Genom eller runt Östberga?

• Trådstartare Trådstartare mks
  • Start datum Start datum
Om du ska från Stuvsta till Rissne (via Västerbron?), måste du då ö.h.t. så långt österut som Östberga/Årstafältet?

Spontant skulle jag kunna tänka mig Stambanevägen/Korkskruven/Svartlösavägen/Kontrollvägen och sedan cykelbanan parallellt med E20 till Liljeholmen (om Västerbron) eller Gröndal (om Essingebron). Fast jag vet inte om det är opassande i morgonrusningen, cyklar bara där kvällstid.

DT sa:
Om du ska från Stuvsta till Rissne (via Västerbron?), måste du då ö.h.t. så långt österut som Östberga/Årstafältet?

Spontant skulle jag kunna tänka mig Stambanevägen/Korkskruven/Svartlösavägen/Kontrollvägen och sedan cykelbanan parallellt med E20 till Liljeholmen (om Västerbron) eller Gröndal (om Essingebron). Fast jag vet inte om det är opassande i morgonrusningen, cyklar bara där kvällstid.

Jag brukar köra Gröndal->St. Essingen->tvärbanebron->Alvik. Jag bor i Myrängen, så jag har kört norrut och rundar Rågsved, Högdalen, Bandhagen, därav den östliga rutten.

https://www.google.se/maps/dir/Lavs...ff613!2m2!1d17.9353988!2d59.3805739!3e1?hl=en

Jag ska prova en västligare, tack för tips!

Aha OK. Då kanske min västra väg är något längre, men antagligen lite finare och mindre "fipplig". :-)

Jag ser några möjliga stråk, inget av dem involverar Östberga eller mycket lite. Två huvudspår finns, antingen Gröndals-Alviksbron eller Liljeholms-Västerbron. Båda nås från Liljeholmen. Gröndals-Alviksbron kan nås via Personnevägen-Hägerstensvägen-Blommensbergsvägen.
DT:s förslag med Svartlösavägen är ett bra och sannolikt det kortaste alternativet. Ett annat skulle kunna vara Älvsjöskogen (parallellt med järnvägsspåren) och vidare förbi Mässan och cykelbanan längs med Åbyvägen och sedan parallellt med Årstabergsvägen. Alternativt Älvsjöskogen och Götalandsvägen förbi Älvsjö station och begravningsplatsen. Västberga allé är väl ingen höjdare, men kan funka om man känner sig van/trygg att cykla i blandtrafik.

Stirra dig inte blind på Googles förslag utan titta t ex på Stravas heatmaps som visar var det cyklas. Pröva olika vägar och känn vilken som passar dig bäst.

mks sa:
Såhär kanske: https://www.google.se/maps/dir/Lavs...ff613!2m2!1d17.9353988!2d59.3805739!3e1?hl=en

Men måste man ända ner till Liljeholmen och norr om Trekanten?

(och varför bor jag inte i norrort där jag hittar?)

Typ så. Fast avstickaren vid Midsommarkransen tar du inte i praktiken (nog Google maps-routingen som är fel). Och jag brukar ta Kontrollvägen och först därefter över till andra sidan av E20 (fast det kanske inte är optimalt i morgonrusningen).

Vet inte hur det är med vägar söder om Trekanten. Det går att köra Blommensbergsvägen genom Aspudden men blir väl inte perfekt utifrån hur du kommer.

.A. sa:
mks sa:
Såhär kanske: https://www.google.se/maps/dir/Lavs...ff613!2m2!1d17.9353988!2d59.3805739!3e1?hl=en

Men måste man ända ner till Liljeholmen och norr om Trekanten?

(och varför bor jag inte i norrort där jag hittar?)

Korkskruven uppför är ingen höjdare med cykel. Välj hellre Älvsjöskogen eller Svartlösavägen.

Inga problem att köra uppför Korkskruven, tar den i stort sett varje dag på vägen från Huddinge mot Hornstull. På vintern behövs dock dubbdäck för att det ska funka..Men att cykla längs Långsjön är fin sträcka, tar den ibland som omväxling.

Booten sa:
.A. sa:
Korkskruven uppför är ingen höjdare med cykel. Välj hellre Älvsjöskogen eller Svartlösavägen.

Inga problem att köra uppför Korkskruven, tar den i stort sett varje dag på vägen från Huddinge mot Hornstull. På vintern behövs dock dubbdäck för att det ska funka..Men att cykla längs Långsjön är fin sträcka, tar den ibland som omväxling.

Visst går det att cykla uppför Korkskruven, det är dock så pass trångt att med det med biltrafiken inte blir så kul. Med snömodd blir marginalerna inte stora. Men visst går det.

Tillbaka
Topp