Geometridjungel XC gravel ?

• Trådstartare Trådstartare cg
  • Start datum Start datum

cg

Medlem
Efter flera år ( små barn etc) utan cykel tänkte jag det kunde vara dags att få komma ut och cykla igen.

Tänkte vara realistisk för första gången och inse att jag mest kommer få komma ut på kortare turer som mest kommer inkl grusväg, singeltrack osv. Antagligen terräng som de flesta skulle köra en gravel på.

Med historik med lite nack/ryggproblem tänkte jag att en rappare hardtail (i kolfiber) skulle bli snällare i sittposition vs en gravel.

Men vad blir viktigt här gällande geometri? Om man både läser här och tittar på trenden på XC cyklar blir det längre hjulbas, längre reach (ofta i komb med kortare styrstam).

Är 177cm men inte världens längsta ben.
Har hittat några alternativ

Cube Reaction c62 som diskuterats här tidigare men som fått en del kritik att den har väldigt traditionell geometri. I stl L, reach 425, överör 609, och en styrstam på 90mm.

Orbea Alma (m50) i L, reach:448, överör: 618 och en styrstam på 70mm

Canyon Exceed i L, reach 455, överrör 628 och en styrstam på 80mm

Hur skall man tänka utifrån användningsområde? Cuben är närmast dagens Gravel cyklar i geo men det är ju exkl dropstyre.

Snurrigt värre ??

Vad säger ni med lite erfarenhet?

Med historik med lite nack/ryggproblem tänkte jag att en rappare hardtail (i kolfiber) skulle bli snällare i sittposition vs en gravel.
Att sittställning är xtra viktig för dig är förstås självklart, men rammaterielet som sådant påverka inte komforten.
Det är en seglivad myt som har väldigt lite med verkligheten att göra, det finns många postningar här om rammaterial och (upplevd) komfort, sök om du har tid att slösa på det.
Men som jag redan har antytt bör du lägga din tid på att få en ram som passar dig och den sittställning som funkar för dig.

Jag tror inte att sittpositionen ska styra valet mellan gravel och XC-MTB. Man kan hitta både gravelbikes och XC-MTB där man sitter väldigt djupt eller mycket upprätt, och allt emellan. En gravel är trevligare för händerna än en cykel med rakt styre, men antar att det inte påverka ditt ryggproblem.

Gissar att viktigaste är att du sitter tillräckligt upprätt. Om en MTB, eller en gravelbike, har lång reach och en kort stam eller tvärtom påverkar inte hur du sitter om summan av längden är samma.

Viktigaste frågan är om du vet hur upprätt du behöver sitta. Eller mer precis, var du vill har händerna (på styret) jämfört med sadeln, både i längden och höjden. Då kan du börja leta efter en passande cykel.

Tack för svar. Helt med på att den totala längden , reach + stam blir likvärdig på cuben som orbean. Dock borde tyngdpunkten hamna olika, men det kanske den inte heller gör med tanke på längre hjulbas på Orbean!? Men vilket är att föredra för ovan beskriven cykling eller har det noll betydelse? Jämför man med tex en gravel så har dom kortare hjulbas är cube med traditionell xc geo. Tänker även att justerings möjligheterna med Cuben är mindre då styrstammen redan är lång

Tillbaka
Topp