Genius VS Ransom

Goranpete

Ny medlem
Genius VS Ransom
Tjenare, jag hoppas någon kan komma med lite åsikter och input i valet jag står framför. Någon som kört någon av hojjarna förhoppningsvis.
Jag står o funderar på om jag kommer vara nöjd och belåten på en Genius eller om man skall hoppa rätt till en Ransom.

Dessa står det mellan på grund av det begagnade utbudet just nu. Scott Genius 730 2018 (25000kr) och Scott Ransom 920 2020 (28000kr).

Cyklandet kommer om jag ska vara ärlig mot mig själv ske mestadels på ganska snälla stigar i Skaraborg, även om jag främst vill köra nedför. Men jag vill också kunna sticka iväg emellanåt till t ex Isaberg som ändå ligger rätt nära. Jag är inte intresserad av en svampig hojj som bara sväljer allt utan snarare en poppig, kul hoj. Snabbast tid finns inte med på kartan utan det handlar bara om att ha skoj.

Kommer Geniusen kännas otillräckligt när det kommer till lite större hopp o stökiga partier i en bikepark?
Kommer Ransomen bli fruktansvärt tråkig vid hemmacyklandet och vid heldagarna utan lift?

Båda går o byta mellan 27,5 och 29" på vad jag förstått så det ser jag inte som något att ta i beaktning.

Tack på förhand!

Emil777

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Jag blev avrådd i cykelaffären från att köpa en Genious. Som jag hade spanat in. Försäljaren rekommenderade en Trek remedy istället, det var "mer pang för pengarna", som enduocykel.​
(Sen köpte jag en helt annan cykel i slutändan som sväljer allt).​
Hade jag varit i dina skor med det valet du har, hade jag valt Ransom ! Alla dar i veckan. Ta inte för stor storlek bara om du ligger mellan storlekar är tips 2.​

AndersJB

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Kör själv en ny Genius 940 2019,valde den istället för en Spark som första fulldämpade.(Fick den till bra pris sommaren 2020)
Dock klassar jag mej som nybörjare,cyklat bara runt 2 år efter jag la ner Motocrossen helt...
Och ville inte ha kolfiberram,valde hellre aluram och bättre komponenter för en given budget.
Och just den 940:in hade bra komponenter,helt ok för en glad amatör,Shimano 4-kolv fram/bak,Sram GX och Fox fram+bak bl.a.

Uppgraderat till Ice-Tech bromsskivor,sinterbelägg,kortare styrstam,lite högre styre och en lite annan gaffel,(Fox 36 Performance Elite med Grip2 dämpare).
Inget direkt fel på orginalets Fox 34 Performance,men ville ha möjlighet att justera kompressionen lite mer.

För mej duger den fint,cyklar blandat,helst bökiga,slagiga stigar,men älskar mest när det går fort utför.
Och en stilla tur på en fin skogsstig funkar fint det med.

Kan ärligt säga att det är inte cykeln som begränsar mej,konditionen och "våghalsigheten" är nog mer det som ska lyftas innan cykeln blir flaskhalsen,än så länge har inget gått av eller pajat pga att jag kört över cykelns "förmåga",men kanske inte hittat den gränsen än?

Så jag gillar min Genius skarpt,för mej duger den prima till allroundcykling,och hur den beter sej i en Bikepark visar sej till sommaren.
Finns säkert värre cyklar,och som är "bättre" till t.ex hopp å dropp,men får väl köra tills ramen går av,sen får man väl uppgradera sej!

Senast ändrad:

VO2max

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Geniusen är ganska allsidig. Med ett lätt och ett tungt hjulpar så funkar den till allt från långlopp till lättare enduro
Kör en uppgraderad 950, en del tycker det är fjantigt med 0/110/150 justeringen på dämp men 110/150 använder jag frekvent
Ransom vet jag inte om man kan kalla poppig. Den är mer utför/enduro

Erkl

Medlem
Genius VS Ransom
Också geniusägare. Cyklar (tyvärr) endast på rotiga platta stigar i uppland. För det ändamålet är den en dröm. Går att cykla väldigt fort på stökig stig. Sen är jag absolut inte snabb på grus och landsväg, men det beror nog helt och hållet på min personliga förmåga.

ErikvW

Medlem
Genius VS Ransom
Har testat en ransom, skitbra om man ska racea enduro eller köra dubbelsvarta i bikepark, annars så är geniusen rätt val mellan dem 2.

nwestblad

Medlem
Genius VS Ransom
Köp en hoj för det du cyklar majoriteten av. Av det du nämner hade jag lätt köpt en Genius. Jag har släpat runt en Ransom och den är skitskön i Bikeparks och tuffare grejer men plattare stig är den inte poppig. Har även hojat på en Genius och den är poppigare. Den har ju 150 slag så den klarar ju lätt alla bikeparks i Sverige också :) Sen har du ju valet av att den ena är lite äldre och Ransomen är nyare.

Off-topic: Älskar när folk ber om råd mellan val x och y så rekommenderar de val z :)

yonsson

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Har jag helt missuppfattat eller funderar du på att köpa denna 22 växlade? I så fall, nej, köp inte saker utan modern standard på grejerna, ganska enkelt val. Om du redan har den så är det ju ett lyxproblem. Köp om du har råd. Nytt är alltid gött.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Kan tillägga att jag nu kört 100 mil på min första FS varav två rundor var i Vallåsen. Ordet bikepark skrämmer kanske innan man testat men jag kan inte påstå att terrängen där är värre än det jag kör på mina hemmastigar. Det går lite fortare i Bikepark ibland, visst, men terrängen är mer tillrättalagd så det behövs ju knappast ett monster för att köra bikepark. Det gick ypperligt med 130mm bak och 140mm fram. Det är dock skillnad på bikepark och bikepark.

AndersJB

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Kan tillägga att jag nu kört 100 mil på min första FS varav två rundor var i Vallåsen. Ordet bikepark skrämmer kanske innan man testat men jag kan inte påstå att terrängen där är värre än det jag kör på mina hemmastigar. Det går lite fortare i Bikepark ibland, visst, men terrängen är mer tillrättalagd så det behövs ju knappast ett monster för att köra bikepark. Det gick ypperligt med 130mm bak och 140mm fram. Det är dock skillnad på bikepark och bikepark.

Lite så jag tänker....visst finns det renodlade,hardcore,åka-fort-som-fan-nerför-hojar,men tror jag kommer ha minst lika kul på min i mångas ögon inte "renrasiga" bikeparkhoj av det eller det märket,med dom värsta,dyraste delarna på den.

Drar paraleller till när jag kör motocross,handlar mer om att ha en hoj som man är trygg på,och är injusterad helt i min smak.
Trivs jag på ett fordon,ergonomin stämmer och känner att jag har full koll går det att åka fort.....handlar inte om att ha t.ex max fjädringsväg,utan en fjädring som är inställd just efter dina preferenser och körsätt....oavsett slaglängd eller fabrikat.

Och i mitt fall är väl 95% av min cykling på "vanliga" svenska skogsstigar både uppför och nerför i olika skick,bikeparks är liksom "The Cherry On Top" nån gång då och då.....då vill man ju att det ska funka bäst där man oftast är.

Goranpete

Ny medlem
Genius VS Ransom
Har jag helt missuppfattat eller funderar du på att köpa denna 22 växlade? I så fall, nej, köp inte saker utan modern standard på grejerna, ganska enkelt val. Om du redan har den så är det ju ett lyxproblem. Köp om du har råd. Nytt är alltid gött.

Tack för alla svar! Skitbra input, nej det är inte den jag kikat på, utan denna: https://m.facebook.com/marketplace/item/3783580341708591/

Om det nu går o länka till facebook så, men är det jag som har dålig koll på andrahandsvärdet eller ligger många cyklar på blocket mm. väldigt högt i pris? Även om de är från 2016 tex.

Många har skrivit väldigt bra grejer som jag tar med mig, tack!

ErikvW

Medlem
Genius VS Ransom
Den där geniusen är inte värd 25k, kan ju köpa en ny cykel med bättre spec för det priset om än med lång leveranstid.

Emil777

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Den där geniusen är inte värd 25k, kan ju köpa en ny cykel med bättre spec för det priset om än med lång leveranstid.
Vilken cykel tänker du på ?
(jag tror dig, men tänker om du har någon länk att dela så hjälper det trådstartaren)

Åkerskog

Medlem
Genius VS Ransom
Genius duger gott till bikepark. Ska det köras stig med är Geniusen bättre! Simon Carlsson har ju vunnit flera SM-enduron med sin Genius fast han kunnat köra på sin Ransom...
EDIT; Generelt Genius VS RANSOM. Sen utrustning vs pris osv är en annan fråga...

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Men ok. Lekfull mtb för ca 25kSEK som finn för leverans innan sommaren.

Obs jag har INTE cyklat på den. Jag ser sen som en utmanare till Scott Genius
/Emil

Ledsen Göranpete, nu kommer du få "information overflow".
Men jag tror du inte kan göra "fel" utan bara rätt på olika sätt i ditt val. Oavsett.
Det finns väldigt få dåliga cyklar tänker jag.

yonsson

Aktiv medlem
Genius VS Ransom

Goranpete

Ny medlem
Genius VS Ransom
Men ok. Lekfull mtb för ca 25kSEK som finn för leverans innan sommaren.

Obs jag har INTE cyklat på den. Jag ser sen som en utmanare till Scott Genius
/Emil

Ledsen Göranpete, nu kommer du få "information overflow".
Men jag tror du inte kan göra "fel" utan bara rätt på olika sätt i ditt val. Oavsett.
Det finns väldigt få dåliga cyklar tänker jag.
Verkar ju va jäkligt trevliga hojjar spectral, vill helst köpa begagnat dock. Det är dock absolut är en cykel i min smak, Speciellt 6:an.

Får kika vidare helt enkelt. Att dömma av några svar här så ska man kanske satsa på en hojj från 19/20 och frammåt.

Genius VS Ransom
Jag kan tipsa om Ransom i alla fall, har en tuned 900 just nu och är stört nöjd med den. Trampar uppför väldigt lätt och med sina 29" så rullar den riktigt bra om man bara vill mystrampa några mil. Denna och Stumpjumpern är bland dom bästa jag ägt än så länge i alla fall :)

Onemangang

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Hur är Ransom 920? Har en spark 730 nu 27,5+.
Ska komplettera med en enduro oxå. Men twinlock grejen är inte så nice tycker jag. Jävla ormbo.

yonsson

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Hur är Ransom 920? Har en spark 730 nu 27,5+.
Ska komplettera med en enduro oxå. Men twinlock grejen är inte så nice tycker jag. Jävla ormbo.
Låter som marknadsförings-rappakalja. Skulle gissa att det är samma som på min fox dps evol, alltså att det finns ”upplåst, halvvägs och låst”. Jag rör aldrig den spaken, är ramen tillräckligt progressiv så är det överflödigt.

Håller med om att det är knas med den typen av låsning på en enduro-hoj. Man kör ju upp för att då köra ner.

spleensweden

Aktiv medlem
Genius VS Ransom
Jag har både en Genius 940 29" och en Ransom 910 29". Köpte Genius 2018 då jag började köra mer utförsbetonat så önskade mer fjädringsväg för att få lite mer självförtroende. Med den var jag med på min första SBR-tävling och tyckte det var grymt kul att rejsa. Så körde den hela säsongen 2019 både SBR-tävlingar samt 3 ESS-tävlingar. Jag började då känna att den inte kanske var den optimala för enduro och hade sneglat på Ransom. som kom då. Slog till på en Ransom 910 på black fridayrean. Har inte ångrat mig en sekund. Mer fjädringsväg, kralligare framgaffel m.m. gör att jag fick mer självförtroende i stökiga och branta utförslöpor. Jag cyklar enbart på Ransomen då frun har tagit över Geniusen vilket passar henne perfekt, hon väger mindre och kör lugnare och inte lika mycket stök. Ransom funkar absolut till vanlig plattcykling även om den såklart inte är den snabbast eller effektivaste cykel för det.
Ang. twinlock tycker jag det är grymt bra, Jag låser egentligen aldrig helt men sätter den ofta i mittenläget som begränsar slaglängden till 120 mm samt lägger bakdämparen lite högre i slaget så man får lite mer markfrigång samt lite brantare gaffelvinkel vilket jag tycker känns som att den funkar bra på tekniska klättringar. Helt låst har jag haft om det är någon lång grusvägsklättring, men oftast har jag mellan lägget då med.
Jag tror att du kommer ha det roligt oavsett vilken cykel du väljer men för mig känns Ransom helt rätt även på stigarna runt Stockholm. Det finns dropp, hopp och brant stök här med även om det såklart inte är så långa partier.

Genius VS Ransom
Scott gör ju, helt ärligt, cyklar som är totalt själlösa. Det finns absolut noll mojo eller "känsla" i dem. Men med det sagt så är den Genius jag trampar runt på den roligaste cykeln jag testat och ägt. Det är ifs orättvist att jämföra med mina tidgare cyklar då de var äldre(doh) och med en helt annat geometri även om de delvis hade längre slaglängd. Men Geniusen fungerar utmärkt för det jag gör mestadels, fiser runt på stigar kring stockholm och letar lite höjdmetrar tillsammans med ett par veckor till fjälls varje sommar. Den är utan tvekan den snabbaste hojen jag kört, ffa utför. Jag har ifs en ganska stor hoj (XL och är 183cm lång) så den är rätt lång och därmed ganska stabil.

Nackdelen är väl att det kan vara svårt att hitta någon lattjo bakdämpare om man vill byta. Som flera andra sagt är Twinlocken inte helt fel. Visst, den genererar extra kablar, men när man sitter och maler grusväg uppför ör att liften är stängd är det inte helt fel. Däremot så klippte jag kabeln till gaffeln direkt när jag fick hojen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer