Ger du blod? Står du i donationsregistret?

Bara att
> säga till sköterskan att man är spruträdd så tar
> de hand om er på bästa sätt, distraherar er eller
> så. ;-)
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Jag skulle ge blodprov när jag var hos doktorn för ett tag sedan. Jag sa att jag var spruträdd. När jag kliver in hos sjuksöterskan så har dom letat fram den mest vindögda sjuksyrran i Sverige. Jag trodde att det var dålda kameran. Jag ville fråga om dom hade någon annan syrra, men jag tyckte det var lite elakt också.

Jag berättade även för henne att jag var spruträdd. Men hon sa att mina ådror var så ytliga att det var enkelt att ta blodprov. Fast hon punkade min blodåder iaf och det gjorde sååå hemskt ont. Jag var nära att nita syrran. Blodet flöt ut under huden och var helt blå och jag kunde inte böja armen eller cykla på en vecka pga det. Det var som en hemsk mardröm.

Förresten, blir inte ni svagare av att ge blod dagarna efter?

Fan va arg jag blev. Sedan dess har jag blivit mer rädd.

Faran skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, blir inte ni svagare av att ge blod
> dagarna efter?

Jag har inte märkt av att jag var svagare efter blodgivning. Generellt brukar de väl säga att träning går bra men inte tävling.
Angående klantiga syrran så hade du bara otur, har själv gett massa gånger och bara råkat ut för ett smärre missöde, en sjuksyster under utbildning. Det du ska tänka på är att säga ifrån om det känns fel, det är trots allt du som är på vassa änden av nålen, sen ska det nog gå bra :)

/Eric.

Faran skrev:
> dagarna efter?

Typ upp till 24h efter märker jag en prestandaförsämring på gymmet. Dricker man mycket vatten och sover lite extra natten efter tappning märker jag ingenting.

Att ge blod bara någon timma efter ett hårt pass på gymmet är ett bra sätt att få en snabb tappning. Lite för bra för det ville inte sluta rinna ur hålet när de tog bort nålen ;)

Faran skrev:
När jag kliver in hos sjuksöterskan så har dom letat fram den mest vindögda sjuksyrran i Sverige.

HeHe det där var en minnesväckare kan man säga, inte för att jag är spruträdd eller så kan utan problem titta och hjälpa till att hålla i om det behövs, har lämnat hundratals blodprov under åren så det är lungt men en gång blev jag lite orolig.

Det var en äldre syrra som kom in och när hon började plocka med nålarna så skakade hennes händer som av parkinson och jag tänkte att detta kan inte gå bra, men jag bestämde mig för att ge henne ett försök iaf (man är ju man och inte mus, och smärta är ju tillfällig) på väg mot stickstället så skakade nålen något grymt men ca 1 cm från huden så blev hon helt stadig och gjorde ett perfekt jobb inte det minsta ont och bra med blod i rören. Men när hon drog bort nålen så började hon skaka likadant igen när nålen var någon cm från armen, har aldrig varit med om det förr eller senare.

the_TnT skrev:
Hm, jag sa inget om spruträdsla men ändå lutade sköterskan skrevet mot min hand på det dära armstödet vid ett tillfälle...

Du tror möjligen inte att det var din ev oemotstådeliga charm som gjorde det?

Nu när du har sagt A så får du ju säga B och berätta vad du gjorde sen! ;-)

Bosse

Faran skrev:
> dagarna efter?

Inte svagare, men jag märker av att konditionen åker ner några trappsteg i ett par dagar efteråt. Lämnade i onsdags, cyklade i skogen i torsdags och flåsade lite mer än vanligt, men det gick bra. Har även gjort lite expriment med att cykla samma dag som jag lämnat blod. Skrev om det för länge sedan, <http://happymtb.org/forum/read.php/1/6962/6997> men här kommer det igen då. :-)

/Leo

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
<klipp>
Gjorde en liten högst ovetenskaplig test såhär dagen efter blodgivning. Jag körde en 21km lång grusvägsrunda i tisdags, lämnade blod i onsdags och körde samma runda idag torsdag för att se hur det påverkade pulsen och formen. Försökte hålla samma tempo, lyckades rätt bra, det diffade bara ett par minuter på hela turen. Kändes helt ok, märkte inte direkt av något, möjligen lite mer andfådd i några av uppförsbackarna. Förra året körde jag samma sväng men redan ca 5 timmar efter blodgivning, då märkte jag av det mer, kändes lite i bröstet och pulsen gíck inte att få upp fullt. Nåja, dagens tur jämfört med turen i tisdags ser ut så här i rena siffror:

Tisdag: Snittpuls 130, Maxpuls 189.
Torsdag: Snittpuls 139, Maxpuls 179

Alltså en liten höjning av snittpulsen och inte riktigt lika lätt att få hög maxpuls, dagen efter blodgivning. Jag brukar vara nära nog helt återställd efter en dryg vecka. Försöker att inte ge blod närmare än 4 veckor innan ett långlopp, det känns som en lagom regel.

/Leo
</klipp>

Jag har fått blod och då utvecklat antikroppar så mina röda droppar vill de inte ha.

Donationsregistret är jag dock med i och innan dess hade jag donationskort i plånboken sedan -91 vll jag minnas.

Alla ska själva ha tagit ställning till donation och inte bara anmält sig till donationsregistret utan också meddelat sina närmaste sin ställning. Tycker i alla fall jag.

Nej och nej. Donation ska jag överväga faktiskt. Blod har jag svårt för att ge då min kropp inte tycker om sprutor, speciellt stora, även om huvudet inte bryr sig.

Tuppade av sist jag råkade ut för en större spruta modell blodprov faktiskt, tog ett jädra tag att komma igång igen! Det är inte själva sticket som var värst då det mest kändes skumt utan utdraget då min kropp vilt ville försvara sig utan att huvudet ville det = blodtrycksfall = svimmade. Men men, shit happens. kanske skulle se till att hamna på sjukan igen!

Jag har inte lämnat på evigheter, tyvärr då mitt blod tydligen går att blanda med alla andra sorter och jag alltså borde dela med mig oftare.
Men det är alltid ett jävla mackel när dom ska sticka, dom brukar ha svårt att hitta och ofta blir det punktering. Sen rinner det risigt också.

Renman skrev:
> Är detta något slags altruistiskt forum?

Ikväll ska vi samlas för att tillsammans lämna våra kroppar för att göra den ultimata uppoffringen för vår gud, frälsaren.

Tillbaka
Topp