Giant bra?

Purchaser

Aktiv medlem
Giant bra?
Hej,

Är helt grön på det här med cykling men har länge varit intresserad av att skaffa mig en racer och börja cykla. Nu känns det som att tiden är inne s.a.s och därför har jag börjat kika på lite cyklar framför allt begagnat då det verkar ge mest för pengarna.

Undrar därför lite över märken och modeller som kan vara värda att kika på. Främst funderar jag på Giant är dessa bra cyklar eller vad har de för "rykte"?

Någon som har tips på vad man bör satsa på för cykel med en budget på strax under 10k?

Likdant tips på skor och kläder som är vettiga men kostnadseffektiva skulle uppskattas då även det känns som en djungel!

Giant bra?
Brand character: Tom Cruise
Inte det hetaste i Hollywood, men du kan vara säker på att han levererar.

(Själv nöjd ägare av två generationer Anthem och har inget emot att förbli märkestrogen.)

Senast ändrad:
Giant bra?
Daddy D.Lux skrev:
-------------------------------------------------------
> Brand character: Tom Cruise
> Inte det hetaste i Hollywood, men du kan vara
> söker på att han levererar.
>
> (Själv nöjd ägare av två generationer Anthem
> och har inget emot att förbli märkestrogen.)

Skön liknelse

Giant bra?
Det är inget fel på giant. Vad som är värt under 10k är upp till dig.

Se till att skaffa minimum shimano 105 komponenter eller sram rival, dessa är bäst-kvalitet-för-pengarna komponenter. Om du vill ha shimano eller sram är helt och hållet en smaksak, själv föredrar jag sram.

Landsvägscyklar slits otroligt lite jämfört med t.ex pendlare eller mountainbikes eftersom underlaget(99%asfalt) är lätt och att de flesta inte cyklar i dåligt väder med lera, gyttja etc. De har heller inga avancerade dämpare eller länkage som kan slitas eller andra försvagningspunkter som mtbs exempelvis har.

Med det sagt, får man väldigt mkt för pengarna på begagnade landsvägscyklar. Det som dock kan vara slitet är bromsytor på fälgarna/hjulen efter dessa cyklar har fälgbroms.

Leta efter något som är sänkt 35-60% från nypris och som har gått 1-2 somrar så har du gjort en bra affär! Det är måååånga cyklar som säljs sv folk som tänkt börja cykla, men de har bara använt cykeln 10 gånger... Ett annat tips är att köpa en cykel på 20-30% rea i butik(2011/2012 års modeller).

Bästa tipset, välj den cykeln DU tycker är ballast. Inte vad vi tycker.

Giant bra?
Jag kör en 29" FS Giant, väldigt nöjd. Tror dock att det är svårt att hitta en ny Giant för under 12-13k så gör som någon ovan skrev o kika på 1-2 år beggad cykel. Jag har spanat in ett par Reign här på K & S men min FS-kvot är för tillfället fylld.

Giant bra?
har hafrt 2 MTb ramar en Merida inte så bra för stor och klumpig
Giant XTC HT mycket fin mtb ram och cykel nu är jag på en 3:e MTb ram Giant heldämpad underbar cykel att cykla på.
Giant= kvalitets cyklar tycker jag

Giant bra?
Jag kör en Grant TCR composite och är väldigt nöjd: komfort, stabilitet, prestanda,... Bra kompromis pris / prestanda: Bra ram, ok komponenter med utrymme för mindre uppgraderingar med tiden, om man vill: en väldig bra bas!

Giant bra?
STIZZE skrev:
> Han letar efter racer, inte mtb....

Kan ju vara bra att tagga rubriken med t.ex. LVG, det är ju trots allt HappyMTB. =)

Giant bra?
fredrikw skrev:
> eller så läser man frågan som man försöker
> besvara.

Eller så är man bara dryg och svara det man vet. :)

Tillbaka
Topp