Genomgående 12mm axel Meta 5.5

Stojje

Aktiv medlem
Hej. Min gamla Commencal Meta 5:a har släppt bakhjulet i farten 3 gånger under denna säsongen. Den är till åren kommen och börjar bli lite sliten men jag gillar den fortfarande och har inte samlat ihop tillräckligt med cash för att det ska räcka till nåt nytt jag vill ha. Det är ju lite obehagligt att man inte vet om bakhjulet sitter fast ordentligt. Just nu sitter bakhjulet med en 10mm genomgående Qr men jag vet att det ska finnas dropouts för 12 mm axel att köpa till metan.

Är det någon som vet vart man kan få tag i 12mm dropouts till en Meta 2008? Jag antar att man måste ha ett till h och ett till V. Jag vet inte riktigt hur det ser ut men visst är det en gänga på ena sidan och bara ett hål genom den andra?

Är det nån som har koll som kan hjälpa mig?
/Stojje

Du kan nog prova att skriva till commencal, men du har nog mer chans om du lägger en annons på köp o sälj, facebook, osv... för att hitta på begagnad marknaden. Cykloteket sålde commencal, så att du kan höra med dom också.
Eller du skulla kunna tillverka det själv om du har tillgång till rätt utrustning...

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan nog prova att skriva till commencal, men du
> har nog mer chans om du lägger en annons på köp
> o sälj, facebook, osv... för att hitta på
> begagnad marknaden. Cykloteket sålde commencal,
> så att du kan höra med dom också.
> Eller du skulla kunna tillverka det själv om du
> har tillgång till rätt utrustning...

Cykloteket importerade Commencal ett tag, sen tror kag att ilikebike tog över. Nu har de ingen representation i sverige vad jag vet.

Jag tror att det bästa är att kolla direkt med Commencal. Jag tror inte att Cykloteket har något sånt kvar, de slutade med Commencal innan 12mm blev stort. Tror jag.

Tack för alla svar och tack Konvalj för länken till commencal-store, jag antar att det blir till att köpa där.Jag kollade med cykloteket också och de hade ett högeröra i en låda men inget vänsteröra.

Jag måste fråga lite om 12mm axeln. Är det alltid gänga i den ena dropuotsen (är det Maxle det?)eller finns det genomgående axlar med en mutter eller låsning som ligger utanför droppoutsen?

Luthman Photography skrev:
> Jag tror att det bästa är att kolla direkt med
> Commencal. Jag tror inte att Cykloteket har något
> sånt kvar, de slutade med Commencal innan 12mm
> blev stort. Tror jag.

Det har i alla fall i historien legat drivor med sådana dropouts till Metorna på Teket, det följde ju med cyklarna men typ ingen av kunderna ville väl ha dem? Jag har haft två olika Metor av olika årsmodell och då har det följt med.

Luthman kanske känner någon som snabbt kan okulärbesiktiga skrotlådorna eller liknande klargörande manöver?

Tackar för svar.
Tmalm, det vore suveränt om du hade nåt liggande som du kunde skicka. Jag ska nämligen till Åre i helgen för att introducera min dotter och det vore skönt om man visste att bakhjulet satt fast på riktigt.

R skrev:
> Luthman Photography skrev:
> > Jag tror att det bästa är att kolla direkt
> med
> > Commencal. Jag tror inte att Cykloteket har
> något
> > sånt kvar, de slutade med Commencal innan 12mm
> > blev stort. Tror jag.
>
> Det har i alla fall i historien legat drivor med
> sådana dropouts till Metorna på Teket, det
> följde ju med cyklarna men typ ingen av kunderna
> ville väl ha dem? Jag har haft två olika Metor
> av olika årsmodell och då har det följt med.
>
> Luthman kanske känner någon som snabbt kan
> okulärbesiktiga skrotlådorna eller liknande
> klargörande manöver?

Det verkade som TS själv kontaktat ovan nämnda butik som endast hittat en högerdropout. De har ju dock två butiker och sannolikheten är kanske störst att det finns dylika i Norrtull.

Jag har slängt mina. Typiskt, här har man sparat dem o flera år för de kan va bra å ha men sen när man till slut slänger dem DÅ behövs de.
Hoppas du hittar några!

/T

Tråkigt för mig Tmalm och tack för att du sökte. Tack för alla länkar också nu har jag flera ställen att välja mellan. Får ta itu med det efter årehelgen.

larsaw skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tills vidare kanske du ska uppgradera din QR
> till
> > en Shimano? De brukar sitta kvar bättre än de
> > flesta andra
>
> +1 på Shimano som quickfix, sen kan du (som redan
> nämnts) kika hos
> http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/co
> mmencal/frame-spares

Jag tror inte det hjälper då TS redan verkar köra med solid 10mm QR.

Stojje skrev:
> Just nu sitter
> bakhjulet med en 10mm genomgående Qr

Tillbaka
Topp