Ger gel någon mättnadskänsla?

Forfarande nybörjare på lvg, och har därmed inte kommit ut på några längre rundor. Men nu är tanken att man skulle försöka klara av åtminstone typ 8-10 milrundor innan sommaren är slut.
Min fråga är då vad man ska ha att smaska på när hungern dyker upp.
Är Gel endast till för att ge extra engergi, eller får man någon mättnadskänsla också?
Eller är det bättre med någon bar? Eller ska man ha både och? Är den ena bättre/sämre för hur magen reagerar?

I övrigt tänkte jag ha vatten i ena flaskan och sportdryck i den andra.
Ja, jag vet att 8-10 mil inte är mycket för den genomsnittlige happy-cyklisten, men som nybörjare vill jag inte sikta för högt ;)

Tackar för att alla tips och råd

Stoppa två gel i ryggfickan som en nödraket ifall du får svårt att komma hem. Med så "kort" ansträngning (runt fyra timmar effektiv tid) så är det bara att äta bra innan, samt inte slarva med det ack så viktiga fikastoppet så kommer du inte behöva något annat. Så tar du och återhämtar dig med ett par afterbike-öl efteråt.

En del verkar gilla gel, personligen så har jag inte riktigt lyckats uppskatta det utan föredrar en bananhalva eller en energikaka eller dyl. Poängen med gel är väl att det slinker ner snabbt utan att man behöver tugga i flera minuter.

På 8-10 mil behöver du inte tänka så mycket på hungerkänslor. Men en gel eller två kan vara bra för att ge energi. Sportdricka, gel och bars är nästan samma sak fast i olika form. Ta med mackor och banan om du blir hungrig på cykelrundorna.
/J

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> inte slarva med det ack så viktiga fikastoppet

+1 på den.

Ta lite turer och se hur hungrig du blir. Jag har märkt att min aptit/hunger går ned rejält vid den här typen av cykling.

Äh man ska skämmas bort. Även på träningar. Jag säger ta med den här flytande grejen från enervit. Den är godast. Och ta med en eller två kakor men ät dom bara om magen känns tom.

Humöret sjunker med blodsockret och det är det viktigaste på långvändor

Tackar för synpunkter och tips =)

Verkar som att mitt upplägg blir havregrynsgröt innan avfärd. Jag brukar inte vara så hungrig av mig, så det kanske räcker tills jag kommer hem igen. Men en en gel eller bar får följa med som nödproviant.

Jag cyklar helst på glestrafikerade vägar på landet, och där brukar det vara ganska tunnsått med fikaställen, så något fikastopp blir det nog inte. Får hoppas att jag klarar mig ändå =)

Vatten i flaskorna och en påse torkad frukt i ryggfickan. Det funkar. Sedan kan man ha skivad rågbröd eller ett par mackor. Banan är gott.

Prova och se vad som funkar.

jocke_tuffing skrev:
> Äh man ska skämmas bort. Även på träningar.
> Jag säger ta med den här flytande grejen från
> enervit. Den är godast. Och ta med en eller två
> kakor men ät dom bara om magen känns tom.
>
> Humöret sjunker med blodsockret och det är det
> viktigaste på långvändor

+1

Jag testade vattenbaserad gel i käften en gång men jag blev inte mätt och allt jag försökte käka halkade ur munnen sen =(

Oskar_ skrev:
> Jag testade vattenbaserad gel i käften en gång
> men jag blev inte mätt och allt jag försökte
> käka halkade ur munnen sen =(

Har du söt till en annan del av Köping nästa år?

(obs, väldigt skojsam ton)

Själv föredrar jag gel framför bars eftersom gelen är smidigare att få i sig. Bars måste man tugga och skölja ner med vätska medan gelen liksom halkar ner i magen av sig själv. Men ingen av de två ger någon mättnadskänsla, fast om man är hyfsat mätt när man cyklar iväg brukar inte hungerkänslan vara det största problemet på en tiomilatur, utan energitappet.

gel = går ut snabbt, men räcker lite kortare.
bar = tar längre tid, men står sig längre.

gelen tas som en energikick, baren tas innan man börjar bli riktigt trött, när man ä riktigt trött tycker i alla fall jag att det redan är lite sent att trycka i sig baren.

gel skulle ja väll kanske inte ha me om det bara ä träning, möjligen som sista reserv om inget annat hjälper.

Örebro-Micke skrev:
> Tackar för synpunkter och tips =)
>
> Verkar som att mitt upplägg blir havregrynsgröt
> innan avfärd.

Toppen!

Försök som sagt lägga in ett fika stopp, det borde finnas någonstans, statoil?

Gel har man för att återuppväcka halvdöda, kan verkligen göra underverk jag brukar ha med mig på långa turer och tävlingar, men de får oftas följa med hem igen. (De är extremt söta).

Som booster funkar även cocacola blandat med bryggkaffe.
Och om du är trött glöm inte sockret i kaffet.

Nej nu blev jag jätteledsen i ögat du skall inte göra narr av dom som inte är som dom andra barnen =(

jocke_tuffing skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag testade vattenbaserad gel i käften en
> gång
> > men jag blev inte mätt och allt jag försökte
> > käka halkade ur munnen sen =(
>
> Har du söt till en annan del av Köping nästa
> år?
>
> (obs, väldigt skojsam ton)

Gel är nödproviant, en kick när du börjar köra tom. Bra för tävling, men ger ingen mättnadskänsla. Oftare illamående. Jag föredrar i sådanafall att småsmutta på en Enervit Liquid som har skruvkork och räcker två-tre sippar.

Men allvarligt, jag kostar inte på mig dyra geler och barer för träning. Bananer, mackor, korvbröd med marmelad, billiga musli-barer från Lidl käkar jag. Försöker äta en liten bit regelbundet, så brukar jag klara mig från att bli jättehungrig.

/Fredrik

Ett eller två paket Dextrosol har jag oftast med mig på längre rundor. Behöver dem mycket sällan, men ibland tar man plötsligt och oväntat slut, och då kan man snabbt dra i sig ett paket. Håller hur länge som helst i tröjfickan och kostar 7-8 kr per paket. Mycket billigare än gel och finns i nästan alla butiker.

Blandar mig i denna tråd, som nybörjare här på Happy.

Ska genomföra "En svensk klassiker" nästa år, och har så smått börjat träna cykling för att få upp vanan att cykla långt.

Cyklade mitt första "långpass" någonsin i måndags, 55 km. Medelhastighet 26 km/h. Inte snabbt men lagom tempo för mig nu :)

Käkar alltid havregröt till frukost, vare sig jag ska träna eller inte. I måndags morse likaså, men efter 40 km cykling så blev jag allt hungrigare...

Vad äter ni till frukost innan träning? Hur lång tid innan träning äter ni?

113Nilsson skrev:
------------------------------------------------------
> Vad äter ni till frukost innan träning? Hur
> lång tid innan träning äter ni?

Ät ordentligt kvällen innan. Vadsomhelst egentligen. Bara det är hyggligt nytttigt.

Ät sedan en stadig bacon/ägg frulle med nån macka till. Sedan står du dig garanterat den dubbla distansen.

Å andra sidan kommer du träna upp din förmåga att inte känna hunger oxå. 40 km kan man i princip köra på tom mage.

På den ursprungliga gelfrågan om den ger mättnadskänsla svara jag ja, beroende på vilken sort man väljer. Har provat mig genom många olika sorter genom åren och slutligen hittat en gel från Agisko som innehåller MCT fett. Den ger faktiskt mättnandskänsla och jag upplever inte heller att jag är lika hungrig efter träning (långpass 5h+) Maxim, Highfive och andra sliskiga gel; kladdigt, sött och verkningslöst på mig.

Till 113Nilsson, jag kör ofta rågbröd (grovt, danskt typ Schulstad) med jordnöttsmör (ekologiskt av bara jordnötter, inte typ "Skippy" m fl med härdade fetter) innan träning. Ligger bra i magen och det kan gå 2 h innan jag behöver börja fylla på under långpassen.

4 h träning på bara vatten- inte min kopp the:)

Tillbaka
Topp