Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
det verkar bli ganska god uppslutning nu när det drar ihop sig!
Vi i växjö har fortfarande plats för en gubbe med hojj i bilen, dock fullt i stugan..
Vår resväg är inte spikad men de flesta orter i södra dalarna, mälardalstrakten samt jön- lin- norr-köpingar osv kan vi ta på vägen om någon stackare vill med..
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> .... och det tar 4,5
> timmar från Sthlm säger mina karttjänster. Det
> stämmer eller?
4,5 timmar är helt lungt. ( Sub-3, däremot, innebär att ni inte kan vända eller invänta någon som ramlar av bilen :-)
Stockholm - Gesunda på 4.5 timmar en söndag förmiddag är inga problem, som före detta morabo och numera stockholmare kan jag rekommendera att köra över Gävle-Falun det är lite längre men klart snabbare.
Just det, gasglada gör bäst i att undvika Borlänge > Leksand men även Rättvik > Mora har typ tre fartkameror.
Alltså hamnar man i Borlänge kan det vara snabbare att åka över Falun > Rättvik. Helst kör man dock på västsidan av Siljan om det inte är någon omväg. Typ 45:an eller Björbo > Vansbro.
the_TnT skrev:
> Just det, gasglada gör bäst i att undvika
> Borlänge > Leksand men även Rättvik > Mora har
> typ tre fartkameror.
>
> Alltså hamnar man i Borlänge kan det vara
> snabbare att åka över Falun > Rättvik. Helst
> kör man dock på västsidan av Siljan om det inte
> är någon omväg. Typ 45:an eller Björbo >
> Vansbro.
Vänta nu. Vägvalen måste (bör) göras tidigare.
A) Björbo/Vansbro (som ändå är alltför långt i mitt tycke) måste innefatta Västerås för att bli vettigt.
B) Falun/Rättvik/Mora måste du svänga i Hedemora för att det inte ska bli för långt.
C) Har du kommit till Borlänge är det bara ett alternativ: Att fortsätta till Leksand och där väster om Siljan.
...Och Ja,ja jag vet att det finns massor av småvägar och ko-stigar som är "ännu bättre".
Jag har kört mellan Dalarna och Stockholm _många_ gånger.
Nu menade jag ju genrellt, inte från Stockholm. :)
Men hamnar man i Borlänge går det fortare över Falun till Rättvik än det gör via Leksand. Testa gärna. :) Alltså, inte om man håller hastighetsbegränsningarna...
the_TnT skrev:
> Men hamnar man i Borlänge går det fortare över
> Falun till Rättvik än det gör via Leksand.
> Testa gärna. :) Alltså, inte om man håller
> hastighetsbegränsningarna...
Hmm. Skulle inte tro det va? Utan att kolla på kartan, skulle jag tro att Blge/Lsd/Gesunda är ca. 7 mil. Medan Blge/Faln/Rvk/Mor/Gesunda borde vara ca 11 mil. Måste vara Corvette, Ford GT eller annan snabb bil utan väghållning för att välja den längre (och marginellt bättre) vägen.
från estockholmo är väl de helt klart enklaste vägen E18 till Enköping, därefter riksväg 70 till precis innan leksand, sväng där mot Sollerön/Siljansnäs och kör västra sidan av siljan, då landar du rakt neranför Gesundaberget.. eller också fortsätt 70:an öster om siljan via Mora.
Detta kan knappast klassas som kostig?
//uppväxt på Sollerön och skogsägare "bakom" Gesundaberget..
Just ja, man kan ju svänga av i Leksand till Gesunda direkt utan att passera Mora. Det tänkte jag inte på. :)
Jag åker alltid över Björbo > Vansbro från Ludvika numer och det hade alltså inget med Stockholm att göra utan var ämnat som tips för de som kommer från Örebrohållet.
nenja skrev:
> Vi har båda körkort och kommer vara lediga hela
> fredagen så du bestämmer helt när vi drar. Jag
> skall bara dubbelkolla så brodern är med på det
> hela, han lär ju nästan tveksam ovanför här.
Är brodern tveksam kan jag hoppa in ;-)
Åre kanske skiter sig för min del..
Tur att man har två veckor i alperna i augusti i alla fall. :)
Jag och bror min bangar tyvär denna super-resa och tar en fullproppad men lugn förstahelg med cykeln här i gbg. Vore lite läskigt att ge sig ut för en DH-bana innan man justerad dämparen. ;)
Jag hoppas ni alla få en så fin helg som jag själv hoppades på att få och så skall jag försöka hänga med nästa gång!
jomper skrev:
> Är det nån av Gesundabesökarna som har adaptern
> som krävs för att kunna pumpa en Marzocchi 66SL?
Hur ser den ut? Jag har någon adapter som jag fått från M men jag har aldrig lyckats lista ut vad den skulle "adaptera". Har M flera olika pumpadaptrar?
jomper!
jag får min nya 66sl idag, det borde väl rimligtvis medfölja en sån? annars har jag för mig rooster har en..
är det någon av gesunda besökarna som har ett luftningskit till Hayes 9:or? min hojj står hos LBS:en men med en skvätt otur så har han inte hunnit lufta mina bromsar innan imårn kväll.. iofs lär jag bli snabbast nerför utan bromsar..
Det kom ingen adapter med den här gaffeln iaf, tror bara man får det om man får pump med.
Jag vet av förklarliga skäl inte hur den ser ut - men den hålet har invändiga gängor så adaptern torde ha utvändiga. Tror att det är samma adapter som använts till gamla SID-prylar men jag vet inte..
Jomper, det borde ha följt med en adapter. Köpte du den från actionsports? Dom kan ibland vara lite kassa på att skicka med rätt tillbehör till det dom säljer.. Det verkar iaf finnas olika modeller på dom där marzocchiadaptrarna, den silvriga som följde med min Z1:a passade inte 66an utan den krävde den svarta medföljande adaptern.
Det finns ny adapter för 07 på CRC. Vet inte vad skillnaden är (förutom att den är svart) men kan vara värt att kolla upp så ingen står med brallorna nere.
De ser ju väldigt lika ut på bild, vore underligt om de ändrat något så subtilt. Men Italienare är som de är. Kanske är en ny gängstandard på dem bara. :)
den jag fick med min nya gaffel, en 66SL '06 är svart och ser ut som den på övre bilden.
den som ligger i bilen och tillhör rooster är silver och ser ut som den nedre, vi tar med bägge å hoppas på det bästa!
hur var det med luftningskittet då?
ännu bättre vore om nångon vänlig själ ev. kunde hjälpa mig med luftningen på plats då jag aldrig gjort det själv..
pajjdeg skrev:
> om inte jag mins helt fel så passade inte
> roosters adapter till hans dämpare...fast minnet
> kan svika så vi tar med den så for vi se
Jodå, det gjord den, däremot var min ventil lite trög så den ville inte "fjädra" upp och täppa till.
Min adapter till min Z1 SL ligger i väskan och luftningskuítet kan också följa med, men jag kommer ju först på lördag så detta inlägg verkar ganska meningslöst inser jag nu.
Fy fan. Jag är så laddad för att köra lite nerförsåka att jag kommer behöva koppel och tvångströja för att inte krascha i 240 i ren glädjefnatt. Kan alla därvarande hålla mig borta från socker och allting som ser ut att vara kul att hoppa från och som är för högt så kommer jag säkert kunna köra bilen hem på kvällen också. Tack på förhand.