Ger du blod? Står du i donationsregistret?

lleberg

Aktiv medlem
Hur många happyiter är blodgivare? :)
Hur många happyiter står med i donationsregistret? :)

Jag står sen ett drygt år tillbaks med i donationsregistret, dels av omtanke för dom som ska få mina organ när jag dör, men även av omtanke för dom i min närhet som annars måste ta beslutet åt mig.
Det är klart det låter depprimerande, men det är ju bara en förebyggande åtgärd, det tog 10 min att skriva in mig, och 3 veckor senare fick jag ett brev där dom bekräftade det. Jag tycker att alla ska stå med, oavsett åsikt, för att se till att den följs.
htto://www.livsviktigt.se

Att ge blod är givetvis ett eget val, jag kommer bli blodgivare väldigt snart efter jag fyller 18 i december i år. Det är ett sätt att ge bort nånting väldigt värdefullt utan att lida själv, vilket känns som en väldigt bra deal, är man spruträdd så är det lite värre antar jag. ;)
http://www.geblod.nu/main.aspx?PageId=1

Tänkte bara se vad ni tycker. :)

Gett blod sedan -93, brukar bli 3ggr per år, snart uppe i 40ggr. Var på blodbussen och tappade av 4.5dl idag faktiskt. :-) Fast donationsregistret är jag inte med i, än, tänker nog inte så långt...inte bokat begravningsceremoni än heller. ;-)

/Leo

Jag har tänkt bli blodgivare, men jag får först börja lämna blod om 6 månader pågrund av operation. Mina organ är tillsalu när jag dör=)

/Erik

Blod ger jag.

Har inte gett några organ än, men om någon behöver något när jag trillat av så är det OK för mig!

Donationsregistret har jag varit med sen det började, bättre att göra valet själv än att ens efterlevande ska göra det och känna osäkerhet om dem gjorde rätt.

Blod får jag inte lämna då jag äter medeciner som gör det oanvändbart, men jag skulle göra det om jag bara fick.

Som någon sorts kompensation för att jag inte får bli blodgivare så har jag deltagit i några medcinska tester av ny teknik speciellt inom pacemakerområdet.

Bosse

Lämnade blod innan jag fick nytt jobb, nuförtiden så hinner jag inte pga konstiga arbetstider.
Lite tråkigt, tyckte att det kändes bra att man kunde hjälpa någon som behövde lite blod.

FSR: Lasarettet i Ystad, Kristianstadsvägen 3, har öppet även på kvällen, tisdagar 14.30-19.00. :-) <http://www.geblod.nu/blc.aspx?PageId=283>

/Leo

Själv kommer jag troligen aldrig att lyckas ge blod, hör till de riktigt spruträdda.

Det är underligt och skämmigt: När jag mekar eller cyklar lite för entusiastiskt så gör jag mig ibland så illa att blodet sprutar. Inte bryr jag mig om det, förutom att försöka utföra lite första hjälpen och torka av den närmaste omgivningen. Men när en person iklädd vit rock närmar sig för att göra ett ytterst litet hål i mig, som inte kommer att varken kännas eller blöda, då reagerar min kropp omedelbart. Pulsen ökar, kallsvetten bryter ut, och andningen går i baklås. Efter ett kort tag utan andning brukar kroppen försöka svimma.

- Vad göra?

Jag är blodgivare, men har inte gett på ett bra tag.....så nu fick jag litet dåligt samvete. Farsan var dålig ett tag och fick blodpåsar på sjukhuset, då tyckte jag det kändes snudd på som en plikt att ge. Ger man blod när man är som mest tränad framåt höstkanten känns det ju nästan som man bidrar till doping med alla grymma röda blodkroppar och så. Jag står i donationsregistret, men med begränsningen att mina köttdelar inte får användas i studiesyfte. Man har ju sett Lars von Triers "Riket" där läkarstudenter springer runt med likdelar hur som helst. Nåja, nu slutar jag skriva innan jag blir för grotesk och morbid här....

Ragge

Jag är anmäld till donationsregistret och f.d blodgivare. I maj ska jag gå till blodbussen igen för att lämna prov o se om jag får bli blodgivare igen.
Tycker som Lonewolf att man inte ska överlåta donationsbeslut till efterlevanden, de har det svårt nog i en sådan situation.

Edit. Har själv haft nytta av blodbanken efter en olycka.

Senast redigerad av en moderator:
Jag står nog med i registret, som mottagare!
Fick en bättre begangad lever för en mänad och två veckor sedan. Funkar perfekt!

Tack till alla som kan tänka sig att dela med sig!

Självklart ger jag bort något organ, när jag är klar med dem. (Om nån nu vill ha dem...)

Då jag har(Hade!) en ganska ovanlig sjukdom, så brukar jag också vara med i medicinska studier, när det frågas om det. Ska faktiskt lämna några provrör imorgon bitti för en sådan.

Vet ingenting om donationsregistret...

Fick inte ge blod... :D
Dom testade mig i skolan när dom letade efter givare...
För högt blodtryck (då, vet inte nu)...
sköterskan gav mig ett kollegieblock och en penna som tröst... :DD

Ger både blod och plastma snart 100gångsjubileum anmäld i donationsregistret(man vet ju aldrig när en galen bilist klipper en och jag tror de skulle hitta en hel del prima delar om det skulle bli aktuellt)
var även med i tobiasregistret när detta existerade men det blev nedlagt pga brist på pengar skandal!
tobiasregistret var ett benmärgsregister för transplantationer på cancersjuka barn mm

Precis anmält mig till donationsregistret, skulle ha gjort det för ett tag sen men det har liksom fallit ur minnet.

Ge blod har jag dock inte gjort, men jag har en kompis som är sjuksköterska och han vill alltid sätta nål i mina ådror eftersom dom ska se så fina ut enligt honom.

Jag fick nån kommentar om fina vener när dom tog blodprov på mig pga konstiga prickar på hela kroppen, som inte kliade, och jag kände mig inte sjuk.. 8 månader senare fick jag reda på att det var en kombination mellan en infektion och körtelfeber-virus, yay.

Hur som helst, hon som tog provet kommenterade att jag hade jättebra vener, och sen när hon märkte att jag inte är spruträdd alls (jag tittar på när dom tar sprutor för jag tycker det är kul ^^), så rekommenderade hon att jag skulle ge blod efter jag fyllde 18. ;)

Jag har givit blod tidigare och jag står med i donationsregistret. Klurar på att börja lämna blod igen, förr skiftade jag och det var inte ofta jag orkade åka iväg på tömning :)

Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv kommer jag troligen aldrig att lyckas ge
> blod, hör till de riktigt spruträdda.
>
> Det är underligt och skämmigt: När jag mekar eller
> cyklar lite för entusiastiskt så gör jag mig
> ibland så illa att blodet sprutar. Inte bryr jag
> mig om det, förutom att försöka utföra lite första
> hjälpen och torka av den närmaste omgivningen. Men
> när en person iklädd vit rock närmar sig för att
> göra ett ytterst litet hål i mig, som inte kommer
> att varken kännas eller blöda, då reagerar min
> kropp omedelbart. Pulsen ökar, kallsvetten bryter
> ut, och andningen går i baklås. Efter ett kort tag
> utan andning brukar kroppen försöka svimma.
>
> - Vad göra?
>
>
> Med vänlig hälsning,
> Peter
>
> R++++ s-->++ l hs H+ S-- Ba Bk Bo+++ V++ ww+
> M++ Mt++ Mu Pt+>++++

Det går säkert att reparera ganska enkelt, som spindelskräck och ormskräck och andra fobier.

Fick en utskällning av en kompis jag drog med till blodgivningen, jag dit för att ge och han för att testa om han var lämplig givare. Fick en redig utskällning av honom efteråt för att "de körde ju in ett jävla sturör i armen på mig!!!". Han gick inte tillbaka.
En annan kompis var plasmagivare, gick dit dagen efter fest, de fick inte mycket vätska ur honom :D

Blod-, plasma- och trombocytgivare. Jag gillar den avslappnade och mysiga stämning som råder på såna ställen. Tycker också det är fascinerande att följa blodets väg genom apparaterna!

Är med i donationsregistret också. Som någon skrev innan så känns det bra att fatta beslutet själv och inte lägga över det på efterlevande.

Lågflyga: jag har samma problem men ger blod ändå. Vid blodgivning ligger man ner, så det spelar ju mindre roll om man svimmar. Dessutom brukar jag få näringslösningar och en massa annat nyttigt när de ser hur ynklig jag är. Bara att lägga sig ner, alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Är med i donationsregistret, och har även fått resten av familjen att anmäla sig :o)
Har lämnat blod i många år, men inte dom senaste åren, vet inte varför, ska nog börja igen då det kommer en blodbuss till jobbet om någon vecka.
Bra att man fick en spark i baken!!

Leo skrev:
> FSR: Lasarettet i Ystad, Kristianstadsvägen 3, har
> öppet även på kvällen, tisdagar 14.30-19.00. :-)
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...
>

Jag vet, men tyvärr är där uppbokat 1 år framöver sist jag ringde och hörde. Men jag frågade
min arbetsgivare idag om jag inte skulle kunna ta ledigt och lämna blod på arbetstid och det
skulle inte vara några problem. Så nu kan man vara duktig igen. :)

Det är ju så lätt och snabbt gjort att lämna blod.
Har varit lat sista tiden men lämnade igår igen.

Ps. Ikväll i GBG har alla chansen att åka ifrån Leo. Jag mutade sjuksyster att tappa ur lite extra ur honom. Han ser väldigt blek och svajjig ut idag. ds

//Jubel

Står i donationsregistret.
Har en mor som behöver njurar, och när man träffar massa människor på sjukhuset som hoppas sin överlevnad på att nästa person som dör står i donationsregisret, känns det ganska självklart.
Dock bara till transplantation, jag skänker inte kroppen till vetenskapen.

Jag tillhör samma grupp som Roger fast det har blivit två njurtransplantationer istället, så tacksamheten till donatorena är stor. Får själv inte lämna blod men ställer upp som studieobjekt både nu och efter förättat värv. Det viktigaste är att ta ställning JA/NEJ så det inte finns några tveksamheter för anhöriga.

// Peter

Jag glömmer bort att jag står med i donationsregistret så jag anmäler mig igen och igen och igen med 2-3 års intervall.

Jag är ungefär lika duktig att komma ihåg att ringa och boka tid för tappning när den lilla rosa lappen från blodcentralen ramlar ned :( De har så begränsade tider man kan ringa per dag här i Ludvika.

Ska fråga om de inte kan boka en tid åt mig på en gång så jag slipper engagera mig så många gånger... Man kanske kan boka in sig för nästa tappning när man är där redan?

mattel skrev:
> nej, ger inte blod.
> nej, då jag inte kan styra över vem som får mina
> delar. familjen ja, resten nej
>
> _______________________________
> Team Whatthefuckiswrongwithyou?

Jag har precis samma inställning. Kanske kan donera till andra utanför familjen mot en liten betalning kanske!?

Anmälde mig när det gäller donationsbiten för väldigt länge sen. Antar att uppgifterna är sparade. Borde kanske kolla upp det...

När det gäller blodgiveriet så vill de inte ha mitt blod pga astman :(

Donationsregistret: inte med.
Blodgivning: Gav blod förut men blev ofta förkyld efter blodgivning så jag lade av. Någon som har haft liknande problem eller äter jag fel/för dåligt?

Ni som är spruträdda. Det var jag med, helt otroligt jäkla spruträdd. Det värsta va att få dom där jäkla vaccinsprutorna i skolan när man var liten, liten nål och så tryckte de in vaccinet och det gjorde ONT, pulserande smärta som spred sig!!! :-( Gillar fortfarande inte att få vaccinsprutor och har inte fått några heller på länge. Men vad jag försöker säga är att det är helt annan grej att lämna blod än att bli stucken i armen av en vaccinspruta.

Visst, blodgivarnålen är större, men den är vass och fin samt de som hanterar nålarna är proffs. Det tar en sekund att trycka den på plats och då svider det högst ett par sekunder, sedan känner man inte den nålen längre. Jag kollar inte heller på när de sticker, kollar man bort så är det över innan man hunnit blinka. Sen tar det max 10-15 minuter att donera de 4.5 dl, därefter tas nålen ur och det gör inte ont alls. Nu har jag gett blod snart 40 ggr och gillar fortfarande inte sprutor, men då detta stick känns i en sekund så är det inget som oroar. Så gör ett försök, ni som är spruträdda, det är lugnt, det lovar jag! Bara att säga till sköterskan att man är spruträdd så tar de hand om er på bästa sätt, distraherar er eller så. ;-)

/Leo

Lämnar inte blod längre, men ger plasma istället. Två vinster med det: slipper äta de träliga järntabletterna som ger mig kass mage samt ligger inte och varierar i Hb. Plasma kan man dessutom lämna oftare, måste bara vara 14 dagar emellan. Det tar cirka ett dygn för kroppen att återbilda plasmavolymen, cirka 7 dl, som tappas av. Mycket klurig maskin som separerar plasma från röda blodkroppar och sedan skjutsar tillbaka de röda in igen!
Har nu lämnat drygt 100 ggr. Tänk på att en enda blödarsjuk människa varje dag förbrukar mediciner gjorda på flera plasmagivares plasma så vi behöver definitivt bli fler. Har dessutom en fru inom akutsjukvården (narkossyrra) och har fått många rapporter om tillfällen då de förbrukat både fem och ibland tio liter blod i kampen för en människas liv. Det är många givare det!

Så, tveka inte utan satsa på dina medmänniskor. Att du dessutom får en labmässig hälsokontroll på köpet gör det ju inte sämre...

Hälsar Curt som imorgon 11.35 ska lämna plasmapåse nummer 109

Leo skrev:
> Bara att
> säga till sköterskan att man är spruträdd så tar
> de hand om er på bästa sätt, distraherar er eller
> så. ;-)

Hm, jag sa inget om spruträdsla men ändå lutade sköterskan skrevet mot min hand på det dära armstödet vid ett tillfälle...

Vårkänslor? :D

the_TnT skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara att
> > säga till sköterskan att man är spruträdd så
> tar
> > de hand om er på bästa sätt, distraherar er
> eller
> > så. ;-)