere hade den till slut skickat spåret.
Och se där, nu gick det att läsa in på enheten. Sen följde 104 km av de blåsigaste km i hela mitt liv. Bitvis kändes det som att det stod still och de första fem milen snittade jag 25 km/h - helt galet. Passerade Landsberga och konstaterade att jag blir snuvad på fikat då de öppnade först 11.
Bara att gneta på i vindarna.
Vägarna var precis som utlovat "countryside deluxe" och på de första 7 milen kanske jag mötte 4 bilar. Mestadels bröt solen igenom molnen och bjöd på perfekta temperaturer om det inte varit för den där vinden....
Sista biten blev det grått och hotfullt på himlen igen och väl tillbaka vid bilen kände jag mig nöjd för dagen. Såklart gick tillbakavägen snabbare men stora delar av returen gick likväl i mot/ kantvind och det hela slutade med ett snitt på 28 km/h.

Klart fina vägar som gav mersmak! Får blir fler turer i krokarna när tillfälle ges. Stort tack alla som engagerat sig i att göra min lördag :)
Här kommer lite random vägbilder också.Visa bilaga 718288Visa bilaga 718289Visa bilaga 718290
Visa bilaga 718295
Visa bilaga 718292
Ser ju fint ut, lust att dela en gpx? Jag cyklade i området förra veckan och tyckte det blev lite för mycket stora vägar på den runda jag satt ihop hemma på kammaren, men då började jag från stan iof, bortom Bålsta var det ju bättre.

Absolut! Har skickat på pm men verkar gå lägga med här också. Saknas första snutten från pendelparkeringen men det är raksträcka till starten. Men det är @mkallstrom ni ska tacka :)
Landsberga öppnar först 11.00 om man vill fika.

Bilagor

Ser ju fint ut, lust att dela en gpx?
+1
Jag cyklade i området förra veckan och tyckte det blev lite för mycket stora vägar på den runda jag satt ihop hemma på kammaren, men då började jag från stan iof, bortom Bålsta var det ju bättre.
Tar man pendeln till Bålsta, eller Bro, slipper man en hel del högtrafikerade transportsträckor.
Strava Heatmaps går att ha i bakgrunden på
Så man kan se var andra har cyklat.

<REDIGERAT>
Ytterligare en bra sida är

Senast ändrad:
Hej.. Utnyttja Mälartåg. Nästa gång så kan du ta tåget till t.ex. Strängnäs, cykla dina timmar på helt nya vägar och åka hem från någon annan station, t.ex. Läggesta. Strängnäs är drygt 45minuter från Sthlm C. Nu hade du tid att passa men nästa gång.. mvh borano20

Hej.. Utnyttja Mälartåg. Nästa gång så kan du ta tåget till t.ex. Strängnäs, cykla dina timmar på helt nya vägar och åka hem från någon annan station, t.ex. Läggesta. Strängnäs är drygt 45minuter från Sthlm C. Nu hade du tid att passa men nästa gång.. mvh borano20

Japp det är egentligen sjukt vilken aktionsradie man kan få medelst tåg / pendeln. Tyvärr med småbarn så är det väldigt sällan det inte finns en tid att passa och för att få ihop längre turer brukar det betyda tidiga starter så det inte påverkar familjeschemat för mycket.

Bra tips med Mälartåg, har tidigare bara nyttjat pendeln och det var ju guld när man bodde i stan och hade nära till pendeltåget.

+1

Tar man pendeln till Bålsta, eller Bro, slipper man en hel del högtrafikerade transportsträckor.
Strava Heatmaps går att ha i bakgrunden på
Så man kan se var andra har cyklat.

<REDIGERAT>
Ytterligare en bra sida är
Ja använde garmin heatmaps, roadfinder och google streetview när jag satt ihop min runda men trots det blev det några vägar som väl på plats kändes lite olustiga att cykla på. Ska vara mer noggrann nästa gång :-)

Iof skönt att slippa transporterna ut ur stan mha pendel eller bil men har lite mentalt motstånd att lasta cykeln ombord på något annat transportmedel.

Tillbaka
Topp