Geomangear återkallar Magicshinebatterier

rising

Aktiv medlem
https://magicshinebatteryrecall.com/

Fick ett brev på posten igår om att Geomangear återkallar 19500 batteripacks pga risk för överhettning - tre incidenter då de orsakat brand har rapporterats.

Man kan tydligen lämna in batterierna lokalt och få ett intyg man skickar till Geomangear och så skickar de nya batterier, "a substantial improvement over the ... battery you originally received".

Någon mer som fått detta?

Senast redigerad av en moderator:
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick ett brev på posten igår

Ett riktigt brev, med frimärken?

Imponerande.

Någon som blivit klok på vad som krävs för att få ett nytt batteri? Skulle man skicka ett pappersbrev tillbaka med underskrift att man skrotat det gamla batteriet?

Man går in på websajten med sin pinkod och får ett intyg som man får underskrivet på batteriåtervinningen (eller skriver under själv kanske?) och så postar man det till Geomangear.

@glitch: enligt FAQ är det batterier tillverkade av en viss fabrik i Shenzen,ä och fler leverantörer är påverkade, men jag har ingen aning förstås. Kanske står nåt i mtbr-trådarna?

Hur som helst seriöst skött av Geomangear.

Hmm, känns ju tryggt... har ställt ner batteriet (urladdat) i källaren. På betonggolv. Långt ifrån något som kan antändas. Får se om mna hör något från DX...

Arne Anka skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, känns ju tryggt... har ställt ner batteriet
> (urladdat) i källaren.

LiION-batterier verkar vara ömtåliga
Även DiNotte hade väl en återkallelse och utbyte av sina batterier för ngt år sedan.
De batterierna skall enl uppgift komma från samma tillverkare som originalbatterierna till MS900-lampan.

Det är väl ffa när man laddar LiION-batterier som det har varit tillbud.
Men säkerhetsråd för laddning av MS900-lampan har ju funnits sedan den kom.
Typ
-Ladda endast när du är hemma och vaken, dvs inte när du sover.
-Ha batteriet, och gärna laddaren i ngn form av brandtåliga låda
-Låt inte batteriet sitta inkopplat till laddaren efter att det har blivit full-laddat
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1274606

Arne Anka:
Skall du långtidsförvara batteriet bör det inte vara helt urladdat.
3,8-3,9V/cell brukar anges som lagom.
Och torrt och svalt (inte i frysen).

/Håkan

Rubriken är ju faktiskt lite missvisande. Det är ju inte magicshine som återkallar batterierna, utan försäljaren Geomangear. DX lär aldrig återkalla några batterier. Anledningen till att Geoman gör det är väl att verksamheten är baserad i USA om jag har förstått det rätt. Det finns ju inte precis samma lagar och regler i hongkong.

För övrigt återkallade väl geomangear batterierna redan i höstas. Det är konstigt att det tog så lång tid innan du fick brev om det. Fast det är klart, det tar ju tid att få iväg så pass många brev...

Jag är lite nojig med min DX-Lampa så jag laddar den i en gammal kakburk av plåt med lock. I burken har jag ett dessutom ett lager grus. Egentligen borde samma noja gälla för alla ackar med Li-kemi men jag är extra misstänksam mot löjligt billiga skräpprodukter...

Tillbaka
Topp