Giant Fathom vs Scott Scale

wahla21

Aktiv medlem
Hej!

Ny in på mtb och har kikat på Cube samt Focus.
Sett ganska många Acid och Attention SL online och undrar lite skillnaden på dem?
Båda verkar komma med Deore och Rock Shox.

Har också sett Focus Whistler runt samma pris (6-9000), är de i ungefär samma klass med varandra?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Cube Acid och Attention är väl samma ram. Rätt omoderna som mountainbikes, om det är vad du letar efter. Extremt korta i hjulbas och reach (avstånd till styret), brant gaffel med kort slaglängd. Passar bättre som pendlare på dålig asfalt än i skogen.

Nucleus 29 är lite modernare/längre i geometrin, 100 mm slaglängd http://www.wiggle.se/vitus-bikes-nucleus-29-vrs-mountainbike-2018-rockshox/

Sentier 29 är också trevlig, längre slaglängd http://www.wiggle.se/?s=Sentier+29

Cyklarna finns även med mindre hjul

195cm och 83kg.
Cyklat landsväg i ett par år men vill ha nåt att göra på vintern också.
Inget tävling, träning off road, inget för allvarligt.
Budget max 10,000kr

Jag har en gammal acid HT29. Bra vintercykel. Lättkontrollerad och rapp.

Men visst idag anses den väl lite utdaterad även om den fungerar väl även på underlag som av internetcyklister anses ocyklingsbara utan 150mm fjädringsväg, DH-däck, FF-hjälm, FS och trippla ryggskydd samt 2 meter breda fälgar.

Då är det 29" (622 mm) hjul som gäller. Cube Acid/Attention är för korta, reach 420 mm i största storlek. Se bild nedan.
Acid.png

Jag är 194 cm / 79 kg min Scott Scale 29" HT stl. XL har reach 465 mm och 90 mm styrstam = 555 mm till styret.

Du bör leta efter en cykel med 450-500 mm reach. Kortare reach + längre styrstam, och omvänt.

Senast ändrad:
Som sagt, det är svårt att hitta en 29" HT som räcker till i längd om man är 195 cm. Cube har i alla fall vaknat något med nya 2018 Reaction C:62 som har 456 mm reach, vilket nästan räcker, men den modellen kostar från 15000 kr. Geo nedan:
Reaction.png

Exempel på andra 29" HT, reach mått i största storleken:
Grand Canyon AL SL/SLX 458 mm
Canyon Exceed 463 mm
Scott Scale 465 mm (finns även i XXL som är längre, dock bara som aluram)
Sentier 468 mm
Nucleus 472 mm
Nukeproof Scout 475 mm http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/nukeproof-scout-290-sport-bike-2018/rp-prod159433

Som jämförelse alltså.

Hittar du t.ex en beg Scale 950 i stl XL kan det vara ett vettigt köp.

Senast ändrad:
2018 Sentier 29 med Deore 1x10 och RS Recon 130 mm gaffel är prisvärd. Modellen ovanför 29 VR är 1600 kr dyrare men inte direkt bättre på något. Den billigare gör jobbet lika bra http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/ och är ett bra köp.

2017 års Sentier 29 har en äldre ram som är kortare, undvik.

2018 Nucleus 29 VRS är vettig i geo men även dyraste utförandet för billig i utrustning för att vara intressant och prisvärd jmf. med Sentier 29. Tyvärr.

2018 Scout 290 Sport är slutsålda i XL.

2018 Scout 290 Race är dyrare men går att köpa i XL. http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/nukeproof-scout-290-race-bike-2018/rp-prod159431
Jämförbar med Sentier 29 VR i utrustning, men dyrare och därmed mindre prisvärd.

emmer sa:
NickPick sa:
Bifoga gärna en reachkalkyl så att jag kan kolla om jag kan ha kvar mina cyklar :)
Undrar om man vågar fråga om mat...
...och vad som i så fall är "sixtinskt" godkänd föda och vad som är omodernt i "nivelleringsombudsmannens" bok :-)
Jag är ledsen att ni pojkar är missnöjda, men vad fan tillför ni i tråden?

wahla21 sa:
Tack för all hjälp! Väldigt tacksam.

Hur står sig Scott Scale 970 mot Vitus?
2018 Scale 970 för under 8K finns både i XL med 463,7 mm reach och XXL med 480,9 mm reach, vilket är bra https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-scale-970-eu?article=265215006
Scott säger kroppslängd 185-197 cm för XL och 194-210 cm för XXL.
Båda storlekarna funkar nog. XL kommer med 90 mm styrstam och XXL med 100 mm styrstam. Väljer du XXL kan du byta till 80 mm stam och cyklarna blir ungefär lika långa.
Scale 970 har en klenare Ø30 mm gaffel jmf. med Sentier Ø32 mm. Scale har old scool 5x135 mm QR-axel bak, Sentier har modern 12x148 mm genomgående axel. Scale har smalare 20 mm fälgar mot Sentier 25 mm, Scale har även smalare däck, alltså mera grusvägscykling än stigcykling. Scale och Sentier har samma Deore M6000 växlar, men Scale har 2x10 jmf med Sentier 1x10.

Just växelgruppens omfång är Sentiers svaghet med "bara" 10 växlar, 11-42T kassett bak, 30T klinga fram, 170 mm korta vevarmar. Inte optimalt för att cykla snabbt på platt grusväg. Det finns potential att uppgradera Sentiers drivlina. För knappt 1600 kr får man t.ex. SLX M7000 grupp med bakväxel, reglage, 11-delad 11-46T kassett och kedja. M6000 gruppen som kom med cykeln kan man säkert sälja för 600 kr, uppgraderingskostnad 1000 kr. Detta är ett smartare val än att köpa Sentier 29 VR som kommer med Sram NX 11-delad grupp men fortfarande bara 11-42T kassett.

Byter man dessutom vevpartiet på Sentier 29 från 170 mm och 30T till 175 mm och 32T blir Sentier en mer kapabel cykel att trampa snabbt på grusvägar.

Att uppgradera Scale till att bli en potentare stigcykel är inte lika lätt eller billigt. Ramen har QR-axel, inget som går att ändra. Kraftigare gaffel kostar minst 2500 kr. Hjul och däck kostar också ett antal tusenlappar.

Alltså. Scale är bättre på grusväg, sämre i skogen. Scale räcker till i storleken med ordentlig reach, speciellt i XXL som är rejält lång. Bra!

Vilken som är bästa köp, Scale 970 eller Sentier 29? Beror på användningsområde. Jag hade nog valt Sentier då den är mer stigcykel och drivlina är billigt/enkelt att uppgradera om/när man vill.

Dur ju helt bestämd på vad som är "rätt" enligt rådande trender så då kan du säkerligen bifoga en tabell som förklarar vad man ska ha i reach för att den inte ska vara "ocyklingsbar" eller "duglig med lvgdäck på asfalt".
Jag undrar ju om någon av mina 3 mtbs från 2016 håller måttet eller om jag måste byta? :)

NickPick sa:
Dur ju helt bestämd på vad som är "rätt" enligt rådande trender så då kan du säkerligen bifoga en tabell som förklarar vad man ska ha i reach för att den inte ska vara "ocyklingsbar" eller "duglig med lvgdäck på asfalt".
Jag undrar ju om någon av mina 3 mtbs från 2016 håller måttet eller om jag måste byta? :)
Han ger ju bara sin åsikt så varför fråga så här?

wahla21 sa:
NickPick sa:
Han ger ju bara sin åsikt så varför fråga så här?

Många cyklar blir ratade efter trend, och det tycker jag är ett konstigt sätt att tänka. Det finns inget facit på vad cyklisten själv gillar.

Edit: många föredrar upprätt sittställning och längre reach innebär mer utsträckt sittställning. Kan såklart varieras med styrstam.

Senast ändrad:
Min Scale 29" HT är från 2012, inte speciellt ny men fortfarande mycket modernare än 2018 års Cube Acid/Attention. Finns det någon 2018-års 29" HT som är kortare än Acid med 420 mm reach i största storlek? Jag har inte hittat någon, men jag tänker inte heller leta ihjäl mig.

Min son är 10 år / 150 cm och cyklar på en 2012 års Scott Scale stl. Medium med 414 mm reach + 45 mm styrstam.

Bilagor

• Scale26_M.png
    Scale26_M.png
    302 KB · Besök: 129
Senast ändrad:
Är verkligen lång reach bäst i alla lägen på stigen? Känner att det kan vara lite personligt också. Idag var jag ute i skogen och skiftade mellan Scott Spark 930 2017 (hyfsad reach?) och Cube Reaction gtc 2017, 27,5 (kort reach och tydligen omodern).

Frugan tyckte helt klart att cuben var mer lättmanövrerad och trivdes bättre på den. Jag tyckte väl att den var lite nervös i jämförelse. Men är ju en massa skillnader på de två cyklarna, FS vs Ht, slaglängd, gaffelvinkel. Just reach vetefan om det är det som avgör i alla lägen.

Själv kände jag att Cuben var betydligt snabbare än scotten. Och då är ingen av cyklarna varken jättetunga eller speciellt långslagiga.

Nu är båda jag och frugan nybörjare iofs.

Känns lite som förra årets vikthets har övergått till reachnojja och fälgbreddsmani!

Men jag vet inte..

Såg nu att Reaction kanske inte är jämförbar med Attention iofs. Skiljer en del i reach men båda är korta vad jag förstår.

HåkanC sa:
wahla21 sa:
195cm och 83kg.
Cyklat landsväg i ett par år men vill ha nåt att göra på vintern också.
Inget tävling, träning off road, inget för allvarligt.
Budget max 10,000kr
Den här kanske kan passa? https://happyride.se/annonser/ad.php?id=47889

/Håkan
Det är väl 26" hjul på Scale 10, detta är väl en årsmodell 2011/12 eller något liknande? Jag skulle inte i första hand rekommendera 26" hjul till 195 cm cyklist. Modellen har 458 mm reach och 1131 mm hjulbas (kortare hjulbas pga. små hjul / kort kedjestag).

J-CO sa:
Såg nu att Reaction kanske inte är jämförbar med Attention iofs. Skiljer en del i reach men båda är korta vad jag förstår.
Reaction är längre än Acid, framför allt kan man välja en Reaction som är tillräckligt lång om man är under 190 cm. Är Du 195 eller längre?

Jag har rekommenderat Reaction GTC som lös ram många gånger senaste halvåret, prisvärd och funktionell kolfiberram, både som 27,5" och 29". Men ett sådant bygge landar ofta mellan 15 och 20 K, alltså långt över budget för denna tråd.

Bilagor

• ReactionGTC_16.png
    ReactionGTC_16.png
    32.4 KB · Besök: 101
Jo då. Det som stör mig mest med denna Giant är QR-axlar både fram och bak, känns inte direkt mtb och 2018.

Jag håller nog fortfarande Sentier 29 som mest och roligast mtb för pengarna. Den är nog slutsåld inom någon vecka skulle jag tro.

Sentier29.png

Eftersom du ber om det :)
Cyklarna är ganska lika, löser samma problem, har liknande geometri, storleksmässigt funkar nog båda även om Giant XL är aningen liten och Scott XXL är aningen stor. Går att anpassa med rätt styrstam, så det är ingen big deal. Båda har Maxxis Ikon 2.2 däck, ganska smala och lätta xc-däck, bättre för grusväg än stig. Båda har enkla funktionella bromsar, Giant's bromsar är lyxigare/modernare M6000,

Scott
Bra
Ø32 mm gaffelben, helt ok gaffel men inte jättestyv
Verkar ha vettiga RT66 skivor

Dåligt
Baktriangel med 5x135 mm QR axel
Framgaffeln har 15x100 mm axel, inte boost
Omodern drivlina, billigt Deore vevparti, tung och billigt HG50 kassett, billig XT bakvxl tre generationer gammal och utan clutch.
Fel utväxling med 36/22T drev fram, man vill ha 38/24T på en 29" HT med den kassetten.
Troligtvis 20-21 mm smala cyclocrosshjul, tunga nav, oreducerade ekrar.

Giant
Bra
Modern SLX M7000 1x11 drivlina med M7000 11-46T kassett
Vettig/modern Judy gaffel.
15x110 mm boost axel fram

Dåligt
Baktriangel med 5x135 mm QR axel
Framgaffeln har bara Ø32 mm gaffelben, lite snålt när det finns Reba.
Fel utväxling med 30T drev fram, man vill ha 32T på en 29" HT med den kassetten.
Tunga och billiga RT56 skivor
21 mm smala cyclocrosshjul

Hur och var tänker du cykla? Svettocykla så snabbt som möjligt på grusväg och motionsspår, utan ambitioner att ge dig ut "i skogen".

Även cykla stigar och terräng som innehåller stenar och rötter, likt Hellas (inkl. HHXC) och Lida (inkl. Lida Loop), eller var du nu har för alternativ där du bor?

Det är skillnad på en HT och en HT från extremare XC-racer, via xc/stig till mera stigfokus.

Superior gör fina och prisvärda cyklar. Anledningen till att XP serien är billig (hög rabattsats) är att ramens geometri är väldigt mycket 2010 xc race med 71,5 graders vinkel på styrhuvudet vilket är 2,5-3 grader brantare än dagens hardcore xc race ht cyklar. Helt ok på grusväg men inte speciellt förtroendeingivande eller lätt att hantera om det är lite tuffare terräng, vilket det är även på xc race banor.

Brant gaffet ger kort hjulbas. Största ramstorlek är inte jättestor vilket gör det omöjligt att kompensera ramens branta geo med en större ramstorlek + kortare styrstam (50-60 mm), om man är lång.

Jag skulle inte rekommendera SUP XP till någon som är längre än max 188. Och gärna en erfaren mtb-cyklist som vet hur man undviker att bli kastad över styret så fort en rot korsar stigen.

Risken är att du kommer att uppleva cykeln som nervös vilket hämmar både farten och var du vill/kan cykla.

Tror jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp