Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Får jag svara?
Jag skulle att du ska nästan ha ett genomslag. Det vore optimalt. Hur man ska komma dit vet jag dock inte.
Så har jag iallafall tänkt. Kanske är fel.Så att man ställer in bakdämpare och andra saker så nära till så att det finns bara en "grej" på banan man kör på som precis kan orsaka det?
+1 på marr.Fint. Bara för mig att höja trycket och lägga in fler ringar i monarken.
Du får allt vänta till sidan 3...
Tror att du tänker rätt. Skrotar du ram eller fälg så är det ju färdigkört. Fläska på med vad som behövs för att det skall hålla tänker jagFint. Bara för mig att höja trycket och lägga in fler ringar i monarken.
Tror inte att den farbrorn har några relevanta åsikter i frågan även om han bor rätt flådigt.
Jag kan nada om set up men det är väl lite svårare än så, bl.a hur linjär dämpningen är, hur snabb rebound etc. Nu tkr jag iofs att det låter rätt bra med ett genomslag var tredje runda. Tkr själv det är svårt att få dämpning som är finkänslig men som ändå hårdnar till när det börjar bli grövre grejer.Beror väl på lite var och hur man kör. Jag hade tidigare 30% sag. Fick tips här om att köra typ 20% sag istället vilket funkar mycket bättre då det medför mindre dyk av gaffeln, blev lite poppigare också. Slår sällan igenom nu, kanske en gång var tredje runda när jag tar något hinder fel.
Men det försvinner fortfarande 30mm av fjädringsvägen och vad händer om det är fullproppat med galningar fjädringen går i hårdare start läge blir mindre följsam på rotmattor sten partier.Det låter bra. (20% istället för 30%)
Galningar i fjädringen?Men det försvinner fortfarande 30mm av fjädringsvägen och vad händer om det är fullproppat med galningar fjädringen går i hårdare start läge blir mindre följsam på rotmattor sten partier.
Verkligen inte. Ca 20% fram och ca 30% bak är en bra utgångspunkt, tokens justerar man sen bottningsmotståndet med. Och lite kompressionsdämpning käkar upp energin på vägen mot bottning.Oklart men att eliminera SAG är nog ingen universal lösning
TokensGalningar i fjädringen?
Ingen har skrivit att man ”ska följa tillverkarnas råd”. De råden är givetvis generella och tänkta som en startpunkt. Olika körstil och olika cyklar påverkar såklart väldigt mycket.Men det försvinner fortfarande 30mm av fjädringsvägen och vad händer om det är fullproppat med galningar fjädringen går i hårdare start läge blir mindre följsam på rotmattor sten partier.
För mig var rejäl ramp up en bra lösning på genomslag, kan ha den något mjukare och bottnar fortfarande flera gånger per tur, men känner i princip aldrig av detEn massa ringar blir bra i början men för lite i mitten och sen en snabb ramp upp.(hängmatta)
Jo det är klart men många vill ha en linjär kurva och jag tycker faktiskt det har blivit märkbart bättre även för mig.För mig var rejäl ramp up en bra lösning på genomslag, kan ha den något mjukare och bottnar fortfarande flera gånger per tur, men känner i princip aldrig av det
Glömde em sak ????Ingen har skrivit att man ”ska följa tillverkarnas råd”. De råden är givetvis generella och tänkta som en startpunkt. Olika körstil och olika cyklar påverkar såklart väldigt mycket.
Jag gör mina inställningar utifrån bracketing konceptet, funkar kanon och kräver inget djupgående förståelse och neg/pos, progressivitet och annat hokuspokus.
orkar inte se hela. Bracketing innebär att man skriver upp alla inställningar och testar olika kombinatationet?Ingen har skrivit att man ”ska följa tillverkarnas råd”. De råden är givetvis generella och tänkta som en startpunkt. Olika körstil och olika cyklar påverkar såklart väldigt mycket.
Jag gör mina inställningar utifrån bracketing konceptet, funkar kanon och kräver inget djupgående förståelse och neg/pos, progressivitet och annat hokuspokus.
Om jag fattat rätt innebär det att du testar ytterligheter av en inställning i taget, och sedan halverar dig fram till den bästa inställningen. typ:ish. Jag kör aldrig det där, är för lat. Men är rätt hygglig på att hitta ganska rätt ändå.Bracketing innebär att man skriver upp alla inställningar och testar olika kombinatationet?
Det är i så fall en djävul till metod.
Borde ju funka att först göra en grundinställning och sen gå på en parameter i taget.Om jag fattat rätt innebär det att du testar ytterligheter av en inställning i taget, och sedan halverar dig fram till den bästa inställningen. typ:ish. Jag kör aldrig det där, är för lat. Men är rätt hygglig på att hitta ganska rätt ändå.
Vore iofs kul att köra bracketing förutsättningslöst någon gång och se vad man landar i. Kanske man blir positivt överraskad. Det jag inte fattar är dock hur man ska kunna jobba med en sak i taget, om t.ex gaffeln är uppfuckad innan man hunnit börja med den, då kommer man ju inte fixa att tune:a bakänden. De är ju beroende av varandras inställningar, är den ena snabb kan den andra inte vara seg som sirap, osv.. Eller har jag fattat fel kring hur bracketing funkar?
Man får ju liksom ta en sak i taget (som du säger) och börja i mitten.Om jag fattat rätt innebär det att du testar ytterligheter av en inställning i taget, och sedan halverar dig fram till den bästa inställningen. typ:ish. Jag kör aldrig det där, är för lat. Men är rätt hygglig på att hitta ganska rätt ändå.
Vore iofs kul att köra bracketing förutsättningslöst någon gång och se vad man landar i. Kanske man blir positivt överraskad. Det jag inte fattar är dock hur man ska kunna jobba med en sak i taget, om t.ex gaffeln är uppfuckad innan man hunnit börja med den, då kommer man ju inte fixa att tune:a bakänden. De är ju beroende av varandras inställningar, är den ena snabb kan den andra inte vara seg som sirap, osv.. Eller har jag fattat fel kring hur bracketing funkar?
Problemet är om man har frökenhänder och vill ha det lite mjukare i början. Utan möjligheter till justering på neg finns väl inget annat än att stoppa token i pos och sänka trycket?Nu är jag långt ifrån någon bra "fjädringsgubbe",men justerat fjädring på motocross/mc genom åren,och vet lite hur jag vill ha en fjädring,och lite om vad som sker när man pillar på skiten.
Ställa in fjädring är svårt,att sen ha en luftfjäder gör inte saken lättare....
Luft som fjäder är enkelt,lätt att ändra,billigt och väger inget.
Men då den är progressiv av naturen,och på cyklar handlar det om mkt små volymer,så blir väldigt känsligt.
I min värld ska fjädern bara bära upp ekipagets vikt,och sen ska kompressionsdämpningen "hålla emot" vid ihoptryckning/komprimering.
Därför finns SAG-måttet,är en bra baseline som talar om fjäderns hårdhet,för mycket SAG = för vek fjäder och vice versa...
För mej funkar noll tokens,lite högre tryck bättre,dvs så stor volym som går,och därmed så linjär jag kan få den.
Både fram och bak.
Provat fram och tillbaka med olika tokens,olika tryck och detta funkar bäst för mej.
Med tokens kunde jag sänka trycken,men blev för progressiv för min smak.
Sen försöker jag få kompjusteringen att sköta hur den tar smällar och t.ex rötter,blir en hårfin balans mellan små ändringar med tryck och kompjustering för att bli "bra",men hittat en bra bas att ha som grund.
Dock så tror jag många kör med för seg retur,jag kör med hyfsat öppen retur,den påverkar mer än man tror även på hur "följsam" fjädringen känns,så snabb retur man vågar är hur jag kör med.
Men subjektivt och individuellt helt klart,mina preferenser kan vara helt off för andra....
Jo,förvisso blir det ju softare med sänkt tryck,och då måste man kanske sätta tokens för den inte ska bottna.Problemet är om man har frökenhänder och vill ha det lite mjukare i början. Utan möjligheter till justering på neg finns väl inget annat än att stoppa token i pos och sänka trycket?
På tal om det, använder du din hemmagjorda dual pos chamber? Funderade på att köpa en sån men cyklat så lite att det är svårt att motivera. tyckte jag såg en 3e parts fjäder med större neg också.Jo,förvisso blir det ju softare med sänkt tryck,och då måste man kanske sätta tokens för den inte ska bottna.
Men kan bli lite motsatt också....med sänkt tryck finns risken den jobbar längre ner i slaget,dvs man får den soft och skön precis det första,men då man har lågt tryck sjunker den ihop fortare,kommer längre in i slaget.
Och då blir den hårdare fort,tokens gör den mer progressiv,och ju längre in i slaget man kommer,ju hårdare blir den.
Gaffeln ska ju inte och jobba merparten långt ner i slaget,då känns den hård och stötig.
Lätt att då tro man har för högt tryck,och man sänker då trycket,och trycker i mer tokens....motsatt effekt.
Jag uppfatttade min sån,blev betydligt bättre när jag plockade ut alla tokens och ökade trycket lite.
Men som sagt,bara min uppfattning,och kändes rätt för mej.
Är ju lätt att prova och känna efter skillnaderna.
Du har rätt i ditt tänk.Jo,förvisso blir det ju softare med sänkt tryck,och då måste man kanske sätta tokens för den inte ska bottna.
Men kan bli lite motsatt också....med sänkt tryck finns risken den jobbar längre ner i slaget,dvs man får den soft och skön precis det första,men då man har lågt tryck sjunker den ihop fortare,kommer längre in i slaget.
Och då blir den hårdare fort,tokens gör den mer progressiv,och ju längre in i slaget man kommer,ju hårdare blir den.
Gaffeln ska ju inte och jobba merparten långt ner i slaget,då känns den hård och stötig.
Lätt att då tro man har för högt tryck,och man sänker då trycket,och trycker i mer tokens....motsatt effekt.
Jag uppfatttade min sån,blev betydligt bättre när jag plockade ut alla tokens och ökade trycket lite.
Men som sagt,bara min uppfattning,och kändes rätt för mej.
Är ju lätt att prova och känna efter skillnaderna.
Nej,den sitter i min Fox 34 som hänger på väggen.På tal om det, använder du din hemmagjorda dual pos chamber? Funderade på att köpa en sån men cyklat så lite att det är svårt att motivera. tyckte jag såg en 3e parts fjäder med större neg också.
Ja alltså det där med att sänka trycket och dra i tokens är inte helt bra av just den anledningen. Gaffeln känns smutt när man inte hänger på den men när man lägger på sin vikt blir ju trycket detsamma i luftkammaren, vid den nya sagpunkten som då hamnar längre in i slaget. Och då har man mindre kvar innan man möter en vägg av upprampning.Men kan bli lite motsatt också....med sänkt tryck finns risken den jobbar längre ner i slaget,dvs man får den soft och skön precis det första,men då man har lågt tryck sjunker den ihop fortare,kommer längre in i slaget.
Eller så höjer man trycket med 1 galning.Ja alltså det där med att sänka trycket och dra i tokens är inte helt bra av just den anledningen. Gaffeln känns smutt när man inte hänger på den men när man lägger på sin vikt blir ju trycket detsamma i luftkammaren, vid den nya sagpunkten som då hamnar längre in i slaget. Och då har man mindre kvar innan man möter en vägg av upprampning.
Tokens använder man i min mening när man nått vägs ände utan. När gaffeln känns rätt men man bottnar för lätt. Då slänger man i en token och behåller samma tryck.
Endast kompression brukar få ett knäpp eller två.Fjädringen skall kännas som den flyter över ojämnheter.Skruvar ni mycket på returen beroende på spår? Frökenhänderna gillar riktigt snabb retur men är det lite tyngre grejor måste jag sänka för inte få studs. Typ när det är så brant att jag inte klarar att vara smutt.
Ja, jag testade även ett click på LSC utöver 2 på returen. Det hjälpte ytterligare. Testade inte bara LSC så det får bli nästa.Endast kompression brukar få ett knäpp eller två.Fjädringen skall kännas som den flyter över ojämnheter.