Geometrins påverkan på racercykel

Transwave

Aktiv medlem
Är det sittställningen som utgör den faktiska skillnaden mellan en komfortracer och en fartracer eller spelar geometrin en viktig skillnad också? Om man skulle ta en fartracer och korta ner styrstammen och vända den så att den pekar uppåt så att man får samma sittställning som på en komfortracer, har man då gjort en komfortracer eller finns det annat som spelar in? Givet att det är samma ramkonstruktion, material och komponenter i övrigt på båda cyklarna.

Geometrin spelar in i allra högsta grad. Exempelvis har en komfortracer ofta längre hjulbas till följd av gaffelvinkel, försprång, kedjestagslängd mm.
Komfortracer har ofta högre vevlagerhus också
En Trek Madone är tex lägre, kortare och hsr brantare gaffelvinkel än en Domane.

Stor effekt. Komfortracer hade (i alla fall för några år sedan) plats för tjockare däck också = mjukare gång på sämre underlag:)

Håller mä. Dä ä ju bare rene blajet ju. Örker en int sett på ena racer uta att dä e jöbbit kan en lik gärn strunt i hele skitn.

Jag har iofs en "comfortracer" som randocykel. Fungerar bra, men lite franken med tempopinnar. Iofs en liten fördel där med lite längre hjulbas och aningen slöare styrning - känns tryggare så i vindbyar.

Har en annan relaterad fundering - om man skulle få tag i en racer som är lite för stor och man kompenserar genom att montera en kortare styrstam, har det några negativa konsekvenser gällande hur cykeln känns, förutom att styrningen blir lite snabbare?

Har en annan relaterad fundering - om man skulle få tag i en racer som är lite för stor och man kompenserar genom att montera en kortare styrstam, har det några negativa konsekvenser gällande hur cykeln känns, förutom att styrningen blir lite snabbare?
En kort styrstam ändrar styrningen ganska radikalt, och styrkänslan är minst sagt viktig. I mitt tycke fungerar en kort stam dåligt ihop med bockstyre.

Nej, det är väl det. Du kan behöva byta sadelstolpe eventuellt för att få sadeln rätt. Risken finns att det inte går få styret lågt nog på vettigt sätt. Standover kan vara för hög vilket inte alltid pungen gillar.

En kort styrstam ändrar styrningen ganska radikalt, och styrkänslan är minst sagt viktig. I mitt tycke fungerar en kort stam dåligt ihop med bockstyre.
Förutom känslan i styrningen dras du ju bland annat fortfarande med längre hjulbas, högre stack, relation sadelrör, viktfördelningen kontra ramens längd osv. Så nej det är inte bara att ta en kortare stam.

Visst är den det och man vänjer sig också vid det mesta men de gånger jag provat med en 60 mm stam och kortare till bockstyre har cykeln känts helt kass att cykla på.
Screenshot_20220614-210023_Photos.jpg

Tror att det är 60-70 på den där, men den känns ändå skön och stabil. Iofs någon komfortgeo så tror att gaffeln är lite flackare än normalt.

Men jag förstår helt vad du menar - det kan bli knasigt med kort stam, men kan fungera också.

Visa bilaga 561364

Tror att det är 60-70 på den där, men den känns ändå skön och stabil. Iofs någon komfortgeo så tror att gaffeln är lite flackare än normalt.

Men jag förstår helt vad du menar - det kan bli knasigt med kort stam, men kan fungera också.
Egentligen är det ju inte stammens längd utan avståndet till där man håller och det är som du skriver ett antal faktorer som inverkar så kanske lite dumt att skriva som jag gjorde. Det jag upplever som största problemet är att rörelsen för hur man styr blir annorlunda om avståndet till centrum på styrröret blir kortare, man styr mer fram-bak med händerna med ett kortare avstånd jämfört med mera i sidled om stammen är längre och med en handposition som när man håller runt hoodsen känns det fel. Åtminstone är det orsaken vad jag tror.

Tillbaka
Topp