Genesis Day One Alfine

Genesis Day One Alfine
vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder vi vill se bilder bilder bilder

Genesis Day One Alfine
Jag har en Day One. Tung cykel. Tung ram. Men väldigt fin. Min är single speed och har vanliga fälgbromsar...så man börjar ju fundera på vad ekipaget med Alfine-hub och skivbromsar väger. Day One erbjuder inte den där sköna "svävande" känslan jag associerar med att cykla bra stål. Den är stum så in i helvete. Gaffeln piskar upp varenda ojämnhet i marken upp i axlarna. Det är nog den sista cykeln i världen jag skulle välja för körning liknande Paris-Roubaix.

Crossgeomtrin är också tveksam. Det är ingen cyklocrossgeometri på Day One utan snarare hybrid. Lång hjulbas för att kunna sätta på stänkor och en lägre BB än crossar har normalt. En bra cross får man inte plats med några stänkor på eftersom man vill ha en så kort hjulbas som möjligt för att få en rapp cykel.

Genesis Day One Alfine
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Väger bara Alfine-navet 1.6 kilo?
>
> Ja,
> http://www.roadcyclinguk.com/gear-news/shimano-alf
> ine-11-speed-hub-gear/4896.html

Dom vikterna har man lånat från Shimanos reklam utan att kolla, och inkluderar inte bultar, reglage, kedjespännare, 'wire-snabbkopplings-fäste', 'vridmothåll', vajrar med heldragna höljen och annat som behövs. Ett komplett Alfine-11 vxl system väger därför ca 2100g. Som jämförelse väger ett 14 växlat Rohloff Speedhub 500/14 TS komplett ca 1900g. Mer här: http://www.radfahren.de/suche/detai...010shimano-11-fach-alfine-nabenschaltung.html

Genesis Day One Alfine
Hoppla, med 500 gram extravikt - det var inte illa. Jag läste dock "Väger bara Alfine-navet 1.6 kilo" och inte "Väger Alfine-navet bara 1.6 kilo" ;-) vilket iofs inte spelar så stor roll för slutfallet.

Genesis Day One Alfine
Det har du rätt i och min kommentar skall inte ses som kritik mot dig eller av Alfine-11, som jag hoppas och tror är ett kanonbra drivsystem. Men jag retar mig på att blaskorna, som jag fortfarande räknar som en journalistisk produkt och inte ett reklamblad, inte tar sin uppgift på mer allvar.

Genesis Day One Alfine
=) no problemas.

Snabbjämförde med shimano 105 (nav, bakväxel, kassett, ett STI-handtag) och det hamnar gott under 1 kg, så jämfört med det så är Alfine rätt tungt. Har funderat på Alfine för pendlaren, men kör nog hellre vidare på en växel istället...

Genesis Day One Alfine
Håll till godo!
Önskas bilder på någon detalj specifikt så fixar jag det.

Dirket ur pappkartongen och upp i soffan.
IMG_1320.jpg ht=544

Monterad. Inget konstigt bara att rotera rätt och dra fast. Ägnade lite tid åt att ställa in bromsar men inser att det är lång slaglängd i dessa reglage och inte verkar gå att justera bort. Bromsverkan det inget fel på.
IMG_1355.jpg ht=544

Har bara hunnit ta en lite längre runda på grusvägar/stigar + ngn mil asfalt. Inte pendlat på den ännu, fortrfarande kolfiberväder. Kört lite i skogen och dragit barnvagn.

Var lite orolig för utväxlingen men den har ett helt ok spann. Jag har inte flyttat över kadensmätaren än men på racern ger 112 i kadens drygt 50 knyck. Uppskattad kadens på 110 ger 46 knyck på högsta alfineväxel. Det sitter 40/20 på. Nästan så att det lättaste är onödigt lätt räcker för att spinna uppför branta skogsbackar.

Den är tung. Definitivt inte skapt att portera ala cyclocross. Väldigt stabil jämfört med en racer, stabil att stå och trampa långa stunder, vobblar inte om man släpper styre.

Styret har kortare böj än jag är van vid, dvs dropen mellan styre och drops är kortare än tidigare bockstyren jag använt. Stör mig lite, kanske byter styre. Är det något typiskt 'cross' att ha grund drop?

Mycket positiv upplevelse att köra med en tight och rak kedjelinje alltid. Inget rassel i växlingar och från kedjan slack vid ojämnheter. Kan dock inte växlas med fullt driv, får lätta lite på pedaltrycket under växlingen.

Bilagor

• IMG_1380.jpg
    IMG_1380.jpg
    48.7 KB · Besök: 33
  • IMG_1383.jpg
    IMG_1383.jpg
    62.9 KB · Besök: 37
  • IMG_1378.jpg
    IMG_1378.jpg
    111.2 KB · Besök: 38
  • IMG_1388.jpg
    IMG_1388.jpg
    61.4 KB · Besök: 34
  • IMG_1385.jpg
    IMG_1385.jpg
    79.4 KB · Besök: 37
  • IMG_1433.jpg
    IMG_1433.jpg
    48.2 KB · Besök: 42
  • IMG_1442.jpg
    IMG_1442.jpg
    83.5 KB · Besök: 40
  • IMG_1436.jpg
    IMG_1436.jpg
    55.4 KB · Besök: 34
  • IMG_1418.jpg
    IMG_1418.jpg
    64.1 KB · Besök: 39
  • IMG_1379.jpg
    IMG_1379.jpg
    101.9 KB · Besök: 40
Genesis Day One Alfine
Rippa skrev:
> Fin, men ser det inte väldigt tajt ut, under
> bromsbrygga och gaffelkrona, för skärmar?

+1 på den frågan.

Jag skulle vilja se bilder med skärmar och dubbdäck.

/Håkan

Genesis Day One Alfine
Det finns ett aber med stålet i Day One. Vet inte hur dom gjort röret men ramen får väldigt lätt bucklor. Jag råkade välta min Day One tjugo centimeter mot en dörrpost med en stor djup buckla i toppröret som resultat. Har aldrig hänt nåt liknande på någon av mina andra stålcyklar. Mina drop outs kom också "färdigbucklade" i kartongen. Dom har väldigt snygg lack dock.

Genesis Day One Alfine
Appel skrev:
> Kan du inte lägga upp en bild på dina ben när
> du har rakat dom.
>
>
>
> (Snygg cykel för övrigt...)

Allt ska vara hårigt på vintern.

Genesis Day One Alfine
freddesvanstrom skrev:
> dubbdäck ja, skärmar NOOOOOOO!!!

Låt mig gissa:
-Du pendlar inte på cykel

> Det är bara
> häftigt att skita ner sig!

-Det är din mamma/fru/pojkvän(?) som sköter tvätten

/Håkan

Genesis Day One Alfine
Pandy skrev:
> Är det en frigående kossa på den där bilden?

Japp!

Hela revingehed är en enda stor kohage. Lyckades dåligt att pricka detta praktexemplar med iPhonen...

Senast redigerad av en moderator:
Genesis Day One Alfine
Låt mig gissa:
-Du pendlar inte på cykel

Jo lite, men ibland tar jag bilen eller så byter jag om på jobbet..

Det är bara
> häftigt att skita ner sig!

-Det är din mamma/fru/pojkvän(?) som sköter tvätten

sambon Japp.

Genesis Day One Alfine
Med levererade 35mm conti speedking mäter jag 11 mm fram och bak (på toppen av ännu ej särskilt nedslitna knottror).

Kunde gärna varit mer clearence men skärmar går nog på. Vilka är bäst ? Ge mig ett bra förslag så garanterar jag bilden med monterad skärm.

Är speedking bra däck för vintern? Jag tror jag byter över till skönt slätslitna vittoria pave tills vintern är här på riktigt och frågan blir då om speedking skall på igen eller ngt annat. Tror inte dubbdäck är motiverat här Dalby-Malmö. Pemiärpendlade idag i motvind kulingbyar och kunde haft bättre rull. Kommer nog att plocka bort 2 st spacers a 2*10mm även.

HåkanC skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Fin, men ser det inte väldigt tajt ut, under
> > bromsbrygga och gaffelkrona, för skärmar?
>
>
> +1 på den frågan.
>
> Jag skulle vilja se bilder med skärmar och
> dubbdäck.
>
>
> /Håkan

Genesis Day One Alfine
Rostfria Gillesberthoudskärmar passar fint. Finns som 40mm breda och 50mm breda.

Veloform i GBG har det. http://veloform.se/Veloform/Startsida/Startsida.html

kanonjon skrev:
> Med levererade 35mm conti speedking mäter jag 11
> mm fram och bak (på toppen av ännu ej särskilt
> nedslitna knottror).
>
> Kunde gärna varit mer clearence men skärmar går
> nog på. Vilka är bäst ? Ge mig ett bra förslag
> så garanterar jag bilden med monterad skärm.
>
> Är speedking bra däck för vintern? Jag tror jag
> byter över till skönt slätslitna vittoria pave
> tills vintern är här på riktigt och frågan
> blir då om speedking skall på igen eller ngt
> annat. Tror inte dubbdäck är motiverat här
> Dalby-Malmö. Pemiärpendlade idag i motvind
> kulingbyar och kunde haft bättre rull. Kommer nog
> att plocka bort 2 st spacers a 2*10mm även.
>
>
>
>
>
>
>
>
> HåkanC skrev:
> -----
> > Rippa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fin, men ser det inte väldigt tajt ut, under
> > > bromsbrygga och gaffelkrona, för skärmar?
> >
> >
> > +1 på den frågan.
> >
> > Jag skulle vilja se bilder med skärmar och
> > dubbdäck.
> >
> >
> > /Håkan

Genesis Day One Alfine
Med lampor och dragfäste vagn vägde den i morse 12,4 kg på badrumsvåg. Och som Munthe skrev så är geometrin inte någon fullblodscross. Så är väl inte något vinnarvapen i tävling. Å andra sidan är den bra mycket mer cross än hybridcykel. Riktigt bra grusvägsmaskin och funkar bra på skogsstig utan för mkt stök.
Känner inte att ojämnheter 'piskas' upp pga stelhet men å andra sidan har jag inte kört på 35mm förr, så i mina kolfibervanahänder känns det som att den flyter fram.

Så här långt känns väldigt rejäl och får jag till bra skärmar är det en perfekt pendlingshoj.

Genesis Day One Alfine
Med lite kreativ montering så är Biltemas skärmar kanon. Tre paket räcker till två cyklar, då kan man med hjälp av popnitar och lite sådant bygga länga skärmar med superstabila fästen. Approved!

Genesis Day One Alfine
Rippa skrev:
> Skärmar som funkar ->
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/S
> tankskarmar-for-standardcyklar/

jomper skrev:
> Med lite kreativ montering så är Biltemas
> skärmar kanon. Tre paket räcker till två
> cyklar, då kan man med hjälp av popnitar och
> lite sådant bygga länga skärmar med
> superstabila fästen. Approved!

+1 (eller borde det vara +2?)

Eftersom jag har hand om tvätten förlängde jag skärmarna på min pendlarcykel;
Xtral%C3%A5ng_framsk%C3%A4rm.JPG

Även älg/ego-lapparna har jag köpt på Biltema

/Håkan

Genesis Day One Alfine
NLC skrev:
>
> Snabbjämförde med shimano 105 (nav, bakväxel,
> kassett, ett STI-handtag) och det hamnar gott
> under 1 kg, så jämfört med det så är Alfine
> rätt tungt. Har funderat på Alfine för
> pendlaren, men kör nog hellre vidare på en
> växel istället...
>
Gjort en liknande analys själv. Har kikat hela hösten på en ny Alfine-utrustad pendlare. Har idag en Nexusutrustad pendlare med rullbromsar och dubbisar som borde vara en optimal vinterpendlare eftersom salt&sand inte kan krypa in i växlar och bromsar. Dock är härket så jävla tungt att jag drar mig för att använda den. Tar hellre min SS, även vid minusgrader.

Vad är snabbast liksom? 8 växlar eller 2 kg lättare hoj? Vad som är roligast är det ingen tvekan om.

Genesis Day One Alfine
om du lessnar på alfine-navet kan du väl alltid köra fixed/ss på den. Finns ju redan en modell "day one drop" heter den väl?

Hursom, du har skaffat en jäkligt ball hoj anyway!

Genesis Day One Alfine
Inga problem att få på stänkor på en Day One. Jag har haft det på min.

Jävligt ohett med vuxna män som inte kan sköta tvätten av sina egna skitiga träningskläder. Spännande att det fortfarande finns 1800-tals-sambos.

Genesis Day One Alfine
>Jävligt ohett med vuxna män som inte kan sköta tvätten av sina egna skitiga träningskläder. Spännande >att det fortfarande finns 1800-tals-sambos.

Alltså, det är ju knappast så att jag kommer hem och slänger mina braxer i sambon nylle och säger åt henne att lämna spisen en stund för min smutstvätt måste tvättas. Däremot är hon mammaledig för tillfället och sköter således ofta tvätten dagtid, att hon då hon tvättar liknande färger även slänger in mina braxer tycker inte jag är vare sig konstigt eller särskillt 1800-tal. Vore det inte märkligare om hon bara struntade i det som var min tvätt selektivt? Då jag drar igång en maskin slänger väl jag in det som finns i samma färg (ibland kan även nåt annat slinka med)

Men det är roligare att skita ner sig och ha en cykel utan massa gubbstänkor och byta om på jobbet än att svetta ner sina kläder man ska ha under dagen bara för att man inte kan lämna tvätt me lite lera hemma. Dessutom blir alla cyklar mycket fulare med stänkor.

Genesis Day One Alfine
Har man än gång gått över till stänkskärmar på pendlings cykeln finns ingen återvändo.
Man kan tycka va man vill men här i Göteborg är nästan vägen alltid blöt så här års. Gruset som sprutade upp på en gnaggde sönder regnbyxor på nolltid, att passera träningsbanan för hästar slutade alltid med hästskit i ansiktet och oljan på kedjan spolades bort på en dag (Med egolapp beöver jag bara smörja var tredje vecka). Både jag och min cykel/kläder mår bättre med skärmar och efter 6000 mils cykel pendling har skärmar ingen negativ effekt på utsendet.
Utan skärmar valde jag ibland bort de roliga genvägarna för att jag visst att det va lerigt, kan nu cykla på skogsstigarna och sen gå på cafe när jag hämtat min dotter på dagis.

För min del överväger fördelarna med god marginal, kan bero på att jag förlikat mig med att jag är gubbe (35 år) och inte längre behöver va en poser.

Tycker cyklen plockar många poäng, hade så svårt för vrid reglagen till Alfin eller Rohloff naven och att nu kunna få växlingen integrerad i bromsarna tar mig bra mycke närmare ett köp.
Gillar färgen och raka gafflar funkar alltid för mig.

-Åke

Genesis Day One Alfine
freddesvanstrom skrev:
> om du lessnar på alfine-navet kan du väl alltid
> köra fixed/ss på den. Finns ju redan en modell
> "day one drop" heter den väl?
>
> Hursom, du har skaffat en jäkligt ball hoj
> anyway!

En snigelspeed med skivbromsar, plats för skärmar och dubbdäck hade varit perfekt. Tex om Day One hade funnits med skivor, men utan Alfine. Någon som sett någon?

P

Genesis Day One Alfine
Jag letade också efter en Bianchi Roger, men det var ju tröstlöst. Det finns några andra alternativ också, men för mig blev det en sån här istället:

4746088279_6acb53570d_z.jpg

Genesis Day One Alfine
jomper skrev:
> Jag letade också efter en Bianchi Roger, men det
> var ju tröstlöst. Det finns några andra
> alternativ också, men för mig blev det en sån
> här istället:
>
> http://farm5.static.flickr.com/4117/4746088279_6ac
> b53570d_z.jpg

Hmmm, vad är där för nåt? Jag kikade på Norcos site, men hittade inte riktigt något som passade.

Ett annat alternativ är ju en Day One med ett extra bakhjul.

P

Senast redigerad av en moderator:
Genesis Day One Alfine
jomper skrev:
> Norco Vesta.
>
> Cotic Roadrat är ytterligare ett alternativ

Hmmmm, hittade inte Vesta. Äldre modell? Cotic är också ett alternativ, precis som Singular Roadrat, även om jag genetligen vill ha en mer "konservativ" cykel, typ Day One.

Jaja. Jakten fortsätter.

P

Genesis Day One Alfine
Ete skrev:
> On-One är skit. Deras Ti 456 är urusel till
> exempel... ;)

ok. då skippar jag den då...

Tillbaka
Topp