Genom alperna med barn (alpencross typ)

Laan84

Aktiv medlem
Har läst en del på tyska sidor om att cykla genom alperna med barn, som tex denna
Någon här inne som testat och har råd?

Tänkte ha med en nioåring och en sexåring. Sexåringen kommer bogseras uppför vid behov. (24” cykel)

Spännande! Skulle gärna göra liknande.

Jag tror att successen berör mycket på barnet. I länken ser jag 90 km som sista etapp. 90 km är långt för nio och framförallt en sexåring. Min sonen cyklade utan problem 50 km på lvgcykel när han var åtta, men km på stig är tuffare och går langsammare.

Sen berör motivationen ofta också mycket på hur stigen ser ut. Min son ville inte vandra uppför Alperna när han kunde ser stigen en km framåt. Men om stigen slingarade sig utför berget var det ingen problem. För sommaren gjorde vi första bergvandring med övernattning i rifgugio och det gick bra.

Ja, 90km är nog för långt. Däremot så tänker jag att man borde kunna vara lite flexibel och anpassa etapperna själv bara det finns boende nog. Borde gå om man bokar i förhand vilket vi har tänkt.
Det är viktigare att barnen tycker att det är ett kul äventyr än att det är en specifik sträcka eller längd. Har egentligen ingen punkt som jag ser som ett måste.

Fuskar även gärna genom att åka lift upp och cykla lång nerförsbacke om möjligt.

Drömmen vore om man kunde pricka in övernattning i rifugio eller liknande högt upp.. dock vanskligt att avsluta dagen med klättring.

Håller med allt. Om man vill vara flexibel måste man välja en rut med mångs ställer a bo. Och man måste cykla över passen, så då måste man välja lämpliga pass.

Tillbaka
Topp